تاریخ : 12:30 - 1400/10/26
کد خبر : 1083519
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

بلای دردناکی که با نگه داشتن ادرار مبتلا می شوید

بلای دردناکی که با نگه داشتن ادرار مبتلا می شوید

کارگر آنلاین/بی شک نگه داشتن ادرار می تواند عوارض و مضرات خطرناکی را به همراه داشته باشد، اما چه مدت زمانی می توان ادرار را نگه داشت و خطرات سلامتی نگه داشتن ادرار چیست؟

در حالی که در مثانه انسان معمولاً بین 1.5 تا 2 فنجان مایع جای می گیرد، درک احساس پر شدن از فردی به فرد دیگر فرق می کند. سرعت پر شدن مثانه به تعدادی از عوامل بستگی دارد و بنابراین هیچ قانون خاصی وجود ندارد با این حال در اغلب موارد، افراد می توانند 3 تا 4 ساعت نگه دارند.

البته این کار براساس میزان نوشیدن فرد، متفاوت خواهد بود؛ دریافت مقدار زیادی آب در طول یک دوره زمانی کوتاه یا نوشیدنی های کافئینی نیز می تواند منجر به فشار بیشتر به ادرار شود. بعضی از افراد یک مساله ای در هنگام استفاده از دستشویی دارند این می تواند ناشی از مشکلات پزشکی مانند عفونت دستگاه ادراری باشد، به خصوص اگر در هنگام ادرار ناراحتی دارید. زمانی که مشکلاتی مانند زیاد به دستشویی رفتن و یا ناراحت بودن وجود دارد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا بیماری را تشخیص دهد.

برای برخی افراد، نادیده گرفتن نیاز به ادرار برای مدتی می تواند بخشی از فرآیند آموزش مثانه باشد. اگر دلیلی برای ادرار کردن مکرر وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است توصیه کند که ادرار را نگه دارید تا مثانه را آموزش دهید و تعداد رفتن به دستشویی را کاهش دهید. به طور کلی، این ممکن است شامل انتظار حداقل 15 دقیقه ای، از زمانی باشد که نیاز به ادرار شروع می شود، تا ببینید آیا واقعاً لازم است که فوراً بروید یا می توان صبر کرد.


در نهایت چه زمانی می توان به توالت رفت؟

مهم است زمانی که به دستشویی می روید، مثانه را کاملاً خالی کنید.این کار را آهسته انجام دهید، چون ممکن است هنوز مقداری ادرار در مثانه داشته باشید و بهتر است که مطمئن شوید کامل تمام شده، در غیر این صورت، چند دقیقه بعد باز نیاز به دستشویی رفتن خواهید داشت.
خطرات سلامتی نگه داشتن ادرار

هنگام ورود ادرار به میز راه، در عضله تنگ کننده بیرونی میزراه توقف کوتاهی می کند که مانند یک ضربه می باشد. هنگام نگه داشتن و متوقف کردن ادرار این عضله را بسته نگه می داریم؛ زمان ادرار کردن این دریچه را با اراده خود باز می کنیم. گیرنده های کششی داخل لایه های عضله مثانه، در امتداد عصب ها به ناحیه خاجی ستون فقرات سیگنال هایی را می فرستد که باعث انتشار سیگنال شل کننده و بازگشت به مثانه می شود. این کار به مثانه فشار زیادی وارد می کند و اینگونه متوجه پر شدن مثانه می شویم و این کار سبب می شودکه به صورت همزمان عضله تنگ کننده داخلی میزراه باز شود.

در بیشتر موارد، نگهداری ادرار برای مدت زمان کوتاهی تا زمانی که زمان و مکان برای رفتن وجود داشته باشد، مضر نیست با این حال، خواهید خواند :

  •     نگهداری ادرار با افزایش کمی خطر عفونت دستگاه ادراری همراه است و علت آن، این است که ادرار موجود در مثانه می تواند رشد باکتری در آنجا را افزایش دهد.
  •     نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی سبب خروج سریع ادرار با پوشش ضعیف عضلانی می شود.
  •     همچنین این کار سبب ضعیف شدن عضلات کف لگن به مرور زمان شده و یا کار کشیدن بیش از حد از آنهامی شود.
  •     در انتها نگه داشتن ادرار سبب بیش فعالی کف لگن، درد مثانه، بی تابی ادراری می شود.


