تاریخ : 17:13 - 1401/05/19
کد خبر : 1093604
سرویس خبری : فرهنگی
 

نگاه شاعر در کتاب خطبه اصغر به ریشه های سنتی گذشته

نگاه شاعر در کتاب خطبه اصغر به ریشه های سنتی گذشته

کارگر آنلاین | دادمان گفت: اتفاق قابل توجه ای که در کتاب خطبه اصغر رخ داده نگاه شاعر به ریشه‌ها و سنتی است که در منظومه‌های گذشته وجود داشته است.">

محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری در مراسم رونمایی از کتاب خطبه علی اصغر گفت: به کتاب منظوم خطبه علی اصغر می‌توان از چند وجه قالب انتخابی شاعر برای سرودن، موضوع، منظومه بودن این مجموعه نگاه کرد، از نظر قالب شعر مثنوی مانند رباعی ابداعی کاملا ایرانی است و شاعران فارسی زبان بسیاری شعر را بستر مناسبی برای روایت ایرانی دیدند.

به گفته دادمان بزرگان شعر فارسی از جمله عطار، سنایی، نظامی، مولوی و حکیم ابوالقاسم فردوسی در این قالب شعر سروده اند و آثاری خلق کرده اند که هنوز منشا حکمت هستند.

او می‌گوید: موضوع کتاب حاضر، حادثه بزرگ عاشورا است، از کسایی مروزی تا به امروز شاعران بسیاری در این زمینه شعر سروده اند و دوره‌های مختلفی را تجربه کرده ایم.

  • دادمان گفت: شکوه مند‌ترین دوره شعر در کشورمان از لحاظ کمی و کیفی را می‌توان پس از انقلاب اسلامی دانست، آثار بسیاری تولید شد و نگاه و مظمونی که در اشعار وجود دارد کاملا متفاوت است.

رئیس حوزه هنری گفت: توجه به مثنوی اتفاق مهم پس از انقلاب است که بیشتر شعر‌های عاشورایی در این قالب سروده شده اند که استاد معلم پیشتاز این مسیر هستند.

رئیس حوزه هنری گفت: شاخص‌ترین منظومه‌ای که در زمینه شعر عاشورایی سروده شده گنجینه السرار عمان سامانی باشد و این اتفاق را پس از سال‌ها با ویژگی شعر امروزی علی محمد مودب رقم زده است.

به گفته دادمان شاعر برخلاف منظومه‌های گذشته به مخاطب امروزی توجه داشته و این منظومه خیلی قطور نیست به این معنا که توجه به حوصله مخاطب رعایت شده است.

او می‌گوید: در بعضی موارد محتوای این کتاب به زبان گفتار نزدیک است، اتفاق مبارکی که در این منظومه رخ داده نگاه شاعر به ریشه‌ها و سنتی است که در منظومه‌های گذشته وجود داشته است.