تاریخ : 14:50 - 1400/10/30
کد خبر : 1083833
سرویس خبری : فرهنگی
 

این حالت شیطان را از شما دور می کند

این حالت شیطان را از شما دور می کند

کارگرآنلاین| حجت الاسلام تقوی گفت: وقتی انسان سر به سجده می گذارد شیطان شروع به وسوسه کردن می کند و بهترین راه فرار از شر او این است که قبل از شروع نماز یا اذان، به ذکر خدا مشغول شویم زیرا ذکر خدا شیطان را فراری می دهد.

به گزارش کارگرآنلاین حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) درباره جایگاه مسجد گفت: مسجد به معنای محل سجده و علت اینکه از بین این همه اجزای نماز، اسم مکان انتخاب شده این است که سجده محبوب ترین عمل و بهترین حالت بنده در پیشگاه خداوند است.

وی افزود: سجده یکی از حالاتی است که در آن حالت تقرب انسان به خدا، طبق روایات و فرمایشات معصومین، اولویت مخصوص به خود را دارد و  برخلاف رکوع اختصاص به نماز ندارد مانند سجده شکر که در هر مکان و حالتی توصیه شده است.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به آیات ۱۲۵ سوره بقره و ۱۱۲ سوره توبه تصریح کرد: سجده در میان عبادات از اهمیت خاصی برخوردار است؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: «سجده طولانی عمر را زیاد می کند، وحشت قبر را کاهش می دهد و کم می کند».

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) با اشاره به آیه ۵۸ سوره مریم ادامه داد: نزدیک ترین و بهترین حالات بنده باخدا موقعی است که در حال سجده است؛ گاهی بندگان خوب خدا به عنوان کسانی معرفی می شوند که اهل سجده و ساجد هستند؛ امیرمؤمنان علی(ع) علیه السلام می فرمایند «اگر بدانند سجده کنندگان که در حال سجده چگونه رحمت خدا شامل حال آنها می شود و چگونه رحمت الهی را دریافت می کنند سر از سجده بر نمی دارند».

وی افزود: در حدیث دیگری حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: «إِذَا نَامَ الْعَبْدُ وَهُوَ سَاجِدٌ ، یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ : انْظُرُوا إِلَى عَبْدِی ، رُوحُهُ عِنْدِی ، وَبَدَنُهُ سَاجِدٌ لِی»؛ اگر در حال سجده این قدر سجده اش را طولانی کند که خواب بر او عارض شود و بخوابد خداوند خطاب می کند به ملائکه که این فرد در حال سجده خوابش برد و این را نوعی افتخار برای بنده تلقی می کند.

حجت الاسلام تقوی یادآور شد: امیرمؤمنان علی(ع) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان به وسیله ضربت ابن ملجم در حال سجده به شهادت رسیدند و آن قدر این لحظه شیرین بود که در همان حال فرمودند: «فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبَه؛ رستگار شدم به خدای کعبه سوگند».

 تلاش شیطان برای ممانعت از سجده انسان
رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) همچنین  درباره فواید قرائت قرآن قبل از نماز گفت: گاهی در حال نماز است یا قبل از نماز، افکار مختلفی به ذهن متبادر می شود حتی مسائلی که هیچ گاه به یاد انسان نمی آید در نماز به یادش می آید که علت آن، هجمه سنگین شیطان و شیاطین در حال نماز است چرا که در نماز انسان سجده می کند و سجده یکی از حالت هایی است که شیطان را از اطراف انسان فراری می دهد.

وی اضافه کرد: از این رو شیطان برای اینکه انسان در حال سجده قرار نگیرد و این عبادت الهی را انجام ندهد، شخصا به همراه فرزندان و دوستان و یاران خودش به انسان ساجد و نمازگزار حمله ور می شود و شبیخون می زند. یا قبل از نماز وقت نماز را به ذهن انسان نمی آورد مثلا در مغازه که مشغول کار هستیم، هنگام اذان مشتری می فرستد و اتفاقات دیگری که مانع رسیدن به نماز شود.

حجت الاسلام تقوی در تبیین فلسفه سجده گفت: مراد از سجده اول این است که عرضه می داریم ما از خاک هستیم و در سجده دوم عرضه می داریم که ما به همین خاک برمی گردیم(اللهم انک منها خلقتنا ومنها اخرجتنا و الینا تعیدنا)؛ وقتی بنده با این اعتقاد و اندیشه سر به سجده می گذارد قطعا شیطان شروع می کند به وسوسه کردن و بهترین راه فرار از شر شیطان این است که قبل از شروع به نماز و قبل از اینکه اذان داده شود به ذکر خدا مشغول شویم زیرا ذکر خدا شیطان را فراری می دهد.

وی با اشاره به توصیه  آموزه های دینی به ذکرخدا، صلوات و پناه بردن به خدا از شر شیطان اظهار کرد: از همین رو در مساجد و رسانه ملی قبل از انجام نماز،  قرآن خوانده می شود؛ وقتی قرآن تلاوت می شود قلبها آرامش پیدا می کند برای اینکه شیطان از اطراف ما فراری داده می شود.