عواملی که می توانند به شما کمک کنند تا ادرارتان را نگه دارید

برای زمان هایی که شما نیاز به حفظ ادرار برای مدت کوتاهی دارید، از یک یا چند تکنیک حواس پرتی که درادامه خواهید خواند استفاده کنید:
در موقعیت راحتی قرار بگیرید

اعمال فشار بر روی شکم و به خصوص مثانه می تواند باعث ناراحتی بیشتر شما شود. سعی کنید با پاهای روی هم افتاده بنشینید یا بایستید و یا به هم فشار بیاورید تا کمرتان را صاف نگه دارید تا فشار روی مثانه را کاهش دهید. فشار دادن به چیزی که شکم را فشرده می کند، ممکن است باعث افزایش ناراحتی تان شود.
دمای بدن خود را تغییر دهید

بیش از حد گرم و یا خیلی سرد بودن ممکن است باعث شود احساس کنید که باید به دستشویی بروید. در اغلب موارد, سرد بودن چیزی است که احساس فوریت برای استفاده از دستشویی را افزایش می دهد.

تغییر دادن دمای بدن
فکر کنید که مثانه بسته است

برای جلوگیری از نشتی ادرار، فکر کنید که هیچ چیز نمی تواند مجرای پیشاب را باز کند. فشرده کردن ماهیچه ها در آن ناحیه ممکن است به جلوگیری از نشت ادرار کمک کند.
برای نگه داشتن ادرار همانگونه بمانید

بالا پایین پریدن، تکان خوردن زیاد باعث افزایش احساس اجبار به رفتن به دستشویی و حتی ممکن است باعث نشتی برخی از افراد شود.کاهش حرکت می تواند به کاهش احساس مثانه کمک کند.
حواس پرتی ذهنی برای نگه داشتن ادرار

صحبت کردن با کسی، بازی کردن، یا خواندن ممکن است به پرت کردن ذهن از احساس پر بودن مثانه کمک کند. چیزهایی که باعث تشدید احساس در مثانه هنگام داشتن ادرار می شوند.
مدیتیشن کنید

در مدیتیشن، تجسم کردن و یا تنفس عمیق ممکن است به حواس پرتی از ناراحتی یک مثانه پر برای مدت کوتاهی کمک کند.

مدیتیشن
اقداماتی که وضعیت را بدتر می کنند

برخی چیزها ممکن است از یک مثانه کامل منحرف شوند و برخی دیگر ممکن است زمان ناراحت کننده تری را ایجاد کنند:
بیشتر نوشیدن مایعات

اگر مثانه پر است و جایی برای رفتن وجود ندارد, نوشیدن حتی مایعات بیشتر تنها مشکل را بدتر می کند. تلاش برای کار کردن فقط کمی بیشتر به کار می رود و ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا وقتی جریان شروع شود، متوقف کردن آن مشکل است. تا زمانی که مثانه خالی شود، شروع نکنید.

از نوشیدن کافئین اجتناب کنید. نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند، می توانند مثانه را تحریک کرده و میل رفتن به دستشویی را افزایش دهند تا از آن اجتناب شود.
سرفه، عطسه و خندیدن

وقتی مثانه پر می شود، عطسه و یا یک خنده می تواند باعث ناراحتی و یا حتی برخی نشت شود.

سرفه و عطسه
شنا یا آب تنی

آب گرم یا رفتن به استخر باعث افزایش احساس نیاز به استفاده از توالت و نگهداری ادرار می شود.
مشکلات مرتبط به کف لگن

یکی از جنبه های مهم بهداشت مثانه, استحکام کف لگن است. عضلات کف لگن در کاهش علائم بی اختیاری مهم هستند و قادر به رفتن به دستشویی نیستند.یادگیری نحوه جداسازی این ماهیچه ها و تمرین آن ها برای قدرتمندتر کردن می تواند بخش مهمی از آموزش مجدد مثانه باشد. پزشکانی که ممکن است در درمان زنان مبتلا به اختلالات کف لگن دخیل باشند، عبارتند از:

  •     آموزش مجدد مثانه
  •     تمرین های کف لگن
  •     بیوفیدبک و دارو

تغییر در کارکرد مثانه با سن

این تصور وجود دارد که مشکلات مثانه با سن افراد اجتناب ناپذیر است، اما در این مورد صدق نمی کند. تغییرات کوچکی در عملکرد مثانه وجود دارد. در برخی موارد، تعدیل عادات مثانه به جبران تغییراتی که در سلامتی مثانه با سن رخ می دهد، کمک می کند با این حال، ممکن است مشکل شدید در ادرار کردن با پزشک مورد بحث قرار گیرد تا مطمئن شود که بیماری جدی تری وجود ندارد که باعث بروز علائم شود.

کارکرد مثانه
بهبود زمان کلمه ای

در حالی که نگهداری در ادرار لزوماً خطر سلامتی نیست، بهتر است که عادات مثانه سالم داشته باشید و در هنگام نوشیدن مایعات در دست شویی فکر کنید. مرطوب ماندن مهم است، برای کسانی که متوجه می شوند مثانه شان واقعاً پر شده است، با وجود اینکه زیاد در آن نیست، زمان آن است که به دنبال کمک باشید تا مطمئن شوید که یک وضعیت پزشکی اساسی وجود ندارد.