تاریخ : 10:12 - 1401/05/04
کد خبر : 1091830
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 چرا یک میلیون قوطی شیرخشک دپو شد؟/ صاحب محموله در انتظار دریافت ارز

چرا یک میلیون قوطی شیرخشک دپو شد؟/ صاحب محموله در انتظار دریافت ارز

کارگر آنلاین| گمرک ایران از دپوی یک میلیون قوطی شیرخشک خبر داد. چراکه واردکننده کالا از ترخیص آن اجتناب می‌کند. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد می‌گوید که بدون تخصیص ارز صاحب کالا نمی‌تواند این محموله را ترخیص کند. زیرا ممکن است به او ارز ندهند.

روز گذشته گمرک ایران از دپوی یک میلیون قوطی شیرخشک خبر داد. این محموله به دلیل تصمیم صاحب محموله در گمرک معطل است. خواسته واردکننده محموله تعیین تکلیف تامین ارزی و ترخیص بعد از صدور کد رهگیری بانک است.

سید روح‌‌ا… لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، درباره این محموله گفت: واردکننده می‌تواند بدون کد رهگیری محموله را وارد کند، اما صاحب کالا منتظر اخذ کد رهگیری است. حتی امکان ترخیص درصدی این کالا وجود دارد که باز صاحب کالا امنتاع می‌کند. ترخیص این محموله به محض صدور مجوزها از نظر گمرک امکان‌پذیر است. ما منتظر تصمیم صاحب کالا هستیم.

 از آنجا که شیرخشک جزو اقلام دارویی و سلامت محور محسوب می‌شود. صاحب کالا می‌تواند بدون کدرهگیری این محموله را ترخیص کند. با توجه به کمبود شیرخشک در کشور این سوال مطرح است که چرا صاحب کالا از ترخیص یا ترخیص درصدی از محموله اجتناب می‌کند؟

حق با واردکننده شیرخشک است؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفتگو با تجارت‌نیوز به این پرسش که «چرا صاحب کالا محموله را ترخیص نمی‌کند؟» پاسخ داد: صاحب محموله به خاطر اینکه بازار با کمبود و بحران مواجه نشود، قبل از تخصیص ارز، ثبت سفارش کرد. یعنی صاحب کالا با اعتبار خودش محموله را خرید و تا پشت گمرک ایران آورد. به عبارتی کار را تسهیل کرد؛ بدون اینکه ارزی دریافت کند.

هانی تحویل‌زاده در ادامه تشریح کرد: واردکننده حرف ناحقی نمی‌زند. می‌گوید ارز مرا بدهید تا کالا را ترخیص کنم. زیرا اگر صاحب کالا محموله را ترخیص کند و ارز نگیرد، متحمل زیان قابل‌توجه اقتصادی می‌شود. بنابراین صاحب کالا از ترخیص شیرخشک  اجتناب می‌کند.

او بیان کرد: بهترین کار برای ترخیص این محموله آن است که سریع‌تر ارز صاحب کالا را بدهند. یعنی سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی و بانک مرکزی به بانک عامل نامه بزند که ارز صاحب کالا را بدهند. این ارز باید به حساب تأمین‌کننده برود.

تحویل‌زاده یادآور شد: وضعیت این محموله به این شبیه است که سفارش غذا داده باشید، برایتان آورده باشند و پول آن را نداشته باشید که بدهید. شما باید پول غذا را بدهید و آن را مصرف کنید. اگر صاحب کالا محموله را ترخیص کرد و بعد گفتند ارز شیرخشک آزاد شده است، چه کسی پاسخ زیان تامین‌کننده را می‌دهد؟ باید هفت برابر پول هزینه‌کردش از دارایی خودش پرداخت کند.