تاریخ : 09:54 - 1401/04/13
کد خبر : 1091382
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

چند رنگ مدفوع که خطرناک و نگران کننده است

چند رنگ مدفوع که خطرناک و نگران کننده است

کارگر آنلاین|رنگ مدفوع یکی از راه های تشخص بیماری ها در بدن است و خطرناک ترین رنگ مدفوع نشان دهنده مشکلی حاد و جدی است که باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه شود.

چند رنگ مدفوع که خطرناک و نگران کننده است
قرمز

مدفوع قرمز نشانه خونریزی در قسمت تحتانی سیستم گوارشی است. اگر متوجه شدید که رنگ مدفوعتان قرمز است، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که ببینید آیا اخیراً چغندر یا لبو خورده اید یا خیر. اگر نخورده بودید، حتما باید چکاپ بدهید. اگر مدفوع شما رنگ قرمز دارد یا بخشی از آن قرمز شده است، می تواند نشان دهنده مشکلی در فیستول یا حتی سرطان باشد؛ بنابراین حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک
سیاه و قیر مانند

مدفوع سیاه معمولا نشان دهنده خونریزی است؛ خونی که شاید طولانی مدت در بدن مانده و سیاه شده است. این رنگ خون معمولاً مربوط به قسمت بالای سیستم گوارشی می شود که می تواند به خاطر پارگی مری، التهاب معده یا رگ های خونی غیر طبیعی اتفاق افتاده باشد که باید حتما به متخصص گوارش مراجعه نمایید.
رنگ خاک یا رنگ پریده

وقتی که متوجه شدید مدفوع شما رنگ خاک است یا حالت رنگ پریده دارد، این می تواند به خاطر عفونت کبدی باشد که تولید صفرا کم شده یا به طور کل قطع شده است؛ البته ممکن است مشکلاتی مانند سنگ کلیه؛ کیست، تومور، هپاتیت یا مصرف بعضی از دارو ها هم عامل ایجاد این اتفاق باشد.

سنگ کلیه
سبز

مدفوع سبز معمولاً علامت هضم ضعیف یا ناقص است. در واقع به خاطر وجود صفرا؛ مدفوع رنگ سبز پیدا می کند. صفرا در کیسه صفرا ذخیره می شود و برای گوارشِ چربی مورد استفاده قرار می‌ گیرد؛ اما اگر مدفوع خیلی سریع خارج شود، کیسه صفرا فرصتی ندارد تا کار خود را به درستی انجام دهد. بعضی از عفونت های خاص مانند سالمونلا هم ممکن است عامل ایجاد رنگ سبزِ مدفوع باشد.