تاریخ : 07:52 - 1401/04/07
کد خبر : 1091218
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

دلیل خارش گوش چه زمانی میتواند نگران کننده باشد

دلیل خارش گوش چه زمانی میتواند نگران کننده باشد

کارگر آنلاین| خارش گوش یکی از کلافه کننده ترین و آزاردهنده ترین مشکلات است. این مشکل دلایل مختلفی دارد که با توجه به آن ها می توانید از خارش گوش جلوگیری کنید.

تمیز کردن بیش از حدِ گوش

جالب است بدایند اینکه بخواهید مدام گوش خود را تمیز کنید و در این کار زیاده روی داشته باشید، به سلامت آن آسیب وارد می کند، زیرا مقداری ماده چسبنده داخل گوش نیاز است تا از آسیب و ورود باکتری جلوگیری شود؛ بنابراین از بین بردن لایه های محافظتی باعث التهاب و خارش خواهد شد.

راه حل این است که مدام با گوش تان ور نروید و فقط چند وقت یکبار آن را تمیز کنید و این کار را هم؛ خیلی آرام انجام دهید. از طرفی هم حتما بعد از شستشوی گوش تان؛ آن را خشک کنید.

تمیز کردن زیاد گوش
تجمع مواد چسبنده

همه ما می‌دانیم که در هیچ روشی نباید زیاده ‌روی کرد. درست است که نباید پشت سر هم گوش خود را تمیز کنید؛ اما از طرفی هم نباید اجازه دهید که این مواد چسبنده خیلی زیاد شوند؛ در غیر این صورت گوش حالت گرفتگی پیدا کرده و دچار خارش می شود.

به عنوان راه حل می توانید با مشورت پزشک، چند قطره هیدروژن پراکسید را داخل گوش تان بریزید تا مواد چسبنده اضافه شل شده و از بین بروند.
مشکلات زمینه ای پوستی

کانال گوش مانند دیگر قسمت های بدن با پوست پوشش داده می‌ شود و در معرض مشکلاتی مانند اگزما یا پسوریازیس هست. متخصصان پوست بر این عقیده هستند که شاید مشکلات زمینه ای باعث خارش شده باشد؛ بنابراین راه حل این است که به متخصص مراجعه کرده تا با آزمایش بتواند علت را تشخیص دهد و دارو و پماد تجویز کند.
ابتلا به عفونت گوش

خارش می تواند علامت عفونت گوش باشد و زمانی اتفاق می افتد که کانال بیرونی دچار عفونت شده و رطوبت اضافه داخل گوش جمع می شود و رشد باکتری اتفاق می افتد و این برای زمانی است که آب زیادی داخل گوش تجمع پیدا کرده است.

راه حل مناسب این است که از قطره مخصوص گوش که توسط پزشک تجویز می شود، استفاده کنید.

عفونت و خارش گوش
آلرژی پوستی

اگر گوش های شما دچار حساسیت شده و خارش می گیرد، شاید نشان دهنده یک نوع واکنش آلرژیک باشد. مواد زیادی مانند صابون ها، شامپو ها و حتی لوازم آرایشی یا بعضی از گوشواره ها و هندزفری ها می توانند عامل ایجاد این حساسیت باشند؛ بنابراین بهتر است که این محصولات را عوض کنید تا ببینید که خارش تان بهبود پیدا می کند یا خیر.
آلرژی فصلی

به غیر از آلرژی به بعضی از مواد، ممکن است آلرژی فصلی هم علائمی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی یا خارش گوش را به وجود بیاورد. در چنین حالتی کرم های استروئیدی بدون نسخه می‌ تواند خارش را برطرف کند.
استفاده از وسایل کمک شنوایی

گاهی استفاده از وسایل کمک شنوایی مانند سمعک باعث می شود تا مواد چسبنده و رطوبت زیادی داخل گوش تجمع کند و در نتیجه وجود اجسام خارجی باعث ایجاد حساسیت شده و گوش دچار خارش می شود. در چنین حالتی فقط متخصص گوش می تواند راه حل اساسی را در اختیارتان قرار دهد.