تاریخ : 12:06 - 1400/10/25
کد خبر : 1083466
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

سکته چشمی از علائم تا درمان

سکته چشمی از علائم تا درمان

کارگر آنلاین/دیابت و فشار و کلسترول بالا می توانند باعث بروز سکته چشمی شوند و ممکن است بینایی فرد را برای همیشه از بین ببرد.

علایم سکته چشمی می توانند آهسته در عرض چند ساعت و یا چند روز توسعه یابند. بزرگ ترین سرنخ برای سکته شبکیه این است که این علائم در یک چشم رخ می دهد. این موارد شامل:

  •     به صورت لکه های خاکستری کوچکی ظاهر می شوند که در زمینه دید شما شناور هستند.این اتفاق زمانی می افتد که خون و سایر مایعات نشت کرده و سپس در مایع یا شیشه ای در وسط چشم جمع شوند.
  •     درد یا فشار در چشم, هر چند سکته چشم اغلب بدون درد است.
  •     دید تار که به طور پیوسته در یک قسمت یا همه یک چشم رخ می دهد.
  •     فقدان بینایی کامل که به تدریج رخ یا ناگهان رخ می دهد.

اگر علایم سکته چشمی داشتید, با پزشک خود تماس بگیرید, حتی اگر به نظر می رسد که آن ها پاک سازی شده اند. بدون درمان, یک سکته چشم می تواند منجر به کاهش دید دائمی شود.


چه چیزی باعث سکته چشم می شود؟

حرکت چشم توسط جریان خون مسدود شده که به شبکیه آسیب می رساند, ایجاد می شود. این معمولاً به خاطر باریک شدن رگ های خونی یا لخته خون است.همیشه واضح نیست که چرا سکته چشم رخ می دهد, اما برخی شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا و دیابت می توانند خطر شما را افزایش دهند.
چه افرادی در خطر سکته چشم هستند؟

هر کسی می تواند یک سکته چشم داشته باشد, اما عوامل خاصی آن را محتمل تر می سازند. برای مثال, وقتی بزرگ تر می شوید, احتمال سکته چشم بیشتر است. این در میان مردان شایع تر از زنان است.

شرایط پزشکی مشخص نیز خطر سکته چشم را افزایش می دهد که این ها شامل:

  •     دیابت
  •     آب سیاه
  •     مشکلاتی که جریان خون را تحت تاثیر قرار می دهند مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا
  •     بیماری های قلبی و عروقی
  •     باریک کردن شریان کاروتید یا سرخرگ گردنی
  •     بیماری های نادر خونی
  •     مصرف سیگار خطر انواع سکته را افزایش می دهد

عوارض سیگار
علت سکته چشم چیست؟
سکته چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

چشم پزشک شما با باز کردن چشم ها برای معاینه فیزیکی شروع می کند. آن ها برای داشتن یک نگاه دقیق به داخل چشم, از یک لنز میکرو استفاده خواهند کرد.

سایر تست های تشخیصی عبارتند از:

پرتونگاری نوری یک آزمایش تصویربرداری است که می تواند تورم شبکیه را تشخیص دهد.

آنژیوگرافی. برای این آزمایش, یک رنگ به بازوی شما تزریق می شود تا به هایلایت کردن رگ های خونی شما کمک کند.

از آنجا که مشکلات چشم می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای باشد, اما ممکن است برای گلوکوم, فشار خون بالا و دیابت مورد آزمایش قرار گیرد.

