تاریخ : 12:57 - 1400/10/23
کد خبر : 1083370
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 بیکاری ۴۰ هزار کارگر در روزگار کودتا/کارگران میانمار گرفتار مشکلات بی‌پایان

بیکاری ۴۰ هزار کارگر در روزگار کودتا/کارگران میانمار گرفتار مشکلات بی‌پایان

کارگر آنلاین | حدود ۴۰ هزار کارگر میانمار از زمان کودتای این کشور تا به امروز بیکار شده‌اند.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از «رِیدیو فیری‌آشیا»، کارگران میانماری با مشکلات فراوانی روبرو هستند و کارفرمایان و مدیران کارخانه‌ها با پرداخت مزد ناچیز، حقوق کارگران را پایمال می‌کنند. مشکلات کارگران تنها به سرکوب مزد منتهی نمی‌شود بلکه مشکلاتی مثل کار اجباری و تاخیر در پرداخت نیز پیش‌روی کارگران قرار دارد.

  • پس از کودتای نظامی این کشور، کارگران با مشکلات متعددی روبرو شدند. یکی از کارگران شاغل در کارخانه پوشاک در شهر «یانگون» (پایتخت میانمار) درباره شرایط شغلی خود گفت: بیش از یازده ساعت در روز کار می‌کنم اما برای این اضافه‌کاری هیچ مزدی دریافت نمی‌کنم. مدیران در برخورد با نیروی تحت پوشش خود دست بالا گرفته‌اند. به طور معمول تمامی کارگران بیش از ۸ ساعت در روز اشتغال دارند اما هیچ مزدی برای ساعات اضافی به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. 
  • پس از پاندمی کرونا، بسیاری از کارخانه‌ها به منظور حفظ پروتکل‌های بهداشتی برای مدتی روند تولید را متوقف کردند؛ کارگران حدود ۱۰ ماه به مرخصی اجباری فرستاده شدند اما هیچ مبلغی به آن‌ها پرداخت نشده است. اگرچه وزارت کار این کشور تمامی کارفرمایان را مجاب به پرداخت غرامت ایام بیکاری کرده است اما هیچ کدام از کارفرمایان توجهی به این موضوع نمی‌کنند. کارگران علاوه بر مزد فعلی، غرامت ایام بیکاری را هم طلبکار هستند. 

به گفته رئیس فدراسیون کارگران صنعتی میانمار، حداقل ۵۰ شکایت درباره نقض حقوق کارگران در فدراسیون ثبت شده که همگی خواهان دادخواهی هستند. بیشتر این موارد در بخش پوشاک است. کمک به کارگران شاغل در کارگاه‌های تولید پوشاک برند سخت است زیرا این شرکت‌ها تنها وعده می‌دهند. حاکمیت قانون از معنا تهی است و حقوق کارگران به طور جدی نقض می‌شود. 

از زمان کودتای نظامی در میانمار تا امروز حدود ۴۰ هزار کارگر جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از فعالان کارگری توسط ارتش این کشور دستگیر شده‌اند. کارگران صنعت پوشاک می‌گویند که اکثر آن‌ها در صورت جدا شدن از شغل خود حقوق کامل، اضافه کاری یا حقوق بیکاری دریافت نمی‌کنند.

انتهای پیام/