تاریخ : 14:51 - 1401/03/08
کد خبر : 1090182
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

روشهای طبیعی درمان۱۰ عفونت باکتریایی رایج

روشهای طبیعی درمان۱۰ عفونت باکتریایی رایج

کارگرآنلاین | برخی از عفونت های باکتریایی شایع به شدت آزاردهنده هستند، به خصوص که معمولا مدتی از بین می‌روند و دوباره در بدترین زمان ممکن عود می‌کنند. به نظر می‌رسد آنتی بیوتیک‌ها به ندرت تاثیرگذار باشند صرف نظر از این‌که در مصرف آنها چه‌قدر پشتکار داشته باشید یا حتی اگر نوع متفاوتی را امتحان ‌کنید. گاهی اوقات، عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها باعث می‌شوند این بیماری‌ها حتی بدتر از قبل شوند و ممکن است به این فکر کنید که شاید روش درمانی مشکلی داشته‌است. در این نوشتار ۱۰ عفونت باکتریایی رایج و روشهای طبیعی درمان آنها به شما معرفی می شوند.

به گزارش کارگرآنلاین

۱. ذات‌الریه

اختلال التهابی ریه پیش از هر چیزی روی آلوئول، کیسه‌های هوایی میکروسکوپی، تاثیر می‌گذارد. باکتری باعث ذات‌الریه (سینه‌پهلو) می‌شود، و علائم آن عبارتند از مشکلات تنفسی، تب، سرفه مرطوب یا خشک، و درد قفسه‌ی سینه؛ البته این علائم به لحاظ شدت متغیر هستند. این بیماری که منجر به مرگ حدود ۴ میلیون نفر در سال می‌شود، ۷ درصد از جمعیت جهان را یعنی در حدود ۴۵۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیگر بیماری‌های ریوی از جمله فیبروز سیستیک، آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، نارسایی قلبی، دیابت، سیگاری بودن، و سیستم ایمنی ضعیف همگی عوامل پرخطری برای سینه‌پهلو هستند.


۲. سلولیت (عفونت بافت):

سلولیت نوعی عفونت باکتریایی است که شامل استرپتوکوک و استافیلوکوک اورئوس می‌شود و روی لایه‌های درونی پوست (به طور خاص درم و چربی زیر پوستی) تاثیر می‌گذارد. علائم این بیماری عبارتند از خستگی، تب، و نواحی قرمز دردناک روی صورت و پاها که چند روز بعد سایزشان بزرگ‌تر می‌شود. فقط در سال ۲۰۱۳، سلولیت باعث مرگ حدود ۳۰، ۰۰۰ نفر در سراسر جهان شد.


۳. هلیکوباکتر پیلوری:

هلیکوباکتر پیلوری (اچ.پیلوری) یک عفونت باکتریایی است که در کشورهای در حال توسعه شایع‌تر است. اچ. پیلوری در دستگاه گوارش فوقانی حداقل ۵۰ درصد از جمعیت امروز وجود دارد. این عفونت با توسعه‌ی زخم معده، گاستریت مزمن، سرطان معده، و زخم معده مرتبط است. علائم این بیماری عبارتند از استفراغ، درد معده، نفخ، تهوع، آروغ زدن، و سیاه بودن مدفوع.


۴. عفونت دستگاه ادراری (UTI):

عفونت دستگاه ادراری که ناشی از باکتری اشرشیا کلی است، به طور معمول روی بخشی از دستگاه ادراری تاثیر می‌گذارد. علائم این بیماری عبارتند از نیاز به خالی کردن مثانه، تکرر ادرار و درد هنگام دفع ادرار. دیابت، آناتومی بدن زنان، سابقه‌ی خانوادگی، مقاربت، و چاقی عوامل خطرساز هستند. سالانه حدود ۱۵۰ میلیون نفر به عفونت‌های دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند.


۵. واژینوز باکتریال (BV):

واژینوز باکتریال نوعی بیماری واژن و ناشی از رشد بیش از حد باکتری است. نشانه‌های این بیماری عبارتند از افزایش ترشحاتی به رنگ سفید یا خاکستری که بوی ماهی می‌دهد، سوزش هنگام دفع ادرار، و خارش. BV می‌تواند خطر زایمان زودرس و عفونت ناشی از چند بیماری منتقله از طریق مقاربت مانند ایدز (HIV / AIDS) را دو برابر کند. واژینوز باکتریال شایع‌ترین بیماری است در زنانی که در سنین باروری هستند، و تاثیر آن در هر زمانی بین ۵٪ تا ۷۰٪ است.


