تاریخ : 11:54 - 1401/05/02
کد خبر : 1091818
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 دخل و خرج کارگران با هم نمی خواند/ تورم فقیرترین دهک از غنی ترین دهک بیشتر است

دخل و خرج کارگران با هم نمی خواند/ تورم فقیرترین دهک از غنی ترین دهک بیشتر است

کارگر آنلاین| نماینده کارگران با بیان اینکه معیشت و مسکن مشکل اصلی کارگران است گفت: حقوق و درآمد کارگران جوابگوی هزینه ها نیست.

گزارش اخیر مرکز آمار ایران حکایت از نرخ تورم سالانه در تیرماه 1401برای خانوارهای کشور به 40.5 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 1.1 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای تیر ماه 1401در مقایسه با ماه قبل 1.5 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با افزایش 404 واحد درصدی به 86.0درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 0.1 واحد درصدی به 36.9 درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ماه 1401به عدد 54.0 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 54.0 درصد بیشتر از تیر 1400 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 52.8 درصد است که نسبت به ماه قبل 1.4 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 60.7 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.5 واحد درصد افزایش داشته است.

 مطابق گزارش مرکز آمار نرخ تورم ماهانه تیر ماه 1404 4.6 درصد بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در ماه قبل 7.6 درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 5.7درصد و 3.8 درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 4.5درصد است که نسبت به ماه قبل7.0 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 4.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 11.0 واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤ درصد و ٤٣.٢ درصد است که برای خانوارهای شهری ١.١ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ) و گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکویت) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی)، گروه «هتل و رستوران» (هزینه هتل و تالار پذیرایی) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

نکته مهم این است که تورم فقیرترین دهک شش درصد بیشتر از تورم غنی‌ترین دهک است. بنابراین گزارش   دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در تیر ماه 1401برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 38.9 درصد برای دهک دهم تا 44.8 درصد برای دهک اول است.

* معیشت و مسکن دغدغه اصلی کارگران است

ناصرچمنی, فعال کارگری درباره مشکلات معیشتی کارگران و نبود امنیت شغلی گفت: خداروشکر که آمارها زبان دل کارگران را می گوید. افزایش تورم باعث شده است که افزایش حقوق دردی از کارگران دوا نمی کند. مسئله مسکن یکی از دغدغه های اصلی جامعه کارگری است.

 وی با بیان اینکه اکثر کارگران قادر به تأمین اجاره بها نیستند گفت: بیش از 50درصد درآمد کارگران صرف اجاره بها می شود. با توجه به اینکه این قشر قادر به تأمین مسکن در شهرها نیستند,مجبور به مهاجرت در حاشیه شهرها هستند. صحبت درباره معیشت فایده ای ندارد. باید راهکارهایی برای حل مشکلات مردم و کارگران تدبیر شود.

به گفته وی، معیشت هم یک بحث اقتصادی و هم یک موضوع اجتماعی است چرا که عدم درآمد کافی برای یک زندگی، مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی زیادی به وجود می آورد.

چمنی  با بیان اینکه قراردادهای موقت مشکلات متعددی برای کارگران ایجاد کرده است گفت:کارگران علاوه بر مشکلات معیشتی، عدم امنیت شغلی و تشکل یابی با بحث قراردادهای موقت هم روبرو هستند و دادنامه  179دیوان عدالت که در دهه هفتاد صادر شده از دیگر مشکلات کارگران است که بر اساس آن در کارهای مستمر با نیروی کار قرار داده موقت بسته می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت های متفاوتی به نیرو کار در قالب قراردادهای متعدد وجود دارد گفت: اینکه کارگران در قالب قراردادهای متعدد دریافتی های متعدد و کمتر از قانون کار دریافت می کنند ناشی از مشکلات قرارداد است که باید حل شود. اینکه تعداد چشمیگیری از کارگران کمتر از مزایای قانون کار حقوق دریافت می کنند و بعضاً‌مزایای قانونی را دریافت نمی کنند مسئله مهمی است که باعث کاهش قدرت خرید کارگران شده است.

 چمنی بیان کرد: کارگران قشر ضعیفی هستند و این مسئله باعث می شود تورم بر سفره آنها اثر مستقیم بگذارد. تورم به نوعی کمر جامعه کارگری را شکسته است.تورم خوراکی ها سفره کارگران را کوچک کرده است.اینکه می گویند حقوق 57 درصد افزایش یافت, در حل مشکلات کارگران راهگشا نبوده است چرا که تورم بیشتر از افزایش حقوق ها بود.معیشت کارگران باید به گونه ای باشد که حقوق یک کارگربتواند جوابگوی یک ماه هزینه خانواده باشد.


منبع : تسنیم