تاریخ : 19:48 - 1401/05/20
کد خبر : 1093691
سرویس خبری : فرهنگی
 

دلیل ماندگاری سریال «مختار‌نامه» بین مخاطبان تلویزیون

دلیل ماندگاری سریال «مختار‌نامه» بین مخاطبان تلویزیون

کارگر آنلاین | منتظری گفت: آثاری که برآمده از حقایق تاریخی هستند و مراحل مختلف تحقیق را سپری کردند، مخاطب بیشتر همذات‌پنداری می‌کند.">

به گزارش کارگر آنلاین ، رضا منتظری، منتقد سینما در برنامه «سینما معیار» رادیو گفت‌وگو درباره آثار سینمایی با محوریت دینی گفت: اگر فیلم‌ساز بخواهد صرفاً تصویر ذهنی خود را در آثار به کار ببرد، قطعاً مخاطب نمی‌تواند با آن اثر همذات‌پنداری کند.

  • به گفته منتظری، وقتی صحبت از آثاری می‌شود که عقبه تاریخی دارند و مخاطب با طریق مختلف با این عقبه آشناست، لازم است فیلم‌ساز در کنار تفکرات درونی خود، برداشت درستی هم از وقایع تاریخی و مذهبی داشته باشد، تا آثار با داشته‌های ذهنی مخاطب مطابقت داشته باشد و مخاطب بتواند با این تولیدات ارتباط بگیرد. 
  • این منتقد سینما گفت: در سینما و تلویزیون ایران بار‌ها شاهد آثار دینی و مذهبی بودیم که بعضی از آثار برآمده از تفکرات شخصی فیلم‌ساز بودند و چندان نتوانستند با اقبال مخاطبان رو‌به‌رو شوند. تعدادی آثار هم هستند که برآمده از حقایق تاریخی هستند و مراحل مختلفی را برای تحقیق و پژوهش میدانی پشت سر گذاشتند، در نهایت این آثار به ذهنیت مخاطب و واقعه تاریخی و دینی نزدیک می‌شود و مخاطب با اثر همذات‌پنداری بیشتری می‌کند. 
  • رضا منتظری گفت: نمونه این آثار در تلویزیون سریال «مختار‌نامه» است. از آنجایی که سال‌هاست از پخش این سریال می‌گذرد، ولی هربار که باز‌پخش می‌شود، مخاطبان زیادی دارد. طبق آماری که اخیراً منتشر شده، این اثر نسبت به آثار جدید مخاطبان گسترده دارد. بنابراین، فیلم‌ساز نباید صرفا در تولیدات دینی و مذهبی به برداشت‌های شخصی خود اکتفا کند و حتماً باید تحقیق جدی در این عرصه داشته باشد.
  • پیش از این، امیر اهوارکی، منتقد سینما هم گفته بود، آثار کمی در زمینه سینمای مذهبی تولید شده است. جالب است بدانید که هرساله کشور‌های غربی فیلم‌هایی را برای کریسمس می‌سازند. 
  • برنامه «سینما معیار» سعی دارد سطح آگاهی مخاطب را از فیلم‌های روی پرده بالا ببرد و به بررسی محتوایی اکران‌های روز بپردازد تا نقاط قوت و ضعف سمت و سوی اجتماعی، اخلاقی و سیاسی آن را بررسی کند. این برنامه پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو گفت‌وگو شنیده می‌شود.