تاریخ : 11:59 - 1401/05/02
کد خبر : 1091819
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 درخواست معلمان غیررسمی: همسان‌سازی در دستور کار قرار گیرد

درخواست معلمان غیررسمی: همسان‌سازی در دستور کار قرار گیرد

کارگر آنلاین| با توجه به ابلاغ شرایط و ضوابط رتبه‌بندی معلمان، نیروهای حق‌التدریس و آزاد، خواستار همسان‌سازی حقوق و مزایای مزدی شدند.

درحالی آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان ابلاغ و وزارت آموزش‌وپرورش در حال آماده‌سازی مقدمات اجرایی لازم است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آیین نامه مذکور از سوی فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیرماه در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس در این باره گفت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتماً مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم. مصوبه دولت در خصوص قانون رتبه‌بندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می‌شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد.»

اما علاوه بر ایرادات هیات تطبیق و فرهنگیان به آیین‌نامه‌ی اجرایی رتبه‌بندی، یک گروه دیگر نیز از اساس معترضند: معلمان شاغل در بخش خصوصی یا پیمانکاری یا به عبارتی معلمان آزاد و خرید خدمتی.

این معلمان که به هیچ وجه شامل رتبه‌بندی و امتیازات آن نمی‌شوند، خواستار همسان‌سازی حقوق و مزایای مزدی در بخش دولتی و سایر بخش‌های آموزش شدند.

یک معلم آزاد شاغل در استان سمنان می‌گوید: چرا ما با مدرک کارشناسی ارشد باید یک سوم یا یک‌چهارم همتایان خود در بخش دولتی حقوق بگیریم؛ چرا رتبه‌بندی به ما تعلق نمی‌گیرد؛ مگر کار یکسان- مزد یکسان الزام آور نیست؟ توقع داریم دولت بخش خصوصی را مجاب کند که به اندازه‌ی معلمان رسمی به ما حقوق و مزایا بدهند یا اینکه همه‌ی ما را به زیرمجموعه‌ی دولت منتقل کنند.

به گفته‌ی آن‌ها، سود سرشار آموزش بخش خصوصی، به جیب هیات امنا و صاحبان مدارس غیرانتفاعی می‌رود و معلمان بی‌نصیب می‌مانند؛ حالا رتبه‌بندی، این تبعیض و بی‌حقوقی را آشکارتر کرده است.