تاریخ : 13:26 - 1400/10/28
کد خبر : 1083699
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

خواص مورینگا همان گیاه معجزه آسای مشهور

خواص مورینگا همان گیاه معجزه آسای مشهور

کارگر آنلاین/وقتی یک گیاه را به عنوان معجزه آسا می دانند بی شک فواید آن بسیار است، کاهش وزن و لاغری و داشتن ویتامین و مواد معدنی دهها برابر از سبزیجات دیگر بخشی از خواص گیاه مورینگا است.

کمبود مواد مغذی در غذا های گیاهی شایع است مخصوصا وقتی میخواهید وزن کم کنید و رژیم گیاه خواری دارید احساس ضعف و سردرد می کنید البته اتفاق ها وقتی مقدار زیادی کالری کم میکنید طبیعی است. گاهی اوقات صحبت از 5 تا 6 وعده غذا در روز می شود اما وقتی کافی نیست می توانیم از مواد مغذی جایگزین که باعث افزایش وزن نمیشود استفاده کنیم ؛ گیاهی که ممکن است نام آن را شنیده باشید اما خواص آن را ندانید این گیاه مورگینا یا همان گز روغنی نام دارد.
مورینگا گیاه بسیار مفید در درمان سرطان است و در برخی نقاط جهان به آن «گیاه معجزه آسا» می گویند. این گیاه بومی هند است و دارای برگ های گرد و کوچک است که از هزاران سال پیش در درمان بیماری ها نقش زیادی داشته است.
خواص گیاه مورینگا
خواص مورینگا برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

1. یک منبع ضروری برای مواد مغذی بدن

در کشورهایی که مردم آن با مشکلات سوء تغذیه و بحران های شدید روبرو هستند ، مورینگا مانند یک معجزه عمل می کند. این ماده سرشار از پروتئین و مواد معدنی و ویتامین هاست. این ماده در کشورهای غربی بیشتر یافت می شود اما سراسر دنیا به خواص دارویی خود معروف می باشد و همچنین توانایی بدن را در برابر مقابله با بیماری ها مخصوصا برای مادران باردار افزایش خواهد داد.

2. منبعی عالی برای آنتی اکسیدان های قدرتمند

مورینگا به درخت جادویی معروف است و برگ های آن یک نوع آنتی اکسیدان فوق العاده قوی هستند و ویتامین آ و ویتامین ث زیادی را در خود جای داده اند. این آنتی اکسیدان ها بدن را در مبارزه با رادیکال های آزاد ، مواد مضر شیمیایی و ... حمایت می کنند و سلول های سرطانی را از بین خواهند برد.

3. جایگزینی برای داروهای ضد التهاب

عصاره برگ های مورینگا وضعیت های مختلف بدن مثل التهاب را بهبود می بخشد که یکی از مشکلات رایج در بیماری های مختلف است و همچنین خواص آن با داروهای ضد التهابی برابری می کند و درد ناشی از التهاب را به خوبی درمان خواهد کرد.

درباره گیاه مورینگا

4. دارویی طبیعی برای کبد آسیب دیده

مطالعات نشان می دهد که عصاره برگ مورینگا به شدت برای کبد آسیب دیده مناسب است و اثر آن با داروهای مخصوص کبد برابری می کند و همچنین عصاره آن نه تنها از کبد محافظت می کند ، بلکه خواص شفابخش آن از آسیب های بعدی به کبد جلوگیری خواهد کرد.

5. دارویی برای دل درد و مشکلات شکمی

زمانی که به اختلالات شکمی می رسیم ، لیستی از داروهای بی انتها پیش روی ما قرار می گیرد که خواص دارویی بسیار زیادی دارد. یکی از آن ها عصاره برگ مورینگا است که مانند آنتی هیستامین عمل می کند و مزیت آن نسبت به داروهای شیمیایی برای دل درد این است که طبیعی می باشد.

