تاریخ : 15:41 - 1401/02/27
کد خبر : 1089683
سرویس خبری : فرهنگی
 

کودکان تیزهوش را چگونه تشخیص دهیم؟

کودکان تیزهوش را چگونه تشخیص دهیم؟

کارگرآنلاین | بسیاری از والدین فکر می‌کنند که تیزهوش بودن یا نبودن کودک تا زمانی که به مدرسه نرود، کاملا قابل تشخیص نیست. این تفکر اشتباه است. کودکان تیزهوش دارای ویژگی‌هایی هستند که از همان سنین آغازین عمرشان به وضوح مشخص است. مثلا کودکان باهوش، همیشه هوشیار هستند و مدام اطراف خود را زیر نظر دارند، آنها کمتر از سایر کودکان می‌خوابند و زودتر از بچه‌های دیگر می‌توانند صداهای اطراف خود را تقلید کنند. وقتی بیدار هستند هم مدام حواس‌شان درگیر چیزهای مختلفی می‌شود که در اطرافشان وجود دارد. برای مثال بافت‌ها، صداها، تصاویر و هر چیزی که حواس ۵گانه آنها را درگیر کند، برای‌شان جالب توجه خواهد بود.

به گزارش کارگرآنلاین کودکان تیزهوش چه ویژگی‌هایی دارند؟

یکی از ویژگی‌های کودکان تیزهوش این است که تمایل زیادی به تحرک و بازی دارند. این کودکان از سکون لذت نمی‌برند. آنها دوست دارند مدام در جنب‌وجوش باشند و چون امکان حرکت ندارند، بهانه‌گیری می‌کنند. این رفتارها گاهی تعبیر به بدقلقی و بی‌قراری می‌شود. زیرا والدین از خود می‌پرسند، وقتی کودکم شیرش را خورده است و جایش هم کثیف نیست، چه لزومی دارد که گریه کند یا بی‌قرار باشد. کودکان تیزهوش از همان دوران نوزادی کنجکاو و پرجنب‌‌وجوش‌تر از سایر بچه‌ها هستند.
کودکان تیزهوش نسبت به محیط حساس‌تر هستند

کودکان تیزهوش توانایی درک صداها و علائم جدیدی را که در محیط به وجود می‌آید، بیشتر از سایر بچه‌ها دارند. آنها بعد از مدتی نسبت به چیزی که به آن ابراز علاقه می‌کردند، بی‌تفاوت می‌شوند. آنها نسبت به تغییراتی که در محیط رخ می‌دهد حساسیت بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند. تحقیقات مختلفی در حوزه هوش صورت گرفته است. بیشتر این تحقیقات به این موضوع می‌پردازند که کودک باهوش در زمینه عادات با دیگر هم‌سالان خود متفاوت است.

کودکان باهوش در عادات خود مدام تغییر ایجاد می‌کنند. آنها به دنبال کشف چیزهای جدید هستند و اگر در برنامه روزمره‌ای که برای آنها ترتیب داده شده است، تغییراتی ایجاد بشود از آن تغییرات استقبال می‌کنند. این کودکان در تبدیل حس به شناخت و ادراک، قدرت زیادی دارند. منظور از شناخت، فرایندی روانی است که طی آن دانش و آگاهی از طریق تفکر، تجربه و احساس به دست می‌آید.
نکته پایانی

اگر دارای یک فرزند باهوش هستید حتما باید به مشکلات رفتاری کودک نابغه خود اهمیت دهید. موضوعی که باید به آن توجه شود این است که روانشناسی و رفتار این کودکان بسیار پیچیده است. بنابراین، بدون مطالعه کافی امکان قضاوت در این زمینه وجود نخواهد داشت. مثلا نمی‌توان هر نوع بی‌قراری و بدقلقی کودک را به پای هوش او گذاشت. یکی از راه‌های تشخیص اینکه فرزند شما دارای هوش و نبوغ بالایی است استفاده از تست هوش یا تست IQ است.

فراموش نکنید اگر شما نظر یا تجربه ای در این مورد دارید حتما از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب یا شبکه‌های اجتماعی کودکت با والدین دیگر به اشتراک بگذارید تا به یاری هم به تربیت فرزندان موفق‌تر و با استعدادتر کمک کنیم.