تاریخ : 16:05 - 1401/03/07
کد خبر : 1090145
سرویس خبری : فرهنگی
 

تکنیک‌های طلایی حفظ تمرکز برای کنکوری‌ها

تکنیک‌های طلایی حفظ تمرکز برای کنکوری‌ها

کارگرآنلاین | حفظ تمرکز و اعتماد به نفس یکی از نکات مهم و کلیدی برای داوطلبان کنکور در کسب بهترین نتیجه و موفقیت در کنکور است.

به گزارش کارگرآنلاین  کنکور یکی از آزمون‌های مهم زندگی هر فرد و جزو خاطرات فراموش نشدنی زندگی ماست؛ نکته مهم و قابل توجه برای کسب موفقیت در این آزمون علمی و کسب بهترین نتیجه، نیاز به شرایط و مقدماتی دارد؛ یکی از این شرایط حفظ تمرکز برای داشتن برنامه ریزی مناسب، مطالعه با دقت و تمرکز، برای کسب یک نتیجه ایده آل و قابل قبول در کنکور است.

برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی با آن رفتار کرد؛ قصد داریم از این پس با بسته‌های ویژه کنکوری‌ها شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی در زمینه کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، تمام روش‌های رسیدن به موفقیت را کسب کرده و نتیجه مطلوب و قابل قبولی را در کنکور به دست آورید.

برای بررسی راه‌های رسیدن به پیروزی و کامیابی در کنکور با فاطمه گرجی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران و مشاور تحصیلی که یکی از رتبه های برتر در کنکور سال 94 است گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

فاطمه گرجی مشاور تحصیلی درباره عوامل موثر در موفقیت کنکور اظهار کرد: کنکور آزمونی سرنوشت ساز برای جوانان به حساب می‌آید و در این بین داشتن اعتماد به نفس و تمرکز  ۲ عاملی است که می‌تواند در موفقیت داوطلبان کنکور موثر واقع شود.

نگاه مثبت به نتیجه کنکور داشته باشید
وی افزود: داوطلبان باید نگاهی مثبت به نتیجه کنکور داشته باشند و ذهن خود را به قبول نشدن یا نگرفتن نتیجه دلخواه مشغول نکنند، زیرا این قبیل افکار باعث صرف انرژی در امور بیهوده و منفی، به جای پرداختن به مطالعه خواهد شد، در نتیجه راندمان مطالعه کاهش می‌یابد.
گرجی بیان کرد: نکته دومی که داوطلبان باید مد نظر قرار دهند نه گفتن به افکار‌ غیر مرتبط و حاشیه‌ای است که معمولا در هنگام مطالعه شروع به رژه رفتن در ذهن می‌کنند؛ در این حالت اگر مواردی مهم وجود دارد، آن‌ها را در برگه‌ای یادداشت کرده و در زمان استراحت به آن بپردازید. 

خواستن توانستن است
این مشاور تحصیلی اظهار کرد: اعتقاد و باور به جمله «خواستن توانستن است» و اینکه دیگران توانسته‌اند پس من هم می‌توانم، در بهبود روند مطالعه بسیار موثر است و سطح انرژی و توان داوطلب را چند برابر می‌کند.
وی گفت: زمان‌بندی ساعات مطالعه و در نظر گرفتن ابتدا و انتهای مطالعه و زمان استراحت برای واحد‌های مطالعه‌ای بر حسب توانمندی،  باعث نظم ذهنی و افزایش تمرکز داوطلبان حین مطالعه خواهد شد.

خوردن و آشامیدن در حین مطالعه برای کنکور ممنوع!
گرجی بیان کرد: نکته مهمی که داوطلبان باید به آن توجه کنند، مطالعه در جای ثابت و خلوت است؛ به‌طوری که اطراف داوطلب  شلوغ نباشد و طوری خود را عادت دهد که با قرار گرفتن در آن مکان مطالعه را شروع کند؛ همچنین از کار‌های دیگر از قبیل خوردن، آشامیدن چک کردن موبایل و غیره در مکان مطالعه باید پرهیز شود تا تمرکز افزایش یابد.

داوطلبان کنکور قبل از خواب رویاپردازی کنند!
این مشاور تحصیلی گفت: داوطلبان می‌توانند دقایقی پیش از خواب شامگاه را با تصور اینکه در موقعیتی موفق که مدنظرشان است، همراهی کنند و دقایقی در آن لحظه‌هات رویا پردازی کنند؛ آن‌ها می‌توانند تصور کنند در رشته مورد علاقه‌شان در حال تحصیل هستند و یا در دانشگاه مورد نظرشان پذیرفته شده‌اند؛ این امر به تقویت ذهن نا خودآگاه کمک می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفس و تمرکز در رسیدن به هدف خواهد شد.

 خودتان را با خودتان مقایسه کنید
وی بیان کرد: یکی دیگر از نکات طلایی برای افزایش تمرکز این است که داوطلب خود را با خود و نه با دیگران مقایسه کند، زیرا وقتی خود را با دیگران مقایسه می‌کند تمرکز او کاهش یافته و به دنبال آن روند کار و کاهش اعتماد به نفس اتفاق خواهد افتاد؛ اما اگر داوطلب  تنها به عملکرد خود توجه کند می‌تواند آن را بهبود و ارتقا بخشیده و از رقبا جلو خواهد زند. به طور مثال ثبت ساعات مطالعه و تلاش برای افزایش آن می‌تواند باعث پیشرفت داوطلبان کنکور شود.
گرجی گفت: نوشتن اهداف و یادآوری روزانه آن‌ها نقشی مهم و موثر در افزایش تمرکز و اعتماد به نفس داوطلبان کنکور دارد؛ داوطلب می‌تواند با نوشتن هدف خود در برگه و قرار دادن آن در جلو چشمش، همواره هدفی که برای آن تلاش می‌کند را مدنظر داشته باشد، این امر باعث افزایش انگیزه و اعتماد به نفس او می‌شود.