تاریخ : 11:44 - 1401/03/31
کد خبر : 1091084
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

بیماری کیست هیداتید چیست؟

بیماری کیست هیداتید چیست؟

کارگر آنلاین | رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: کیست هیداتید، بیماری خطرناک و مشترک بین انسان و دام است.

به گزارش کارگر آنلاین ،  مهدی بماندشتی گفت: کیست هیداتید، بیماری انگلی و مشترک بین انسان و دام است که به وسیله نوزاد یک انگل در انسان و دام ایجاد می‌شود و  کرم بالغ در روده سگ و نوزاد این کرم در بدن انسان و حیوان اهلی (نشخوار کنندگان) زندگی می‌کند.

او می‌گوید: در دام‌ها سقط جنین، کاهش اشتها، ضعف شدید و در نهایت کاهش قابل ملاحظه محصولات دامی از علائم این بیماری به شمار می‌رود که می‌تواند منتهی به مرگ حیوان و بروز خسارات شدید اقتصادی برای دامدار شود.

  • رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: راه‌های انتقال این بیماری به انسان، تماس نزدیک و مستقیم با سگ‌های آلوده یا مصرف آب، غذا و سبزیجات آلوده شده به مدفوع سگ است. 
  • به گفته او در صورتی که کبد، ریه، یا عضو مبتلا به کیست هیداتید در گاو یا گوسفند به نحوی مورد تغذیه حیوانات دیگر مانند سگ قرار گیرد، کیست‌ها در داخل روده کوچک باز می‌شوند و جوانه‌های داخل کیست به جداره روده کوچک می‌چسبند و بالغ می‌شوند و سرانجام، کرم بالغ با تولید تخم، چرخه را در طبیعت ادامه می‌دهد.

بماندشتی گفت: این بیماری بیشتر در کودکان به علت تماس بیشتر با سگ و یا بعضی مشاغل، مانند: چوپانان، دباغان و کشاورزان و یا افرادی که تماس بیشتری با سگ دارند، دیده شده است.

به گفته او بهترین راه برای کنترل و پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت فردی و محیطی،  ضدعفونی کردن سبزیجات، محصور کردن مزارع کشت سبزیجات، معدوم ساختن اندام‌های آلوده به کیست هنگام ذبح دام، خوراندن دارو‌های ضدانگل به سگ‌های صاحب دار و گله، تماس نداشتن با سگ، کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب، کشتار دام در کشتارگاه‌ها، دفع بهداشتی امعا و احشا آلوده،  تغذیه نکردن سگ‌ها با ضایعات کشتارگاهی و  آگاهی همگانی در مورد راه انتقال و انتشار بیماری است.