تاریخ : 08:38 - 1401/04/11
کد خبر : 1091311
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی + نکات مهم

عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی + نکات مهم

کارگر آنلاین|برخی از افراد که اقدام به استفاده خودسرانه اشک مصنوعی می کنند بهتر است بدانند که عوارض جانبی استفاده خودسرانه از قطره های چشمی یا اشک مصنوعی خطرناک می باشد.

انواع اشک مصنوعی یا قطره های چشم

دو نوع اشک مصنوعی وجود دارد :

  •     قطره چشم با نگهدارنده
  •     قطره چشم بدون نگهدارنده

اشک های مصنوعی که حاوی نگهدارنده هستند، مدت زمان بیشتری دوام می آورند. این نگهدارنده ها مواد شیمیایی هستند که از ورود باکتری و رشد آن ها جلوگیری می کنند. این قطره ها معمولاً در یک بطری قطره چشم ، می توانند به مدت طولانی سالم بمانند. اگرچه نگهدارنده های موجود در این اشک های مصنوعی باعث ایجاد خارش می شود. به همین دلیل متخصصان چشم معمولاً پیشنهاد می کنند که از این نوع قطره ها نباید بیشتر از 4 بار در روز استفاده کنید.

اشک مصنوعی فاقد نگهدارنده معمولاً با خطر کم تری همراه است اما یکبار مصرف می باشد. زمانی که این قطره ها را داخل چشم خود ریختید ، باید سریعا آن را دور بریزید. معمولاً به دفعات بیشتری برای خرید این قطره ها نیاز دارید. اگر خشکی چشم شما خفیف است ، یک بار استفاده از این قطره ها کافی می باشد اما گاهی اوقات در موارد شدیدتر، پزشک به شما توصیه می کند که 4 بار در روز از آن استفاده کنید.

اشک مصنوعی چیست
خطرات مربوط به اشک های مصنوعی

بسیاری از مواد به کار رفته در این قطره های چشم شامل نگهدارنده ها و ضخامت دهنده ها هستند. این مواد ممکن است که باعث ایجاد حساسیت در طولانی مدت داخل چشم ها شود. دیگر خطرات آن نیز به محتوای موجود در آن ها بر می گردد:

- نگهدارنده ها

نگهدارنده های موجود در اشک مصنوعی ، طول عمر قطره چشم را بالا می برد اما باعث حساسیت چشم می شود و در نتیجه استفاده بیش از 4 بار در روز از این قطره ها ممنوع می باشد. اگر خشکی چشم شما شدید است و بیشتر از 4 بار استفاده در روز به آن نیاز دارید ، حتماً باید از قطره های فاقد نگهدارنده استفاده کنید. همیشه برچسب های روی این اشک های مصنوعی را از لحاظ دارا بودن نگهدارنده با دقت بررسی کنید.

خطرات اشک مصنوعی

- آلودگی

ممکن است که نوک بطری قطره چشم شما دچار آلودگی شود. برخورد نوک این بطری به علت این آلودگی ، اشک های مصنوعی با سطح چشم می باشد. برخورد آن با سطوح دیگر نیز این آلودگی را افزایش می دهد و در نتیجه در نگهداری از این اشک های مصنوعی باید دقت بالایی داشته باشید. به مقدار نیاز از این قطره ها خریداری کنید و سریع آن ها را دور بریزید و لمس نکنید. مراقب باشید که نوک این قطره ها به چشم شما نخورد. حتماً از دستورالعمل های و هشدار های روی قطره ها پیروی کنید.

- مهر و موم بودن اشک های مصنوعی

سازمان جهانی اعلام کرده است که بعضی از بطری های اشک های مصنوعی موجود هستند که سرشان شل شده است. هرگز نباید از این اشک های مصنوعی استفاده کنید و از طرفی باید به برندهای جهانی و معتبر آن ها دقت داشته باشید. حلقه موجود روی بطری قطره چشم هرگز نباید جدا و یا شل شده باشد.

مضرات اشک مصنوعی
عوارض جانبی استفاده از قطره های چشمی

یکی از مهم ترین عوارض استفاده خودسرانه از قطره های چشمی، سرکوب کردن علائم بیماری و تشدید علل آن می باشد.

آگاه باشید که گاهی اوقات اشک های مصنوعی باعث ایجاد عوارض جانبی می شوند. مثلاً تار شدن بینایی ممکن است که در کوتاه مدت بعد از استفاده از قطره چشم به وجود بیاید و در نتیجه چند دقیقه بعد از استفاده از قطره چشم حتما باید مراقب باشید و کارهایی مثل رانندگی را انجام ندهید.

گاهی اوقات نیز واکنش های آلرژیک در فرد به وجود می آید. 10 درصد واکنش های دارویی، آلرژیک هستند. واکنش های آلرژیک آنافیلاکتیک شامل کهیر، گرگرفتگی، ورم، وزوز کردن گوش و سرگیجه است. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، از مصرف این قطره ها خودداری کنید و سریعاً به پزشک مشورت کنید.
سایر نکات مهم درباره اشک مصنوعی

- قبل از استفاده از قطره های چشمی ، خودتان را از آلودگی و گرد و غبار دور نگهدارید و در صورت عدم رفع خشکی چشم ، چنین اقدامی را انجام دهید.

- اگر خشکی چشم شما خفیف است ، می توانید از این قطره ها و اشک های مصنوعی استفاده کنید اما حتما برچسب روی آن ها را مطالعه کنید و از دستورالعمل های موجود روی آن آگاه شوید.

- اگر قطره چشم شما دارای نگهدارنده است ، هرگز بیش از حد از آن استفاده نکنید. سریعا بعد از استفاده، بطری را دور بریزید. هر گونه عوارض جانبی را سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

- بهداشت اطراف قطره چشم را به خوبی رعایت کنید. در مورد داروهای مصرفی هنگام استفاده از قطره چشم حتماً با پزشک صحبت کنید.