تاریخ : 16:10 - 1401/03/16
کد خبر : 1090543
سرویس خبری : فرهنگی
 

چه کنیم تا فرزندی مستقل داشته باشیم؟

چه کنیم تا فرزندی مستقل داشته باشیم؟

کارگرآنلاین| یک متخصص اطفال درباره روش‌های تشویق جهت افزایش استقلال در کودکان توضیحاتی داد.

به گزارش کارگرآنلاین دکتر علی محتشمی متخصص اطفال، درباره روش‌های تشویق به استقلال در کودک،  اظهار کرد: بسیاری از والدین به دنبال راهی برای آموزش استقلال کودکان هستند از این رو توصیه می‌شود برای دست یای به این هدف برخی راهکارها را استفاده کنید؛ در مرحله اول اجازه دهید کودک مالک بدن خود باشد، بدین معنا که از کنار زدن مداوم مو‌های کودک، تکاندن خاک لباسش، مرتب کردن یقه‌اش و غیره خودداری کنند.
 
وی بیان کرد: خودتان را از جزئیات زندگی کودک دور نگه‌دارید؛ بسیاری از والدین زمانی که کودک کارهای خود را انجام می‌دهد در کارهای او مدام دخالت می‌کنند که این کار اصلا درست نیست به طور مثال وقتی تکالیف مدرسه تو انجام می‌دهی راست بشین، موهاتو از جلوی چشمت بزن کنار، دکمه‌های آستینت را ببند، این نوع کارها اصلا برای استقلال کودک مناسب نیست.

به کودک آمادگی لازم را بدهید
این متخصص اطفال ادامه داد: هر قدر هم کودک کم سن و سال باشد، اجازه دهید خودش پاسخگو باشد، نشانه واقعی احترام به استقلال کودک این است که به سئوال کننده بگویید «خودش به شما می‌گه، اون خودش می‌دونه»؛ به آمادگی «نهایی» کودک احترام بگذارید، گاهی اوقات کودک می‌خواهد به طور حتم کاری انجام دهد، اما از نظر جسمی و عاطفی هنوز برای آن کار آمادگی ندارد، به جای مجبور کردن کودک می‌توان به او قوت قلب داد که آمادگی نهایی را به دست خواهد آورد.
محتشمی افزود: مواظب «نه»‌های زیادی باشید، بعضی از کودکان یک «نه» صریح را جمله‌ای مستقیم علیه استقلالشان تلقی می‌کنند، تعدادی جانشین‌های مفید است که می‌توانند بدون مواجهه و برخورد، قاطع باشند؛ اگر امکان دارد «بله» را جانشین «نه» کنید، زمانی که کودک می‌گوید می‌توانیم بریم بازی؟ به جای «نه»، تو هنوز ناهار نخوردی» بگویید «بله، البته کمی بعد از اینکه نهار خوردی».
 
برای اجازه دادن به کودک، کمی فکر کنید
وی یادآوری کرد: برای فکر کردن کمی به خود وقت دهید زمانی که کودک می‌گوید می‌تونم خونه دوستم بخوابم؟ به جای «نه، تو هفته پیش اونجا بودی» بگویید «بذار در موردش فکر کنم»)؛ با اینکه کلمه نه کوتاه است و بعضی از جانشین‌های آن طولانی به نظر می‌رسد، اگر مشاجره معمول را که ناشی از گفتن «نه» است در نظر بگیریم، اغلب طولانی‌ترین راه، کوتاهترین می‌شود.