6. درمان زخم روده ای

زخم روده یکی از نمونه های رایج در بیماری ها و اختلالات مربوط به شکم است که با مصرف عصاره برگ مورینگا قابل درمان می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این عصاره مانند نوعی دارو عمل می کند و حاوی خاصیت ضد باکتری زیادی است که از ابتلا به عفونت های بعدی در بدن که بر اثر باکتری ایجاد می شوند جلوگیری می کند و وضعیت هایی مثل اسهال را درمان خواهد کرد.

خواص دارویی مورینگا

7. راه حلی برای کاهش وزن

چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک اشاره داشتیم مورینگا برای کاهش وزن مناسب است زیرا کالری بسیار کمی دارد و همچنین حاوی ویتامین ب است که حرکات روده ای را درگیر نمی کند و در نتیجه جذب مواد مغذی آن سریع انجام می شود. به هیمن دلیل با مصرف آن نه تنها مواد مغذی به بدنتان می رسانید ، بلکه انرژی به دست می آورید، بدون اینکه وزن اضافه کنید.

8. دارای خواص ضد باکتری

امروزه با وجود پیشرفت علم پزشکی و استفاده از داروهای جدید و متنوع کسی نیست که از ابتلا به عفونت های باکتریایی بترسد اما چه بهتر که از مواد طبیعی استفاده کینم تا مجبور به تحمل عوارض جانبی دارو ها نباشیم. یکی از این مواد ضد باکتری، گیاه مورینگا است که عصاره برگ آن قادر به کشتن باکتری ها است.

9. درمان سرطان

شاید واقعا باید نام برگ های شگفت انگیز را به مورینگا داد. برگ مورینگا مانند یک داروی قوی عمل می کند و از پیشرفت و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و در نتیجه می تواند عاملی برای درمان سرطان محسوب شود. عصاره برگ مورینگا انواع مختلفی از سرطان ها مثل سرطان تخمدان را درمان می کند و در درمان هپاتیت نیز موثر می باشد.

10. کمک به تقویت مغز

عصاره برگ مورینگا یک تقویت کننده عالی برای مغز محسوب می شود و حاوی ترکیباتی است که در داروهای مختلفی یافت می شود که برای درمان آلزایمر به کار می روند. عصاره برگ مورینگا دارای خواص زیادی از جمله وجود سروتونین و دوپامین است و مغز را در برابر بیماری های عصبی محافظت می کند.

مورینگا و سرطان

11. مراقبت از سلامت استخوان ها

همه مواد غذایی حاوی کلسیم برای استخوان ها مقوی و مفید هستند که عصاره برگ مورینگا نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور علمی ثابت شده است که برگ مورینگا دارای خواص شگفت انگیزی برای استخوان ها می باشد زیرا حاوی مواد معدنی ضروری مثل کلسیم و فسفر است و مشکلات استخوانی مثل التهاب و آرتروز را از بین می برد.

12. تاثیر مثبت برای سیستم ایمنی

سیستم ایمنی در نگهداری بدن برای ابتلا به بیماری ها و همچنین جلوگیری از آن ها بسیار موثر است. بنابراین باید به شدت آن را تقویت کرد. یکی از راه های موثر تقویت سیستم ایمنی ، استفاده از برگ مورینگا است که برای بیماری های سخت نیز موثر می باشد.

13. افزایش دهنده طبیعی ایمنی بدن

عصاره برگ مورینگا حاوی ویتامین ث است که نه تنها افزایش دهنده طبیعی ایمنی بدن محسوب می شود ، بلکه خواص بیشمار دیگری نیز دارد.

14. کمک به بهبود عملکرد قلب

حقیقت این است که عصاره برگ مورینگا از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری می کند و می تواند اطلاعات مربوط به سلامت قلب را در خود نگه دارد. یعنی از آسیب به قلب به طور ویژه ای جلوگیری می کند.

15. کمک به درمان دیابت

بعضی از مطالعات نشان می دهد که بیماران دیابتی می توانند با مصرف مورینگا با کاهش قند خون و افزایش هموگلوبین مواجه شوند.

