تاریخ : 17:30 - 1401/02/31
کد خبر : 1089836
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

این گیاه دشمن بیماری های کبدی است

این گیاه دشمن بیماری های کبدی است

کارگر آنلاین | ریشه، برگ و گل گیاه خارمریم اشتهاآور، مقوی و تب‌بر بوده و در بیماری‌های کبدی و طحال، یبوست، سنگ صفرا، درد نیمه‌سر و ناراحتی‌های کیسه صفرا کاربرد دارد.

به گزارش کارگر آنلاین محسن پویان با اشاره به مشخصات گیاه‌شناسی خارمریم، اظهار کرد: خار مریم گیاهی است، بوته‌ای و خاردار که به خانواده کاسنی تعلق دارد و ارتفاع آن به ۶۰ سانتیمتر می‌رسد.

وی با بیان اینکه این گیاه برگ‌های بیضی پهن دارد که با لکه‌های سفید رنگ مشخص می‌شود، افزود: حاشیه برگ‌های دندانه‌دار است که انتهای دندانه‌ها به خارهای زرد ختم می‌شود.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در حوزه گیاهان داروئی، تصریح کرد: این گیاه در مناطق مختلف ایران کاشته می‌شود و به صورت خودرو در کرندغرب، بوشهر، کازرون، برازجان، گرگان، گنبد، مازندران، کلاردشت، آذربایجان، لرستان و خوزستان دیده می‌شود.

پویان با اشاره به اینکه برگ، گل، دانه و در برخی موارد ریشه آن مورد استفاده است، تاکید کرد: در شیمی گیاه ماده‌ای به نام تیرامین گزارش شده که ماده‌ای مشابه هرمن آدرنالین است و این ماده بیشتر در دانه آن وجود دارد و خاصیت بند آوردن خونریزی دارد.

وی با اشاره به خواص دارویی و درمانی این گیاه، افزود: مصرف دانه آن به صورت دم کرده یا تنطور باعث بند آوردن خونریزی می‌شود و ریشه، برگ و گل آن اشتهاآور، مقوی و تب‌بر بوده و در بیماری‌های کبدی و طحال، یبوست، سنگ صفرا، درد نیمه‌سر و ناراحتی‌های کیسه صفرا کاربرد دارد.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در حوزه گیاهان داروئی، با اشاره به میزان و نحوه مصرف گفت: در عصاره الکلی۰/۲ تا ۰/۳ گرم در روز و مقدار خوراک دانه آن ۲ گرم در روز است و برای تهیه دم کرده برگ و گل از ۲۰ گرم گیاه خشک در ۱ لیتر آب یا یک قاشق مرباخوری در نصف لیوان آب جوش استفاده می‌شود.

پویان خاطرنشان کرد: مصرف عصاره الکلی حتما با مقدار مشخص شده باید صورت گیرد، مصرف بیش ازحد ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.

وی یادآور شد: افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند نباید به طور هم زمان از این گیاه استفاده نمایند.