تاریخ : 14:49 - 1400/10/30
کد خبر : 1083832
سرویس خبری : فرهنگی
 

سلامت روان و حجاب چه ارتباطی دارند؟

سلامت روان و حجاب چه ارتباطی دارند؟

کارگرآنلاین| یک استاد روانشناسی دانشگاه تهران ضمن تشریح رابطه سلامت روان و حجاب و عفاف اظهار کرد: افرادی که پوشیدگی کمتری دارند از اضطراب بالا و تنش‌های روانی بیشتری برخوردارند.

 به گزارش کارگرآنلاین غلامعلی افروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تشریح ارتباط بین پوشیدگی و سلامت روان پرداخت و اظهار کرد: پوشیدگی، کمال، رفاقت و سلامت روان را باید در امتداد هم دید این مفاهیم ارتباط کاملا مستقیمی با هم دارند.

وی تصریح کرد: سلامت روان در معنای حقیقی آن در گرو رشد هماهنگ و متعادل و متعالی انسان‌هاست، شخصیت انسان از منظر قرآن همانند یک شجره طیبه است که در آن همه شاخه‌ها به صورت متعادل و متوازن رشد می‌کنند.

افروز افزود: این شجره طیبه از هر سو کمال را نشان می‌دهد و به همین جهت انسان تا خود را به صفات متعالی و عرشی مزین نکند به کمال نخواهد رسید.

احساس خود ارزشمندی‌ پوشیدگی را در پی دارد/ گناه زمینه ساز تنش روانی و روحی
وی تأکید کرد: به هر اندازه رشد انسان متعادل‌تر باشد احساس خود ارزشمندی و شکوفایی وجود، بیشتر می‌شود، در این راستا عبادات مانند نماز و روزه همچنین اعمالی مانند عفاف و حجاب پاسخ به متعالی‌ترین نیازهای انسان است که انسان را به سوی کمال هدایت کرده و در نتیجه سلامت معنوی و روانی او را در پی دارد.

این استاد روانشناسی عنوان کرد: اگر انسان نتواند در گستره هستی با خالق یکتا صحبت کند و در تنهایی خود با او خلوت کند هیچوقت نمی‌تواند به آن شکوفایی و در نتیجه سلامت روانی و روحی دست یابد.

گناه زمینه‌ساز تنش روانی و اضطراب است
وی با بیان اینکه گناه زمینه ساز تنش روانی و اضطراب است، گفت: انسانی که وجود او آلوده به گناه است همواره در او اضطراب موج می‌زند، آرامش روانی او سلب شده و او را از درون نابود می‌کند.

رئیس پیشین دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از گناهانی که سلامت روان انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد عدم پوشیدگی و متعاقبا بی عفتی است؛ آدم برهنه احساس خلاء، کاستی و کمبود می‌کند این انسان‌ها برای وجود خود ارزش قائل نبوده و در نتیجه خواستار کمال نیستند و دائما با خود و دیگران تنش دارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر فردی که احساس پوشیدگی می‌کند احساس رسیدن به کمال و سبکبالی دارد؛ به همین جهت بین خود ارزشمندی و پوشیدگی رابطه مستقیم وجود دارد.

ارتباط جایگاه شغلی و اجتماعی افراد با پوشیدگی
افروز با بیان ارتباط جایگاه شغلی و تحصیلی افراد عنوان کرد: افرادی که تحصیلات، شغل و جایگاه اجتماعی بهتری دارند احساس خودارزشمندی کرده و در نتیجه پوشیدگی بهتری دارند این افراد از اضطراب و تنش روانی کمتری رنج برده و در نتیجه سلامت روان بیشتری دارند.

وی یاد آور شد: افرادی که همیشه با خود رقابت دارند، خود را با خویشتن خویش مقایسه می‌کنند و دائما در رفع کاستی‌های خود می‌کوشند، در عین حال با دیگران رفیق‌اند این افراد از سلامت روان خوبی برخوردار بوده و در نتیجه همیشه پوشیده‌ترند، بنابراین می توان گفت بین پوشیدگی، حجاب و عفاف و سلامت روان یک رابطه مستقیم وجود دارد.