تاریخ : 08:27 - 1401/04/06
کد خبر : 1091194
سرویس خبری : فرهنگی
 

به این دلایل مهم باید حجاب داشته باشیم

به این دلایل مهم باید حجاب داشته باشیم

کارگر آنلاین| حجاب داشتن زنان مسلمان در دین اسلام بی دلیل نیست. حجاب فواید و آثار مثبتی در زندگی هر فرد دارد و از ایجاد آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.

از نظر اسلام حجاب باید چگونه باشد؟

هر لباسی که تمام اعضای بدن، از فرق سر تا ناخن پا را بپوشاند و در آن حجم بدن و برجستگی های بدن زن مشخص نباشد و توجه نامحرم را به خود جلب نکند و تحریک آمیز هم نباشد، مصداق حجاب اسلامی است.

از این رو چادر بهترین و کاملترین نوع حجاب است اما حجاب اسلامی تنها در چادر خلاصه نمی شود و دختران و زنان می توانند لباس های بپوشند که بدنشان را کامل بپوشاند و حجم بدنشان مشخص نباشد و رنگ و مدل آن توجه نامحرمان را به خود جلب نکند.

حجاب در اسلام

در خصوص حجاب در قرآن آمده است:

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُۆْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُۆْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً ( آیه 59 سوره احزاب )

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مۆمنان بگو:جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ( و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند ) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.

هم چنین در آیه 31 سوره نور آمده است:

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَیٰ جُیُوبِهِنَّ ۖ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَیٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان (همکیش) خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بی نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده اند آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونه ای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می دارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.

حجاب در قرآن
حجاب در ایران باستان

زنان ایرانی، حتی قبل از ورود اسلام به ایران، حجابی کامل و در جهان باستان منحصر به فرد بود. در زمان حکومت های غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان، زنان از نوعی مقنعه و چادر استفاده می کردند که تمامی سر را می پوشاند و تقریبا تمامی بدن را پنهان می کرد.

حجاب زنان در عصر صفوی نیز به گونه ای بود که وقتی زنان از خانه خارج می شدند، صورت خود را با تور سفید می پوشاندند و چادرشان تمام بدن آنها را فرا می گرفت و فقط چشمان آنها باز می ماند.

حجاب در ایرانیان باستان
بهترین پاسخ ها به سوال چرا باید حجاب داشته باشیم؟
حجاب عامل استحکام خانواده

حجاب سبب استحکام خانواده می شود زیرا زن با حجاب تنها زیبایی های ظاهری را نمی بیند و در انتخاب همسر شایسته تر عمل می کند، همچنین باعث می شود مرد مرد ملاک های دیگری را در زن جستجو کند و آنها را مبنای تشکیل زندگی قرار دهد و صرفا زیبایی زن را ملاک قرار ندهد زیرا زیبایی های زن هرچقدر برای مرد جذاب باشد با گذشت زمان تکراری و عادی می شود و اگر او زنی زیباتر از همسر خودش پیدا کند، به طرف او کشیده می شود. این زندگی که در آن مرد و زن معیارهای دیگری به جز زیبایی در انتخاب همسر دارند، استواتر و پایدارتر است.
مقبولیت زن نزد خداوند

خدا زن را پوشیده دوست دارد و راه جلب نظر الهی برای زن رعایت حجاب، سادگی و متانت است. اگر زنان بخواهند محب خدا باشند و محبت و نظر خدا را به خود جلب کنند باید ببیند خدا زن را چطور می پسندد.

مزایای حجاب
کسب کمالات معنوی و انسانی و علم و اخلاق

بارها و بارها در مطالب مختلف بخش دین و مذهب نمناک گفته ایم که حجاب راه توجه به زن را از منظر جسمانی مسدود می کند وباعث می شود با یک دید به زنانی که از لحاظ جسمانی زیبا هستند و خانم هایی به لحاظ ظاهری بهره کمتری از زیبایی دارند، نگاه شود و سبب می شود همه زنان را برای کسب کمالات معنوی و انسانی و علم و اخلاق، در شرایط برابر قرار گیرند و تنها از لحاظ زیبایی مورد تمجید قرار نگیرند بلکه این کمالات آنها مورد توجه و تمجید قرار گیرد.
رسیدن به تعالی معنوی

از نظر تمام ادیان، تعالی معنوی زن مستلزم حجاب و پوشیدگی اوست و زنان قدیس همه مذاهب حجابی کامل دارند، این نشان می دهد نه تنها در دین اسلام بلکه در ادیان دیگر نیز برای رسیدن به کمالات معنوی و عرفانی باید حجاب داشت و زن با پوشاندن سر و پیکر خود دل و جان خودش را از حجاب های باطنی رها کند.