۶. کاندیدا:

کاندیدا یک بیماری قارچی است که معمولا توسط یک سرده از مخمرها ایجاد می‌شود، و بر جریان خون و ارگان‌های اصلی، به ویژه در بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تاثیر می‌گذارد. سالانه بیش از ۹۰، ۰۰۰ نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می‌شوند.
۷. عفونت کلامیدیا:

بیماری کلادیمیا از طریق مقاربت منتقل می‌شود و ناشی از باکتری کلامیدیا تراکوماتیس است. هر چند که علائم به ندرت توسعه می‌یابند، اما ترشح، سوزش و تورم ممکن است چند هفته بعد از عفونت رخ بدهد. این عفونت می‌تواند به بیماری التهابی لگن در زنان منجر شود، و سبب بروز حاملگی خارج از رحم و ریسک ناباروری در آینده شود. در صورتی که این بیماری را درمان نکنید ممکن است به تراخم، یک علت شایع نابینایی، منتج شود.

۸. سالمونلا:

سالمونلا نوعی عفونت ناشی از باکتری‌های میله‌ای شکل است از خانواده‌ی انتروباکتریاسیا که معمولا باعث تب شبه‌حصبه (پاراتیفوئید)، تب حصبه، و مسمومیت غذایی می‌شوند. علائم این بیماری عبارتند از درد معده، تهوع و تب بالا.


۹. فولیکولیتیس:

فولیکولیتیس التهاب و عفونت فولیکول‌های مو است که در هر نقطهای روی پوست پدیدار می‌شود به جز کف پا و کف دست. علائم این بیماری عبارتند از راش (ضایعه‌ی پوستی)، خارش پوست و پدیدار شدن جوش در اطراف فولیکول مو.


۱۰. کورک:

فولیکولیتیس عمیق که فولیکول مو را آلوده می‌کند، معمولا توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود. تجمع بافت‌های مرده و چرک باعث تورم دردناک روی پوست می‌شود. علائم این بیماری عبارتند از توده‌های قرمز، برجسته و پر از چرک که اطراف فولیکول‌های مو شکل می‌گیرند. کورک‌ها حساس، نرم و دردناک هستند.


تجویز بیش از اندازه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها و عوارض جانبی این دارو

استفاده از آنتی‌بیوتیک با نرخ هشداردهنده‌ای در حال افزایش است. به گفته کارشناسان بهداشت، حدود ۱۱.۴ میلیون آنتی‌بیوتیک به صورت غیر‌ضروری در سال تجویز می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا با عفونت باکتریایی مبارزه می‌کنند.

مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک باکتری‌های مفید را نیز همراه با باکتری‌های خطرناک از بین می‌برد. علاوه بر این، باکتری‌های که زنده مانده‌اند نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها ایمن می‌شوند، و به این ترتیب اثربخشی دوز در هنگام پخش شدن باکتری در سراسر بدن، کم می‌شود، و در بدن نسبت به دارو مقاومت ایجاد می‌شود. در نتیجه، عفونتی که قابل درمان بوده‌است، تبدیل به بیماری دردناک و پیشرفته‌ای می‌شود.


درمان های طبیعی برای عفونت باکتریایی عبارتند از:


۱. زردچوبه:

زردچوبه گیاه قدرتمندی است که به کاهش دادن تومورهای سرطانی معروف است. کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است؛ علاوه بر این زردچوبه آنتی‌اکسیدان فراوانی نیز دارد. زردچوبه‌ی تازه را تبدیل به خمیر کنید، و آن را برای درمان عفونتهای باکتریایی روی پوست‌تان استعمال کنید‌. برای عفونت‌های تنفسی، پودر زردچوبه را با شیر یا آب گرم مصرف کنید. زردچوبه را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. این امر به پیشگیری از عفونت‌های مختلف باکتریایی کمک می‌کند.


۲. سیر:

این گیاه مسلما در دسترس‌ترین و قوی‌ترین درمان طبیعی برای عفونت‌های باکتریایی است. مصرف ۴ یا ۵ حبه سیر در روز به طور موثری مانع از حملات باکتریایی می‌شود و اغلب عفونت‌های باکتریایی مسبب بیماری‌های تنفسی، دستگاه ادراری، دستگاه گوارش، و پوست را درمان می‌کند. جویدن و بلعیدن سیر خام بهترین راه مصرف این درمان طبیعی است. شما همچنین می‌توانید با جوشاندن چند حبه سیر و سپس دم گذاشتن آنها به مدت حدود ده دقیقه، چای سیر آماده کنید.

۳. زنجبیل:

زنجبیل به درمان عفونت‌های باکتریایی تنفسی و معده کمک می‌کند. این ریشه‌ی خوراکی بدن را گرم می‌کند و گردش خون را بهبود می‌دهد، و قدرت باکتری‌ها را در بدن کم می‌کند. مصرف چای زنجبیل ۳ تا ۴ بار در روز به درمان عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند. برای عفونت‌های پوستی باکتریایی، از عصاره‌ی زنجبیل برای ماساژ مناطق آسیب دیده استفاده کنید. مصرف یک استاک زنجبیل در روز باعث کاهش میزان درد می‌شود و از عفونت‌های باکتریایی نیز جلوگیری می‌کند.