تاریخ : 17:15 - 1401/03/04
کد خبر : 1090041
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

روش درمان یکی از بدترین درد های دنیا

روش درمان یکی از بدترین درد های دنیا

کارگرآنلاین | عصب سیاتیک طولانی‌ترین عصب بدن است که از ناحیه پایینی ستون مهره‌ها شروع‌ شده و به سمت پایین و پشت پاها امتداد پیدا می‌کند.

به گزارش کارگرآنلاین عصب سیاتیک، عضلات پشت زانو و پایین پا را کنترل می‌کند و ضمنا حس قسمت پشتی ران، حس قسمتی از پایین پا و کف پا را هم تامین می‌کند. درد سیاتیک، دردی است که در طول همین عصب انتشار دارد و معمولا با دردهای خفیف و اندک آغاز می‌شود و به‌ مرور در مدت‌ زمانی کوتاه تشدید پیدا می‌کند و در برخی موارد به دردی غیرقابل‌تحمل تبدیل می‌شود.

درد ممکن است شبیه سوزن سوزن شدن، درد مبهم یا درد سوزشی باشد که همراه با آن، درد به باسن و پشت ران و ساق انتشار پیدا می‌کند و فرد را از انجام حرکات و فعالیت‌های روزانه ناتوان می‌کند.

علی بهادری، متخصص طب سنتی ب بیان اینکه طب سنتی توصیه‌های کاربردی زیادی برای پیشگیری از عود کردن دردها و اسپاسم‌های عصب سیاتیک به افراد مبتلابه سیاتیک دارد، گفت: افراد مبتلابه سیاتیک بهتر است از مصرف مواد غذایی با طبع سرد و مرطوب پرهیز کنند.

این متخصص طب سنتی افزود: این افراد بهتر است از مصرف گوشت گوساله و گاو، انواع چاشنی‌های ترش، ماست و دوغ و حبوبات بپرهیزند یا مصرف آن‌ها را در طول هفته به حداقل برسانند.

او گفت: این افراد بهتر است در وعده‌های غذایی خود به‌ویژه وعده صبحانه یا میان وعده‌های صبح و عصر از شیره انگور و مغز گردو که در گروه مواد غذایی با طبع گرم هستند، استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی بابیان اینکه سرما نیز می‌تواند در تشدید دردهای سیاتیک موثر باشد، افزود: یکی از نکاتی که افراد مبتلابه سیاتیک باید به آن توجه کنند، تشدید دردهای سیاتیک و اسپاسم‌های عضلانی در فصل‌های سرد سال است، سرمای هوا یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش غلظت مایع میان مفصلی در بدن است که موجب کاهش فضای موردنیاز ریشه‌های عصبی در جایگاه خود می‌شود.

او گفت: به‌ این‌ترتیب افراد مبتلا به سیاتیک باید مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از عود کردن درد رعایت کنند. برای این منظور می‌توانند با پوشش مناسب و قرار نگرفتن در معرض هوای سرد از تشدید درد پیشگیری کنند. پیاده‌روی صبحگاهی اما مستمر نیز یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز گرفتگی‌های سیاتیک است.

بهادری با اشاره به راهکارهای کاهش درد سیاتیک، گفت: اگر در شرایطی خاص دچار اسپاسم یا گرفتگی عصب سیاتیک شدید، موضع درد در ناحیه لگن یا ران را با کیسه آب‌،گرم‌ کنید؛ زیرا این عمل می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش درد سیاتیک در افرادی که دچار اسپاسم‌های عصبی شده‌اند، داشته باشد.

او با بیان اینکه ماساژ موضع درد با روغن‌ زیتونی که در آن مقدار کمی زنجبیل رنده شده، می‌تواند به بهبود این دردها کمک کند، افزود: نوشیدن دم‌نوش‌هایی نظیر گل‌گاوزبان یا نعناع می‌تواند به کاهش درد و ریلکسی اعصاب کمک کند و دردهای ناشی از سیاتیک را تخفیف دهد.

این متخصص طب سنتی همچنین افزودن چاشنی‌ها و ادویه‌های گرم مثل دارچین و عسل به برنامه غذایی در کاهش درد در مبتلایان به اسپاسم را موثر دانست.

او عوامل مختلفی مانند فشارهای ناشی از جابه‌جایی دیسک در بدن، تغییر شکل و ظاهر دیسک، ضربه خوردن در اثر تصادف، ورزش یا حادثه از جمله رایج‌ترین و شایع‌ترین عواملی است که می‌تواند موجب تورم و دردناک شدن عصب سیاتیک شود؛ به‌گونه‌ای که روند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و امکان حرکت و جابه‌جایی را در او به حداقل می‌رساند.

بهادری بابیان اینکه افرادی که تحرک کمی دارند و کم فعالیت، نسبت به افراد فعال، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سیاتیک هستند، افزود: همچنین افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند به دلیل آسیب و تخریب عصبی که بر اثر دیابت بر آن‌ها ایجادشده هم در معرض ابتلا به این بیماری هستند.