علت حجاب زنان
حفظ شخصیت زن

زن یکی از زیباترین مخلوقات خداوند است که ویژگی ها و خصوصیات منحصربفرد و متمایز از مرد دارد. یکی از این ویژگی ها جذابیت های جنسی زن است. زن همیشه برای مرد جذابیت داشته و مرد همیشه به دنبال تصاحب او بوده است.

اگر زن حجاب نداشته باشد مردان تنها به جذابیت جنسی و ویژؤگی ظاهری آنها می نگرند اما زن فقط زیبایی و جذابیت جنسی نیست. حجاب سبب می شود که مردان جذابیت های جنسی نببینند بلکه شخصیت و هویت انسانی اش دیده مشود.
داشتن امنیت

حجاب سبب مصونیت و حفظ زن می شود. خانمی که حجاب دارد کمتر در معرض برخوردهای زشت مردان هوسران می باشد و مرد هوسباز دیگر حتی تصور اذیت و آزار او را به خودش راه نمی دهد و جرات تحقیر او را به خود نمی دهد.

نوع پوشش زن با میزان مزاحمت های خیابانی ارتباط مستقیم دارد اما مردان مریضی وجود دارند که حتی زنانی را که پوشش کامل دارند، را مورد اذیت و آزار قرار می دهند ولی آزار و مزاحمت های خیابانی زنان با حجاب بسیار کمتر است.

دلایل حجاب داشتن
افزایش ارزش زن

حجاب با قرار دادن حائلی بین زن و مرد باعث سخت تر شدن دسترسی مرد به زن می شود و هر چیزی که دست یافتن به آن سخت تر باشد خواستنی تر و ارزشمندتر است و دسترسی بدون دردسر و راحت به زن هم باعث بی ارزشی او می شود.

مردان از زنانی که به آسانی خود را در دسترس مردان قرار می دهند بیزارند و در نزد آنان زنی با ارزش است که عفت و وقار بیشتری داشته و خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار ندهد.
محبوبیت زن برای همسرش

زنانی که در جامعه با حجاب ظاهر می شوند و زیبایی ها و جذابیت های خود را برای غیر شوهر عرضه نمی کنند، مورد علاقه همسر خود قرار می گیرند. مردانی که چنین همسرانی دارند، اغلب به آنان وفادار بوده و خیانت نمی کنند اما اگر مرد تفاوتی میان خود و مردان دیگر احساس نکند و زنش را هم در اختیار خود و هم در اختیار دیگران ببیند دلیلی برای وفادار ماندن به او نمی بیند.

حجاب مورد علاقه شوهر
حفظ انگیزه ازدواج و جلوگیری از روی آوردن به کارهای غیر اخلاقی

بسیاری از مردان با نگاه تحریک می شوند و وقتی زنی بی حجاب ببینند، ممکن است تحریک شوند و به لحاظ روانی بهم بریزند. مردی که نیاز درونش به اوج رسیده اما هنوز امکان ازدواج ندارد به لحاظ ذهنی و روحی تحت فشار زیادی قرار می گیرد و این باعث می شود که مردان به کارهای غیر اخلاقی روی آورند و نتوانند درست به امور اجتماعی بپردازند.

وقتی خانم ها به آسانی خود را در دسترس قرار می دهند، دلیلی برای تن دادن مردان به ازدواج و مسئولیت های سخت و دشوار اداره ی خانواده نمی ماند. اما اگر زنان با حجاب در جامعه ظاهر شوند، راه کامیابی های غیر اخلاقی در جامعه بسته شده و باعث حفظ انگیزه ازدواج و تن دادن مرد به مسئولیت ها و دشواری های تشکیل و اداره خانواده می شود.