تاریخ : 15:59 - 1400/10/28
کد خبر : 1083717
سرویس خبری : فرهنگی
 

نگرش قرآن به ذکر و یاد خدا

نگرش قرآن به ذکر و یاد خدا

کارگرآنلاین | قرآن کریم سرچشمه بزرگی از کلمات زیبا است که فهم معانی آن نیاز به ورزیدگی و اندیشه عمیق دارد تا سد احتمالات ممکن شود؛ بنابراین، شناخت وجوه و معناهای احتمالی یک ضرورت تفسیری به شمار می‌رود.

به گزارش کارگرآنلاین قرآن کریم سرچشمه بزرگی از کلمات زیبا است که فهم معانی آن نیاز به ورزیدگی و اندیشه عمیق دارد تا سد احتمالات ممکن شود، بنابراین، شناخت "وجوه" و معناهای احتمالی یک ضرورت تفسیری به شمار می‌رود.

ذکر، یاد کردن و یادآوری است، خواه با زبان باشد و یا با قلب."ذکر" را همچنین به معنای حفظ چیزی و در مقابل "نسیان" به معنی فراموشی دانسته‌اند، "تذکر" نیز به معنای یادآوری است.

انسان می‌داند که بدون یاد خداوند حیات معنوی ندارد
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر، اظهار کرد: انسان می‌داند که بدون ذکر و یاد خداوند حیات معنوی ندارد، همچنانکه ماهی بودن آب و انسان بدون اکسیژن حیات جسمانی ندارد. انسان بدون حیات معنوی و ذکر، همچون مرده متحرک است، بنابراین حیات خویش را در ارتباط با خداوند جستجو می‌کند.

وی افزود: ذکر و یاد خدا آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى دارد که یاد متقابل خدا از بنده، روشنى دل، آرامش قلب، ترس از نافرمانى خدا، بخشش گناهان، و علم و حکمت از جمله آنها است.

وی، با استناد به آیه ۲۰۰ سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد می‌کنید.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: یاد خدا مایه هدایت خردها و بصیرت جان هاست.

امام جمعه خسروشهر یادآور شد: اگر خداوند قدرت و توانایی و توفیق ذکر به بنده‌ای ندهد، بنده قدرت بر ذکر گفتن ندارد، پس توفیق ذکر هم شکر می خواهد و هرچه شکر نعمت‌های خداوند بیشتر و بیشتر انجام گیرد فیض خداوند نیز بیشتر شامل آدمی می‌شود.

وی ذکر را از اساسی ترین راه‌های سیر و سلوک دانست و افزود: یکى از زیباترین جلوه‌هاى ارتباط عاشقانه با خدا و اساسى ‏ترین راه‏‌هاى سیر و سلوک، ذکر است؛ ذکر خدا، از یادبردن هستى محدود خویش در رهگذر یاد اسماى الهى است و تداوم و استمرار آن، زنگار گناهان را از روى دل مى‏زداید؛ زیرا غفلت و فراموشى حق تعالى، ساحت دل را مکدر می‌کند.

حجت‌الاسلام ناصری انبساط خاطر را از تداوم ذکر دانست و تاکید کرد: دائم الذکر بودن و طهارت ظاهر و باطنی و طمأنینه و انبساط خاطر و…همه از تداوم ذکر حاصل می‌شود، همین که انسان توفیق ذکر گفتن پیدا کند و همیشه ذاکر باشد، بقیه امور به مرور سامان خواهد یافت.

یاد خدا داروى معنوى اضطراب و افسردگى است
حجت‌الاسلام سعید مرادپور امام جمعه اسکو اظهار کرد: یاد خدا داروى معنوى اضطراب و افسردگى است که از نظر روان شناسى علل آن: ترس، آینده مبهم، نگرانى از شکست خوردن، ترس از بیماری‌ها و نگرانى از عوامل طبیعى است.

وی، افزود: اولین اثر یاد خدا این است که خداى متعال نیز انسان را یاد می‌کند.

وی، با استناد به آیه ۱۵۲ سوده بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم.

حجت‎الاسلام مرادپور با اشاره به فرموده حضرت محمد(ص) ادامه داد: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: بر شما باد به یاد خدا، زیرا یاد خدا شفاست و بپرهیزید از یاد مردم، زیرا آن درد و بیماری است.

امام جمعه اسکو یادآور شد: وقتى به زندگى خود و بسیارى از افراد نظر می‌کنیم، می‌بینیم هدف بسیارى از کارهاى ما دست‏یابى به گوهر گرانبهاى آرامش است؛ یعنى انسان‌ها در طول زندگى خود تلاش می‌کنند تا به آرامش خاطر و طمأنینه برسند. در این نقطه بین انسان‏‌ها اشتراک نظر وجود دارد، ولى اختلاف نظر در تعیین و تشخیص چیزهایى است که به زندگى آرامش مى‌بخشد.

وی ذکر را عاملی برای جوشش اندیشه دانست و افزود: ذکر باعث فروزان شدن قوه ادراک انسان و جوشش فکر و اندیشه می‌شود. جان فرد شایستگى این را پیدا می‌کند که منعکس کننده حقایق غیبى در خود گردد و خداوند به اندیشه و عقل این افراد مدد رساند.
حجت‌الاسلام مرادپور با اشاره به امتیازات ذکر خداوند تاکید کرد: اثر این گونه ذکر، اطاعت پروردگار و از صراط عقل و دین بیرون نرفتن و از تکالیف الهى و از اوامر و نواهى پیروى کردن و وعد و وعید و ثواب و عقاب را در نظر گرفتن و از معاصى و راه هاى خلاف دورى کردن است.