تاریخ : 13:15 - 1400/10/22
کد خبر : 1083295
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

سردردی که ممکنه یه روز سراغ شما هم بیاد

سردردی که ممکنه یه روز سراغ شما هم بیاد

کارگر آنلاین/سردرد مشکلی است که اکثر انسان ها گاها آن را تجربه کرده اند، سر درد اختلالی ایجاد می کند که شما را از انجام کارهای روزانه تان منع می کند.

مشکل سر درد یکی از رایج ترین اختلالات در سیستم عصبی است و تخمین زده شده است که تقریباً نیمی از جوانان در دنیا حداقل یک بار در سال سر درد را تجربه می کنند. حتی یک درد خفیف در سر هم می ‌تواند باعث شود که نتوانیم کار های روزانه مان را به شکل عادی و راحت انجام دهیم.

سردرد های تنشی و سردرد های سینوسی هم جزء درد های رایج محسوب می شوند. عموماً سر درد با یک نوع درد ناراحت کننده ایجاد می ‌‌شود که شدت آن مدام افزایش پیدا می‌ کند و بستگی به نوع سر درد، این درد ممکن است قسمت های مختلفی از سر را هدف قرار بدهد.

عقاید مختلفی در مورد سر درد وجود دارد اما بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که سر درد می تواند نشان دهنده مشکلات مختلفی در بدن باشد، مانند مشکلات رژیم غذایی، کمبود آب، محیط کار، محیط خانه و سلامت کلی بدن.

اکثر اوقات سردرد به بدن آسیب وارد نمی کند اما در موارد نادری ممکن است علامت یک وضعیت شدید مانند آنوریسم، سکته، تومور مغزی یا خونریزی مغزی باشد. اگر سردرد شدید شد و خیلی طول کشید، درمان سریع را باید انجام دهید اما حال بیایید ببینیم که سردرد چه چیزهایی در مورد شخصیت و سلامت افراد می گوید.

علت سردرد
سردرد های تنشی:افرادی که مدام استرس و اضطراب دارند

سردرد های تنشی در بالاترین رتبه این لیست قرار می گیرند؛ زیرا رایج ترین نوع هستند که معمولاً در اطراف شقیقه ها و پشت سر و گردن ایجاد می‌ شوند و یک درد مداوم را ایجاد می‌ کنند. این درد ممکن است در قسمت بالا یا زیر چشم هم احساس شود.‌

متخصصان عقیده دارند که این سر درد به دلیل انقباض گردن و ماهیچه های کف سر اتفاق می‌ افتد و واکنش به استرس و اضطراب است. بسیاری از افراد سردرد های تنشی را با میگرن اشتباه می گیرند اما میزان عوارض جانبی بیشتری نسبت به سردرد تنشی دارد که شامل سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می باشند. افرادی که دائما با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند؛ بیش از سایرین با این مشکل مواجه می شوند. برای کنترل و درمان چنین سر دردهایی اقدامات زیر را انجام دهید.

  •     دمنوش زنجبیل می‌ تواند این التهابات را کاهش دهد و به کاهش سر درد نیز کمک کند.
  •     استفاده از روغن نعنا در خط رویش مو هم می تواند باعث آرام شدن ماهیچه های سر و گردن شود و درد را بهبود ببخشد.

سردرد تنشی
سردردهای میگرنی:افرادی بی توجه به سبک زندگی و رژیم غذایی

این سر درد افراد زیادی را درگیر کرده است. این درد معمولاً خیلی شدید است و انگار که یک طرف سر شما بیشتر درگیر می شود. تقریباً 30 درصد میگرن ها دو طرف سر را درگیر می‌ کنند و 70 درصد دیگر فقط یک طرف را درگیر می کنند.

ممکن است این درد از قسمت بالای سر شروع شود و به قسمت های دیگر انتقال پیدا کند که جزء عوارض جانبی و مشکلات سیستم عصبی هم هست و علائمی مثل سرگیجه، حساسیت به صدا، نور، آشفتگی؛ ضعف در بینایی، بی حسی بدن، صورت، حالت تهوع و استفراغ را ایجاد کند.

ژنتیک و عوامل محیطی هم نقش مهمی در احتمال ابتلا به سر درد میگرنی دارند و کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی، خوردن بیش از حد غذا های فرآوری شده و شور، خواب ناکافی و مصرف زیاد دارو ها هم می تواند عاملی برای تحریک سردرد باشد. اغلب افرادی که به خود و زندگیشان اهمیت نمی دهند به چنین دردی مبتلا می شوند.

  •     ویتامین ب 12 و اسید چرب امگا 3 می تواند به تسکین درد میگرن کمک کند.
  •     انجام تمرینات ایروبیک هم تا حد زیادی در بهبود سر درد میگرنی موثر است. بسیاری از افراد تجربه داشته اند که ورزش های ایروبیک می تواند تا حد زیادی این درد را کاهش دهد.

سردرد سینوسی:افراد دچار کم آبی و سبک زندگی ناسالم

سردرد های سینوسی یکی دیگر از انواع رایج سر درد به خاطر سبک زندگی ناسالم هستند و همان طور که از نام شان پیدا است، نتیجه مستقیمِ مشکلات در ناحیه سینوس محسوب می شوند که پشت پل بینی و داخل پیشانی یا استخوان گونه قرار دارد.

هنگامی که این نواحیِ پر از اکسیژن؛ ملتهب می شوند که علت آن عفونت یا واکنش آلرژیک است، محل خروج مخاط از سینوس در آن ها مسدود می‌ شود که این مسدود شدن عامل ایجاد درد سینوسی و سردرد شدید است. درد مداوم و شدید به خاطر سر درد سینوسی در داخل استخوان گونه، پیشانی یا پل بینی اتفاق می افتد.

افرادی که سر درد سینوسی را تجربه می‌ کنند، احساس می‌ کنند که همه چیز دور سر آن ها می چرخد. البته علائم دیگری مثل آبریزش بینی و ورم صورت را نیز به همراه دارد. همان طور که بالاتر هم گفتیم، اکثر سردرد های سینوسی به خاطر آلرژی و عفونت ایجاد می‌ شوند؛ اما ممکن است استفاده از بعضی از داروها مانند دارو های مسکن هم عامل ایجاد این مشکل باشد.

سردرد سینوسی
کمبود آب در بدن هم می‌ تواند این درد را به وجود بیاورد و راه حل هایی دارد شامل:

  •     نوشیدن مایعات به اندازه کافی برای تسکین سردرد سینوسی اهمیت بسیار زیادی دارد.
  •     التهاب سینوس ها را می‌ توان با نوشیدن آب ولرم یا چای بهبود بخشید.
  •     ویتامین ث هم تا حد زیادی با عفونت مبارزه می‌ کند.
  •     زنجبیل تازه هم دارای خواص ضد التهابی و آرامش بخش است و این نوع سردرد را بهبود می بخشد.