همچنین ممکن است سلامت قلب شما نیز بررسی شود. اگر یکی از این شرایط برایتان تشخیص داده شد, ممکن است درمان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیمری سکته چشم
راه های تشخیصی سکته چشم ها
درمان برای سکته چشمی چیست؟

درمان شما بستگی به میزان آسیب سکته دارد. برخی درمان های ممکن عبارتند از:

  •     ماساژ ناحیه چشم تا شبکیه چشم را باز شود
  •     داروهای ضد لخته
  •     عامل رشد سلول های اندوتلیال ضد آوندی که مستقیماً به چشم تزریق می شوند.
  •     کورتیکواستروئیدها، که می تواند به چشم انسان تزریق شود
  •     روش درمانی شبکیه - شبکیه اگر پس از یک سکته چشم، شکل گیری رگ خونی جدیدی داشته باشید
  •     درمان لیزر
  •     فشار بالا، یا اکسیژن فوقانی

هر چه زودتر درمان را شروع کنید، شانستان برای پس گرفتن دید و یا تمام دید بهتر می شود.

هر شرایط دیگری که باعث ایجاد لخته خون می شود نیز باید درمان شود.

درمان سکته چشم
آیا سکته چشم درمان دارد؟
مشکلات احتمالی و عوارض بعد سکته چشمی چیست؟

شما می توانید از سکته چشم بهبود یابید، اما ممکن است مشکلات جدی هم وجود داشته باشد:

تورم شدید و یا تورم ماکولا :

ماکولا قسمت میانی شبکیه چشم است که به وضوح بینایی کمک می کند. ورم ماکولا می تواند دید شما را مات و تار کند و یا منجر به از دست رفتن بینایی شود.

ئوواسکولاریزاسیون :

شرایطی که در آن رگ های خونی غیر عادی در شبکیه تولید می شوند. می توانند به زجاجیه نشت کرده و باعث ایجاد اختلال شوند.در موارد شدید، شبکیه چشم می تواند به طور کامل از هم جدا شود. با توجه به شکل گیری رگ های جدید، نئوواسکوالر آب سیاه، فشاری دردناک در چشم را افزایش می دهند.

نا بینا شدن
سکته چشم چه عوارضی دارد؟
سکته چشم باعث چه عارضه ای می شود؟

نابینایی:

افراد اغلب به سکته مغزی فکر می کنند چون تاثیر عمیقی بر عملکرد موتور قربانی دارند و این کار را می کند با این حال، آیا می دانستید که به اندازه دو سوم قربانیان سکته، اختلالات بینایی را در نتیجه سکته تجربه می کنند؟

هیچ نقص بصری بلافاصله بعد از سکته اتفاق نمی افتد، اما برخی از قربانیان متوجه تغییراتی در بیناییشان خواهند شد. خوشبختانه، مانند عملکرد موتور، آسیب های چشمی می توانند بعد از سکته نیز بهبود یابند. با کمک تمرین های چشمی ویژه، می توانید مغز خود را به کار ببندید تا به بهبود عملکرد چشم کمک کنید.

نابینایی
سکته چشم باعث چه مشکلی می شود؟
و اما درمان سکته چشم
تمرین های چشم برای کمک به بهبودی سکته:

تمرینات چشم، بخش مهمی از توان بخشی برای بیماران سکته ای با نقص بینایی هستند. آن ها به تقویت ماهیچه های چشم برای بهبود کنترل کمک می کنند تا پس از سکته به ریکاوری کمک کنند. در اینجا چند تمرین چشمی انجام می شود که می توانید در خانه انجام دهید:

بازی های کامپیوتری:

بازی های جستجوی کلمه را دانلود کنید تا به درک بصری شما کمک کنند. اینها می تواند مهارت های ردیابی بصری شما را بهبود ببخشد.

بازی کامپیوتری
سکته چشم پس از سکته با بازی بصری
تمریناتی مناسب برای سکته چشمی

تمرینات ورزشی:

بر روی یک شی نزدیک به خود تمرکز کنید، و سپس به یک شی دورتر نگاه کنید. سعی کنید سرعت خود را بین دو شی افزایش دهید تا زمانی که بتوانید به سرعت عقب و جلو بروید.

پی گیری تمرینات:

شخصی مداد را در مقابل صورت شما، در حدود 18 اینچ از چشم شما نگه می دارد. فرد مداد را به آرامی باید حرکت دهد و شما آن را با چشم خود دنبال کنید. به یاد داشته باشید که سرتان را صاف نگه دارید و فقط چشم خود را حرکت دهید.

