تاریخ : 15:22 - 1400/10/23
کد خبر : 1083383
سرویس خبری : فرهنگی
 

این دعا ضامن سلامت انسان

تأثیر دعاهای مفاتیح‌الجنان در سلامت انسان

این دعا ضامن سلامت انسان

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص تاثیر دعاهای مفاتیح الجنان در حوزه مسائل بر سلامت، بیان کرد: یقین این است که دعاهای که از ائمه معصومین رسیده به طور کلی تاثیر عمومی در احوالات انسان دارد.

به گزارش کارگرآنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن تعریفی از بهداشت روان، از نگاه قرآن به این مقوله نیز سخن به میان آورد و اظهار کرد: مقوله بهداشت به طور کلی از جنس پیشگیری است یعنی اینکه ما اقداماتی انجام بدهیم تا مبتلا به بیماری نشویم.

وی پیشگیری را دارای جنبه‌های اولیه، ثانویه و ثالثیه دانست و گفت: بخش نخست مربوط به اقدامات آموزشی و پژوهشی است تا مبتلا به بیماری نشویم و بخش دوم نیز در خصوص راه‌های جلوگیری از پیشرفت بیماری و مزمن شدن آن است و پیشگیری سومین هم مربوط به زمانی است که بتوانیم توانبخشی انجام بدهیم.

عضو هیئت مدیره انجمن روان‌شناسی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۳۲ سوره مبارکه احزاب که می فرماید « فَلاَ تَخْضَعْنَ بالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبهِ مَرَضٌ»، عنوان کرد: بخش زیادی از دستورات قرآن در زمینه بهداشت به خصوص بهداشت روانی است و حتی بسیاری از دستورات دینی در قرآن نیز پیشگیرانه است. به مثال اینکه قرآن تاکید بر نیکو سخن گفتن دارد باز هم این موجب کاهش زمینه‌های پرخاشگری می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آذربایجانی  به نقش صله رحم و روابط خویشاوندی در ارتقای بهداشت اشاره کرد و گفت: صله رحم از جهات مختلف در بهداشت روانی انسان تاثیرگذرا است، نخست اینکه خود دیدن آشنایان و نزدیکان و کسانی که با انسان نسبت خونی دارند مثل این است که انسان خود را می‌بیند و خود این امر برای انسان آرامش بخش است و در گفت وگوی با این افراد انسان احساس می کند خودش توسعه پیدا کرده است.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت و گو با چنین افرادی را نوعی تخلیه روانی برشمرد و افزود: انسان ممکن است برخی نگرانی‌ها را با صحبت برطرف کند و با همدردی کنند، گاهی ممکن است مشکلی برای فرد به وجود آید که با تبادل اطلاعات و بهره‌مندی از تجارب دیگران آن را برطرف کنند. افراد در این رفت و آمدها از رفتار خوب هم می توانند الگوگیری کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تاثیر دعاهای مفاتیح الجنان در حوزه مسائل بر سلامت، بیان کرد: یقین این است که دعاهای که از ائمه معصومین رسیده به طور کلی تاثیر عمومی در احوالات انسان دارد.

این عضو هیئت مدیره انجمن روان‌شناسی حوزه علمیه قم بیان کرد: در این صورت انسان عقده گشایی می کند و می‌تواند بخشی از هیجانات خود را برون ریزی کند، این تاثیر عمومی دعا است که هر چه حس و حالش بیشتر باشد، تاثیری بیشتری خواهد داشت ولی به هر حال در برخی از این روایات باید دقت بیشتری بر روی سندیتش صورت بگیرد ولی با توجه به اعتقادی که ما به ائمه معصومین داریم مسلما تمامی این مباحث متصل به وحی هستند و قطعا قابل اعتماد است.

حجت الاسلام آذربایجانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: فعلا در حد علم و اطلاعات ما نیست که فلان دنیا چگونه در مورد دل درد، نور چشم و... بتواند تاثیرگذار باشد ولی به هر حال قابل استفاده است و حداقلش این است که تاثیر روانیش برای ما مشهود است.