تاریخ : 15:10 - 1401/02/28
کد خبر : 1089724
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

چالش بزرگ طب سنتی را بشناسید

چالش بزرگ طب سنتی را بشناسید

کارگرآنلاین | یک مسئول سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه موارد بسیاری در طب سنتی مشاهده می‌شود که خرافه و سودجویی است، از تدوین فارماکوپه طب سنتی خبر داد.

به گزارش کارگرآنلاین یک مسئول سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه موارد بسیاری در طب سنتی مشاهده می‌شود که خرافه و سودجویی است، از تدوین فارماکوپه طب سنتی خبر داد.

امیر حسین جمشیدی ــ مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حوزه طب سنتی کارهای انجام‌نشده بسیار وجود دارد، اظهار داشت: ما نیز هیچ‌گاه مدعی پیشرو بودن در حوزه  داروهای سنتی نبودیم، اگرچه  مردم ما از نظر فرهنگی به طب سنتی گرایش داشته و رابطه مأنوسی نیز با طب مکمل دارند اما صرف وجود سبقه تاریخی در خانواده‌های ما و نسل‌های گذشته ما نمی‌تواند برای این حوزه کافی باشد.

وی با تأکید بر ضرورت تهیه دارونامه یا فارماکوپه طب سنتی(Traditional medicine) تصریح کرد: وقتی به نتایج موفق اقدامات کشور  هندوستان در این حوزه نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که مثلاً فارماکوپه همدرد هند، چاپ 1969 است که در آن  داروها، روش ساخت و مصرف آنها به‌انگلیسی قید شده است تأسف می‌خورم که چرا ما در حال حاضر حتی دارونامه خود را هم به‌زبان فارسی تهیه نکردیم.

جمشیدی با اشاره به اینکه برای رشد این مکتب پزشکی باید ابتدا  ادوات کار را فراهم کرد، از برنامه‌ریزی انجام‌شده برای تدوین فارماکوپه طب سنتی نیز سخن به میان آورد.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان(Organization) غذا و دارو عنوان کرد: قوانین پزشکی که در دهه 30 شمسی نوشته شده است فقط مواردی را که پزشک باید انجام دهد به این سو معطوف کرده است نه فردی دیگر؛ و جای افسوس دارد که چرا در آن زمان موارد طب سنتی هم نظام‌مند نگردید، ای‌کاش در آن هنگام قانون می‌شد که مثلاً افرادی که در این حوزه تخصصی مشغولند حق تجویز هم دارند تجویز کنند و این موضوع به‌یک‌باره منقطع نمی‌گردید.

وی همچنین اضافه کرد: بسیار مواردی در طب سنتی مشاهده می‌شود که خرافه و سودجویی است و ما به‌صورت جدی با آن درگیریم و ما را دچار مشکل کرده است.

این مقام مسئول در  سازمان غذا و دارو بزرگ‌ترین چالش اکنون طب سنتی اعم از نقدها، تهدیدها و مقاومت‌ها را به‌دلیل افراد طمعکار و سودجو دانست و اظهار داشت: اگر کسی تحت عنوان طب سنتی، مطبی دایر کرده است در حالی که تحصیلات و تجربیاتش با پزشکی مرتبط نیست اشکالی به ماهیت طب سنتی وارد نیست.

جمشیدی در پایان با تأکید بر اینکه در هر رشته و گرایشی پستی، بلندی، راستی و ناراستی وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در سطح جامعه مسائلی که چه در حوزه داروسازی و تهیه و ساخت فرآورده‌های غیرمجاز آن و چه از منظر اصل طبابت‌های نادرست به طب سنتی منتسب می‌شود اندک نیستند لذا واریز کردن برخی ایرادات، اتهامات و اشتباهات به حساب طب و داروهای سنتی به‌نظر من ناصواب‌ترین نوع داوری‌ایست که یک فرد آگاه مرتکبش می‌شود.