مورینگا برای لاغری
فواید و خواص گیاه مورینگا در مقایسه با چند خوردنی
خاصیت گیاه مورینگا فراتر از اینهاست ، گیاهی که برای کاهش وزن عالی است و حاوی فراوانی مواد مغذی است و کالری پایینی دارد. جالب ترین بخش مطلب مربوط به خواص گیاه مورینگا اینجاست :یکی از مطالعات نشان داده 100 گرم برگ گزنه حدود 40 درصد پروتئین مورد نیاز و بیشتر از 20 درصد کلسیم را تامین میکند، برگ های گزنه حاوی ویتامین و مواد مغذی و آمینو اسید هاست. 100 گرم برگ گزنه خشک برابر است با:

  •     9 برابر پروتئین ماست
  •     10برابر ویتامین آ موجود در هویج
  •     15 برابر پتاسیم موجود در موز
  •     25 برابر آهن موجود در اسفناج
  •     17برابر کلسیم موجوددر شیر
  •     12 برابر ویتامین سی پرتقال است.

فواید گیاه مورینگا نسخه طب سنتی برای درمان بیماری ها و سلامت جسمی
به تنظیم قند خون و کاهش چربی ها کمک می کند.
ویتامین ب موجود در گیاه مورینگا هضم را بهبود و به بدن کمک می کند غذاها را بدون ذخیره انرژی چربی به انرژی تبدیل کند و در نهایت باعث کاهش وزن میشود.
مورینگا گرسنگی را کاهش و باعث خوش اندامی می شود.
عملکرد متابولیسم را بهبود و کلسترول را پایین می آورد.
انرژی را به طور طبیعی بالا می برد.
کنترل فشار خون از خواص دیگر گیاه گز است.
سیستم ایمنی را بهبود و خاصیت ضد سرطانی و ضد توموری دارد.
خاصیت ضد باکتریایی دارد و سموم بدن را کاهش میدهد.
این گیاه به علت دارا بودن مواد مغذی و خواص دارویی پزشکی سرطان تخمدان، خون، کبد و ریه را درمان و تاثیر مثبتی در مهار سرطان های دیگر دارد.
خواص گیاه مورینگا
برای لاغری چطور از مورینگا استفاده کنیم؟
چای گز از دم کرده برگ های گز درست میشود البته برای حفظ خاصیت گیاه گز روغنی باید آن را در دمای اتاق خشک کرد.

مواد اولیه

  •     1قاشق چایخوری برگ مورگینا ( گز روغنی)
  •      یک فنجان آب جوش
  •     مقداری عسل

نحوه آمادگی
برگ های مورگینا را 5 دقیقه در آب جوش بجوشانید به آن عسل بیفزایید ، مصرف روزانه از این دمنوش میتواند به لاغری و چربی سوزی سریع کمک کند.
خواص گیاه مورینگا
نسخه ای دیگر برای استفاده از خواص گیاه مورگینا در کاهش وزن

1/2 قاشق چایخوری از پودر برگهای مورگینا (گز روغنی) همراه با صبحانه میل کنید ؛ بعد از سه روز می توانید روزانه یک قاشق از آن را به عنوان چاشنی همراه صبحانه میل کنید.
عوارض جانبی مورینگا

همانگونه که گفتیم مورینگا یک گیاه امن است اما به این معنا نیست که هیچ گونه نکته منفی یا عارضه جانبی در آن وجود ندارد و به همین دلیل باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

- مراقب واکنش های آلرژیک این گیاه باشید :فرقی ندارد که چقدر این گیاه خاصیت دارد ، اگر به آن آلرژی دارید، هرگز از آن استفاده نکنید.

- اگر می خواهید که برگ مورینگا را جزء بخشی از درمان خود قرار دهید، حتما مراقب باشید که زیاده روی نکنید و قبل از آن با پزشک خود مشورت کیند تا با داروهایتان تداخل نداشته باشند.

- مصرف برگ مورینگا امن است اما باید در مورد مصرف ریشه یا پوست آن مراقب باشید زیرا موجب مشکلات زیادی در شکم از جمله دل درد خواهند شد.