تاریخ : 17:12 - 1400/11/07
کد خبر : 1084309
سرویس خبری : فرهنگی
 

توصیه‌های پیامبراسلام درباره این عمل

توصیه‌های پیامبراسلام در مورد بهداشت دهان و دندان

توصیه‌های پیامبراسلام درباره این عمل

کارگرآنلاین| دکتر سمیه فتعلی متخصص طب سنتی، در خصوص دیدگاه پیامبراکرم (ص) درباره بهداشت دهان و دندان به جام جم آنلاین گفت: مسئله بهداشت دهان و دندان از مواردی بود که دین اسلام، تأکید بسیاری بر آن داشت از جمله در احادیث مختلفی از پیامبر اکرم (ص) بر ضرورت مسواک زدن روزانه تأکید شده است و حتی در برخی از روایات آن حضرت به مسواک حتی نحوه صحیح مسواک زدن نیز آموزش داده شده است. در حدیثی، پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «وقتی مسواک می‌کنید از عرض، دندان‌ها را مسواک بزنید».

به گزارش کارگرآنلاین احادیثی زیادی از پیغمبر اسلام (ص) درباره سلامت، بیماری، بهداشت و مسایل دیگر مربوط به پزشکی وجود دارد. در گفتگوی زیر توصیه‌های رسول خدا در خصوص بهداشت دهان و دندان را می‌خوانید.

دکتر سمیه فتعلی متخصص طب سنتی، در خصوص دیدگاه پیامبراکرم (ص) درباره بهداشت دهان و دندان گفت: مسئله بهداشت دهان و دندان از مواردی بود که دین اسلام، تأکید بسیاری بر آن داشت از جمله در احادیث مختلفی از پیامبر اکرم (ص) بر ضرورت مسواک زدن روزانه تأکید شده است و حتی در برخی از روایات آن حضرت به مسواک حتی نحوه صحیح مسواک زدن نیز آموزش داده شده است. در حدیثی، پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «وقتی مسواک می‌کنید از عرض، دندان‌ها را مسواک بزنید».

وی ادامه داد: رسول خدا در شبانه روز ۳ بار مسواک می‌کردند، قبل از خواب، بعد از بیدار شدن از خواب و پیش از نماز صبح. آن حضرت با چوب اراک مسواک می‌زدند و جبرئیل او را به این کار سفارش کرده بود. چوب اراک دارای خاصیت‌های فراوانی است که محققین خارجی نیز روی این مسواک تحقیق‌هایی را انجام دادند و به خواص فوق العاده آن پی بردند. تمیز کردن دندان، سفید کردن و جلا دادن دندان، برطرف کردن بیماری و دندان‌درد، رفع بوی بد دهان، تقویت لثه، از بین بردن جرم دندان از جمله خواص مسواک زدن با چوب اراک ذکر است.

به گفته این متخصص، رسول خدا به خلال کردن دندان‌ها (نخ دندان) اهمیت زیادی می‌دادند و می‌فرمود: خلال کردن دندان‌ها موجب بهداشت دهان و سبب جلب روزی است. همچنین پیامبر بسیار بر عدم مصرف غذا‌های گرم و سرد به صورت همزمان تاکید داشتند چرا که این کار آسیب جدی به دندان‌ها و سیستم گوارشی فرد وارد می‌کند.

فتعلی در خصوص نگاه پیامبر بر بهداشت دهان و دندان  گفت:: پیامبرخدا مسواک زدن را یکی از سنت‌های پیامبران می‌دانستند همچنین می‌فرمایند «مسواک کنید که مسواک زدن لثه را محکم می‌کند، بوی دهان را می‌برد، معده را اصلاح می‌کند، درجات بهشت را می‌افزاید، پروردگار را خشنود می‌کند.»