تاریخ : 12:51 - 1400/11/01
کد خبر : 1083877
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

این گیاه کلسترول را کاهش می‌دهد و سلامت قلب را تقویت می‌کند

این گیاه کلسترول را کاهش می‌دهد و سلامت قلب را تقویت می‌کند

کارگرآنلاین|آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی از انواع بیماری‌های مهلک محافظت می‌کند که سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی از جمله این موارد است.

خواص گوجه فرنگی


قرار دادن گوجه فرنگی غنی از لیکوپن به طور منظم برای چند هفته در رژیم غذایی می‌تواند سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) شما را تا 10درصد کاهش دهد. برای اینکه دقیق‌تر بگوییم، باید حداقل 25میلی گرم لیکوپن در روز مصرف کنید. این می‌تواند حدود نیم فنجان سس گوجه فرنگی باشد. همچنین 100 گرم پوره گوجه فرنگی 21میلی گرم لیکوپن به شما می‌دهد.

طبق مطالعات جدید افرادی که گوجه فرنگی تازه یا آب گوجه فرنگی مصرف می‌کنند می‌توانند سطح کلسترول بد خون خود را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش دهند. طبق مطالعه دیگری در مکزیک ، مصرف گوجه فرنگی خام (14 وعده در هفته به مدت یک ماه) می‌تواند تأثیر مفیدی بر میزان کلسترول در زنان دارای اضافه وزن داشته باشد.

  • یک مقاله از دانشکده پزشکی هاروارد بیان نموده که گوجه فرنگی به عنوان یکی از غذاهای ضروری برای کاهش کلسترول است و طبق مطالعه دیگری، مصرف لیکوپن هر روز می‌تواند اثرات مشابه استاتین ها (هر گروه دارویی برای کاهش کلسترول) در بیماران با افزایش سطح کلسترول داشته باشد.
  • گوجه فرنگی همچنین منابع غنی بتاکاروتن، فولات و فلاونوئیدها است - همه آنها برای سلامت قلب و عروق مفید هستند -. مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی همچنین به کاهش تجمع هموسیستئین و پلاکت کمک می‌کند، دو پدیده‌ای که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشد.
  • در مطالعه دیگری توسط دانشگاه کانتیکت، مشخص شد که آب گوجه فرنگی دارای توانایی محافظت از قلب است، که به هیچ وجه با لیکوپن ارتباطی ندارد. اگرچه نتایج با آنچه تاکنون در مورد لیکوپن مشاهده کرده‌ایم مغایرت دارد، گوجه فرنگی یکی از میوه‌هایی است که برای سلامت قلب مهم است.

مطالعه دیگری که در گزارشی توسط دانشگاه تافتس منتشر شد نشان داد که مردان مبتلا به لیکوپن خون بالا 55درصد کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند. این یافته‌ها حتی پس از در نظر گرفتن سایر فاکتورها مانند سن، BMI، کلسترول LDL، فشار خون و استعمال دخانیات ثابت مانده است.