تاریخ : 11:34 - 1401/04/12
کد خبر : 1091359
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

گلوتن چیست که دیابت را از ما دور می کند؟

گلوتن چیست که دیابت را از ما دور می کند؟

کارگر انلاین| کمبود گلوتن دیابت را راحت تر وارد بدن می سازد ، محققان یکی از دانشگاه های برزگ دنیا بعد از بررسی های دقیق رابطه ای نزدیک بین رژیم غذایی فاقد گلوتن و پیشگیری از دیابت یافتند.

برای جلوگیری از ابتلا به دیابت گلوتن مصرف کنید

گلوتن :پروتئینی است که در گندم یافت می شود و در تهیه نان استفاده می شود.

محقق دانشگاه هاروارد اظهار می کند:غذاهای بدون گلوتن اغلب از فیبر رژیمی و مواد مغذی کمتری برخوردار و همچنین گران تر هستند.

افرادی که روزانه بیشتر از 12 گرم غذاهای حاوی گلوتن مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. افرادی که در بالاترین حد مثلا 20 درصد گلوتن روزانه مصرف می کنند، 13 درصد خطر ابتلا به دیابت را در مقایسه با افرادی که مقدار کمی (تقریبا کمتر از 4 گرم) مصرف می کنند را کاهش می دهد.

تنها درصد کمی از مردم به دلیل حساسیت یا مشکلات هضم نمی توانند از غذاهای حاوی گلوتن مصرف کنند گرچه تعدادی از مردم هستند که بدون داشتن بیماری خاصی از خوردن گلوتن محروم هستند، در واقع مقدار کمی از آن را روزانه مصرف می کنند.

در این مطالعه مشخص شد که پس از جدا کردن حساب دیگر عوامل مثل ورزش، وزن، کالری های دریافتی و سابقه ی خانوادگی، باز هم احتمال ابتلای افرادی که کمتر گلوتن مصرف می کنند به دیابت نوع 2 بیشتر است.

گلوتن دیابت
خطر کمبود گلوتن در بدن و ابتلا به دیابت
 

ارتباط بین گلوتن و دیابت نوع 1، نشت روده یا leaky gut است که به دلیل تکثیر باکتریهای روده ای (probiotic) ناسالم در روده بر اثر اختلالات گلوتن ایجاد می شود. فاصله ی بین سلولها در روده بسیار زیاد است و همین موضوع سبب افزایش نفوذ پذیری باکتریها به ناحیه بین دو سلول می شود. باکتریها می توانند از مرز خونی عبور کرده و وارد بدن شوند. سیستم ایمنی تحت استرس قرار می گیرد و شروع به حمله به ارگانها از جمله پانکراس می کند. حمله به پانکراس سبب ابتلا به دیابت نوع 1 می شود.

با گذشت زمان و تنبل شدن افراد، باید بیشتر مراقب رژیم غذاهایمان باشیم و از غذاهایی که حاوی شیرینی طبیعی هستند استفاده کنیم مثل خرما و کشمش به جای استفاده از قند و شکر، اینگونه مواد برای افراد سالم هم مضر هستند و اگر جدی گرفته نشود در بعضی مواقع پزشکان مجبور به قطع عضو بدن بیمار دیابتی میشوند.