تاریخ : 20:58 - 1401/05/10
کد خبر : 1091872
سرویس خبری : فرهنگی
 

عکس امام حسین در موزه | شایعه وجود عکس واقعی امام حسین در موزه پاریس

عکس امام حسین در موزه | شایعه وجود عکس واقعی امام حسین در موزه پاریس

کارگر آنلاین|اخیرا حدیث و عکس منتسب به امام حسین (ع) در شبکات اجتماعی منتشر شده است که موجب گمراهی برخی از افراد گشته. از شایعه تا واقعیت حدیث و عکس امام حسین در موزه لوور فرانسه را برایتان خواهیم گفت.

شایعه حدیث جعلی منتسب به امام حسین(ع)

در این حدیث جعلی از قول امام حسین (ع) این طور آورده شده است:«ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر است و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشان را بفروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی گماشت».

امام حسین در موزه
واقعیت حدیث و تصویر منتسب به امام حسین(ع) در موزه لوور فرانسه

منسوب کردن تصاویر و نقاشی ها به اهل بیت(ع) از سوی مراجع تقلید بدون اعتبار، بدون سندیت و شایعه عنوان شده است. یکی از این شایعات، ماجرای ترسیم تصویر امام حسین (ع) توسط یک نقاش مسیحی و نگهداری آن در موزه لوور پاریس است!

این تصویر نقاشی شده از ابتدا مورد نقد کارشناسان قرار گرفت، زیرا هرگز روایتی در مورد این تصویر و اینکه شخصی بخواهد با سر مبارک سیدالشهدا (ع) تنها گذاشته شود، در منابع تاریخی شیعه و سنی وجود ندارد. فهمیدن کذب بودن این شایعه کار چندان مشکلی نیست، با یک جستجوی ساده می توان دریافت که چنین تصویری در موزه لوور وجود ندارد.

امام حسین
عکس امام حسین(ع) در موزه لوور فرانسه

این روایت کاملاً جعلی و دروغی است که به اهل بیت (ع) نسبت داده اند. همچنین پیش از این نیز منسوب کردن تصاویر و نقاشی ها به اهل بیت(ع) از سوی مراجع تقلید بدون اعتبار و بدون سندیت عنوان شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان به عنوان کارشناس مذهبی در یکی از گفتگوهای خود با تاکید بر جعلی بودن این روایات و تصاویر منتسب اظهار داشت که حتی روایتی شبیه به این را نیز نداریم، این روایت اصلاً وجود ندارد. تصاویری که به اهل بیت (ع) منتسب می شود برگرفته از تخیلات نقاش است و هیچ کدام از این تصاویر از منظر شرع مقدس و علما نه تنها مورد تأیید نبوده بلکه ترسیم و انتشار آن نیز صحیح نیست ولی اگر تصویری منتسب به اهل بیت(ع) شد توهین به آن جایز نیست.

در ماجرای معروف راهب مسیحی و سر مبارک امام حسین (ع) موضوع نقاشی مطرح نبوده است. تصویر فوق اصلاً قابل استناد نیست ما در مباحث تاریخی این موضوع را نداریم؛ سفیر روم در ماجرای کربلا حضور داشته که او نقاش نبوده است، در منابع تاریخی شیعه و سنی هم ذکر نشده است که شخصی بخواهد با سر مبارک سیدالشهدا (ع) تنها گذاشته شود. در ماجرای راهب مسیحی هم، اصلاً موضوع نقاشی از سر مبارک حضرت اباعبدالله (ع) مطرح نشده است. این تصویر ریشه روایی و تاریخی ندارد، در ضمن هیچ روایتی سندیت تصاویر منتسب به اهل بیت (ع) تائید نشده است.

دین اسلام تاکیدی بر روی ظاهر و دیدار با اهل بیت(ع) ندارد و تنها انجام وظایف نسبت به امامان معصوم(ع) را حائز اهمیت می داند.