تاریخ : 14:43 - 1400/10/30
کد خبر : 1083830
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

آسان ترین راه حل برای کاهش کلسترول خون

آسان ترین راه حل برای کاهش کلسترول خون

کارگرآنلاین| خوردن حدود نصف لیوان متوسط از این دانه در روز که پس از پخته‌شدن یک کاسه بزرگ مى‏‌شود، به‌سرعت جزء مضر کلسترول خون یعنى ‏LDL را به‏‌طور متوسط ۲۰درصد کاهش مى‏‌دهد و در مقابل جزء مفید کلسترول یعنى ‏HDL را در مدت مناسبى در حدود ۱۵درصد افزایش می‌د‌هد.

به گزارش کارگرآنلاین در این مطلب سؤال یکی از مخاطبان درباره خواص درمانی و موارد مصرف "جو دوسر" آمده است.

سؤال: "لطفاً درباره خواص جو دوسر توضیح بدهید؟ چگونه باید آن را مصرف کنیم و آیا مصرف آن برای کودکان خردسال ضرر ندارد؟".

پاسخ: "جو دوسر" یا یولاف در کتاب مخزن‌الادویه که از منابع معتبر طب سنتى است با نام "هرطمان" آمده است که از نظر طبیعت، نه گرم و نه سرد بلکه معتدل است اما مایل به خشکى است و مقوى اعصاب، ملیّن و ضدعفونى‏‌کننده است.

در کتاب معارف گیاهی دکتر میرحیدر در مورد جو دوسر آمده است: اگر از جو دوسر با پوسته خارجى آن به‌مقدار 20 گرم در یک لیتر آب، جوشانده تهیه شود، این جوشانده مدر است و براى دفع سنگ کلیه، رفع استسقاء، تسکین درد کلیه و مثانه، رفع بى‏‌خوابى، تسکین سرفه، ورم حلق و حنجره نافع است.

خوردن پخته آن در روغن براى نرم‌کردن سینه و تسکین سرفه مفید است و اگر بدون روغن پخته شود، شکم را بند مى‏‌آورد؛ ثقیل‌الهضم و نفاخ است؛ براى رفع نفخ و هضم آن باید از سرکه و زیره استفاده کرد و زمان زیادى با روغن پخته شود.

دانه آن اگر در شیر یا گوشت چرب پخته شود، غذایى خوب و مقوى است و براى اطفالی که احتیاج به تقویت دارند، مفید است.

اگر جوشانده جو دوسر را در مواقع درد روماتیسمى و درد کلیه در موضع درد کمپرس کنند، به تسکین درد کمک مى‏‌کند.

آرد جو دوسر بدون اینکه سبوس آن گرفته شده باشد، داروی نیرومندى در کاهش کلسترول است؛ خوردن حدود نصف لیوان متوسط جو دوسر که پس از پخته شدن یک کاسه بزرگ مى‏‌شود در روز، به‌سرعت جزء مضر کلسترول خون یعنى ‏LDL را به‏‌طور متوسط 20 درصد کاهش مى‏‌دهد و در مقابل جزء مفید کلسترول یعنى ‏HDL را در مدت مناسبى در حدود 15 درصد افزایش مى‏‌دهد.

جو دوسر ملیّن‏ و لاغر‌کننده است؛ آرد و سبوس آن هر دو در افزایش حجم مدفوع و به سلامت روده بزرگ کمک مى‏‌کند و براى رفع یبوست مؤثر است مثلاً در یک تحقیق جدید در فرانسه به 50 نفر اشخاص سالخورده که براى درمان یبوست مراجعه کرده بودند، تجویز شده است که هر روز چند عدد بیسکویت ساخته‏‌شده با آرد جو دوسر بدون سبوس بخورند؛ پس از 12 هفته، یبوست آنها به‌کلى رفع شده و تعداد دفعات تخلیه و میزان دفع اصلاح شده به حال عادى بازگشت؛ در ضمن در این رژیم، وزن آنها کاسته شده که خیلى مورد علاقه آنها بوده است.

جو دوسر و امراض پوستی؛ جو دوسر داراى خاصیت ضدالتهاب براى انواعى از بیمارى‏هاى پوستى مانند انواعى ‏از اگزما است؛ به همین دلیل است که از روزگاران کهن مرسوم بوده همیشه از کیسه‏‌هاى پر از جو دوسر براى رفع التهاب پوست استفاده مى‏‌کردند.