تاریخ : 09:28 - 1400/10/20
کد خبر : 1083131
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 بانک‌ها وام ۵۰۰ میلیون تومانی می‌دهند؟

بانک‌ها وام ۵۰۰ میلیون تومانی می‌دهند؟

کارگر آنلاین/اغلب بانک‌ها در حال اغلب بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج به مشکل برخورده‌اند. وزیر اقتصاد اعلام کرده که اعتبار سنجی جایگزین ضامن وام می‌شود.

در حال حاضر  نقدینگی اغلب بانک‌ها برای پرداخت وام به پایان رسیده است. بانک‌ها نداشتن ضامن معتبر را بهانه‌ای برای عدم پرداخت وام کرده‌اند.

با وجود این وضعیت اقتصاد اعلام کرده، قرار است اعتبار سنجی جایگزین وثیقه و ضامن برای دریافت شود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بانک‌ها، در اعتبارسنجی‌ها تنها نبود چک برگشتی را مد نظر قرار می‌دهند.

ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ می‌گوید: ۱۵۰ میلیون برای زوج و ۱۵۰ میلیون برای زوجه (جمعا ۳۰۰ میلیون تومان) و برای تشویق به جوانان به ازدواج، ۱۰۰ میلیون برای دختران زیر ۲۳ سال و ۱۰۰ میلیون تومان برای پسر‌های زیر ۲۵ سال مازاد بر ۱۵۰ میلیون (جمعا ۵۰۰ میلیون تومان) با بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است.

 اغلب بانک‌ها توانایی پرداخت وام ازدواج را ندارند.

کامران ندری، کارشناس امور بانکی درخصوص وام ازدواج توضیح می‌دهد: ما با دستورات تکلیفی مجلس مشکل داریم، دستگاه دولتی مابه‌التفاوت نرخ سود بانکی را پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این مابه‌التفاوت توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود، در نتیجه درآمد بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند و با توجه به حذف ضامن و جایگزینی اعتبار سنجی احتمال عدم بازپرداخت این وام‌ها نیز وجود دارد.