تاریخ : 05:59 - 1401/05/20
کد خبر : 1093627
سرویس خبری : فرهنگی
 

عدالت در سلامت از محور‌های کلیدی سری جدید برنامه دکتر سلام

عدالت در سلامت از محور‌های کلیدی سری جدید برنامه دکتر سلام

کارگر آنلاین | تهیه کننده دکتر سلام گفت: عدالت در سلامت از جمله مسائل بسیار مهم برای گروه برنامه دکتر سلام است که در برنامه ریزی کوتاه مدت ما قرار دارد.">

راحله محمد جانی تهیه کننده برنامه دکتر سلام گفت: برنامه دکتر سلام بیش از ۱۰ سال است که بر روی آنتن شبکه آموزش است، این برنامه یک برنامه پزشکی محور است و در تمام این سال‌ها که برنامه بر روی آنتن بوده با هدف خدمت رسانی در حوزه سلامت و پزشکی کار خود را انجام داده است.

چهار هدف مراقبت ، سلامتی، پیشگیری، درمان 

او می‌گوید: در سری سیزدهم برنامه دکتر سلام این رویکرد همچنان ادامه دارد، در این برنامه به ویژه سری جدید چندین هدف بزرگ از جمله مراقبت از سلامتی، پیشگیری، درمان دنبال می‌شود.

 پیشگیری از بیماری و مراقبت از سلامتی رویکرد اصلی دکتر سلام

به گفته محمد جانی در سری جدید این برنامه اتاق فکر و هم اندیشی بیشتر بر روی موضوع پیشگیری تمرکز شده است، شکل درمان در برنامه دکتر سلام به گونه‌ای که قصد داشته باشیم بیمار در برنامه ویزیت شود نیست، اما در ارتباطی که با مخاطبین برنامه داریم به فراخور موضوعاتی که در طول روز به آن پرداخته می‌شود مخاطبان سئوالات خود را می‌پرسند.

انتخاب پزشکان حاذق و با تجربه

محمد جانی گفت: از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ که برنامه را تحویل گرفته ایم با چند هدف بسیار بزرگ از جمله تغییر محتوای برنامه را شروع کرده ایم، ابتدای امر با تشکیل اتاق فکر و گروه سردبیری که متشکل از تعدادی پزشک متخصص، همکاران با تجربه در حوزه برنامه سازی همراه بود، در این برنامه سعی شده تا پزشکانی به برنامه دعوت شوند که جزو هیات علمی و در کار خود حاذق و شناخته شده باشند، شناخته شده به این معنا که پزشک خوب و با تجربه‌ای باشند نه صرفا چهره‌ی معروف و شناخته شده در میان مردم.

او می‌گوید: تمرکز بر روی این موضوع به شدت محتوای برنامه را به سمت تغییر بهتر و افزایش محتوا سوق داده است و در حال حاضر نتیجه‌ی این تغییر را مشاهده می‌کنیم.

تغییر تیتراژ و  دکور با توجه به فضای برنامه

به گفته محمد جانی برنامه دکتر سلام جزو برنامه‌های گفتگو محور است، چشم انداز آینده ما این خواهد بود که در زمان کوتاهی بتوانیم فرصت تغییر دکور برنامه و تیتراژ را داشته باشیم، دکور و تیتراژ به گونه‌ای طراحی شده که بیننده هنگام مشاهده‌ی آن متوجه شود که برنامه‌ای پزشکی در حال پخش است.

دسترسی به محتوای برنامه با QR کد

محمد جانی گفت: از دیگر تغییرات جدید این برنامه طراحی QR code است که ما به پیوست برنامه محتوایی به صورت وله‌های کوتاه و مطلب تعریف می‌کنیم، از ابتدا تصمیم بر این بود محتوای QR code‌ها بیشتر موضوعاتی باشد که امکان پرداختن آن در تلویزیون به دلیل مسائل اخلاقی یا احتمال اینکه گروهی از  مخاطبان ما زیر ۱۸ سال باشند فراهم نباشد.

او می‌گوید: بنابراین در فضای مجازی از طریق QR code مخاطبین وارد می‌شوند و یک سری مطالب و میان برنامه‌ها مرتبط با محتوای هر روز برنامه برای آن‌ها قابل دسترسی است.

عدالت در سلامت

محمد جانی گفت: عدالت در سلامت از جمله مسائل بسیار مهم برای گروه برنامه دکتر سلام است که در برنامه ریزی کوتاه مدت ما قرار دارد، این برنامه از آن جایی که در خدمت مردم است سعی شده شرایطی را فراهم کند تا افراد در دور‌ترین منطقه از کشور نسبت به پایتخت بتواند از طریق برنامه و راه ارتباطی با این برنامه از جمله ارتباط تلفنی سوال‌های خود را در زمینه‌های مختلف از پزشک مربوطه بپرسد.

او می‌گوید: این مسئله که هر فرد در هر نقطه‌ای از کشور بتواند با بهترین پزشک در ارتباط باشد قدم اول در عدالت محوری است، با توجه به اینکه رسالت شبکه آموزش، آموزش دادن است  برنامه ریزی‌های گسترده تری هم در این زمینه وجود دارند تا هر چه بیشتر به سمت عدالت محوری قدم برداریم.

به گفته محمد جانی هدف تولید میان برنامه‌های یک دقیقه‌ای آموزش به مخاطبان و مردم در بخش‌های مختلف پزشکی از جمله چشم، پوست، قلب و... است، این تولید محتوا‌ها در زیر مجموعه عدالت در سلامت قرار می‌گیرد.

طیف وسیع مخاطبان دکتر سلام

محمد جانی گفت: باتوجه به اینکه تایم پخش برنامه دکتر سلام در ساعت ۱۳:۲۰ است عمدتا خانم‌ها بیننده‌ی برنامه هستند، اما طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه زن و مرد، پیر و جوان ببیننده‌ی دکتر سلام هستند.

دقت نظر در انتخاب پزشک

او می گوید: در سری جدید برنامه دکتر سلام تلاش شده تا از نظر محتوا و حضور پزشکان هر قسمت از برنامه با باقی قسمت‌ها متفاوت باشد و می‌توان گفت این برنامه جزو معدود برنامه‌هایی است که مهمانانش تکراری نیستند و این آماده سازی و دقت نظر برای انتخاب پزشکان مختلف کاری بسیار وقت گیر و انرژی بر است.

محمد جانی گفت: این برنامه طبق نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما پر ببیننده‌ترین برنامه پزشکی صداوسیما محسوب می‌شود، خوشبختانه به واسطه‌ی ایجاد ارتباط ما با مخاطبان بازخورد‌های مثبتی از مردم دریافت کرده ایم و می‌توان گفت دکتر سلام مخاطبان همیشگی خود را دارد.