تمرین چشم
تمریناتی عالی برای بیماران سکته چشمی
غلبه بر آسیب های چشمی بعد از سکته:

خوشبختانه بعد از سکته می توانید از آسیب های چشم خود رهایی یابید، اگرچه این روند ممکن است کمی طول بکشد.

برخی از قربانیان سکته به بهبود بینایی و عملکرد چشم خود پس از یک سکته دست می یابند. برخی دیگر مشکلاتی دارند که بهبود نمی یابند، اما تمرکز بر روی چشم ها می تواند به بیماران کمک کند با دید جدید خود سازگار شوند.

اگر بیمار مشکلات چشمی پس از سکته را تجربه کند، او در آزمایش زمینه دیداری قرار خواهد گرفت تا بخش بینایی مبتلا به سکته را تعیین کنند. این کار به یک تیم پزشکی کمک می کند تا در صورت امکان، یک برنامه برای بهبود دید چشم ایجاد کند.

بعد سکته
آسیبات بعد از سکته چشم
درمان آسیبات وارده از سکته چشمی

درمان برای آسیب به حوزه بینایی شامل روش های درمانی در هر ترکیبی از این سه دسته است:

روش درمان نوری:

این روش درمانی از آینه و منشور برای کمک به موقعیت عکس به گونه ای استفاده می کند که بیمار بتواند آن ها را در خط دید خود ببیند. منشور همچنین می تواند به درک عمیق، ادراک عمق، و دیگر نقص های بصری از سکته کمک کند.

روش درمانی حرکت چشم:

تمرکز درمانی بر روی حرکت چشم، به آموزش چشمان بیمار برای حرکت در محدوده بصری جدید او کمک می کند، در نتیجه برای بیمار خواندن و اسکن کردن اشیا در حوزه تصویری او را آسان تر می کند. این نوع درمان همچنین می تواند به تقویت و آموزش ماهیچه های چشم برای افزایش کنترل حرکت چشم کمک کند.

درمان ترمیم بصری (VRT. VRT) از نورها برای تحریک نقاط کور در حوزه بینایی بیمار استفاده می کند. پلک زدن و یا چشمک زدن می تواند به جرقه زدن نورون ها در مغز کمک کند که براثر سکته آسیب دیده اند.

درمان چشم
راه های درمانی سکته چشمی
نکاتی برای پیشگیری از سکته چشم

اگر فکر می کنید شما یا کسی که می شناسید دچار سکته چشم شده است، فورا به پزشک مراجعه کنید ، به یاد داشته باشید که همیشه نمی توانید از سکته مغزی چشم جلوگیری کنید، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از بروز سکته چشمی انجام دهید که همانطور که در ادامه این بخش از سلامت نمناک می خوانید شامل:

دیابت و قند خون خود را کنترل کنید :نظارت بر دیابت خود و حفظ کنترل روی گلوکز خون تان برای حفظ سلامت چشم ها اهمیت دارد پس برای این مورد تحت نظر پزشک خود باشید.

گلوکوم یا آب سیاه خود را درمان کنید:گلوکوم فشار چشم شما را افزایش می دهد و خطر ابتلا به سکته چشمی را افزایش می دهد.

فشار خون خود را کنترل کنید :

فشار خون بالا باعث افزایش خطر ابتلا به انواع سکته مغزی می شود و باید حتما کنترل و درمان شود ، تغییرات شیوه زندگی می تواند در این مورد تفاوت ایجاد کند پس حتما توصیه ها را جدی بگیرید.

فشار خون
راه های جلوگیری از سکته چشمی
چطور از سکته چشمی پیشگیری کنیم؟

کلسترول خونتان را بررسی کنید :

اگر کلسترول شما بیش از حد بالا باشد، رژیم غذایی و ورزش می تواند آن را کاهش دهد.

سیگار نکشید:

سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به انواع سکته ها به خصوص سکته مغزی و چشمی را افزایش دهد.