تاریخ : 16:58 - 1401/06/21
کد خبر : 1096671
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

هیئت رئیسه‌ی مجلس تعیین تکلیف نمی‌کند! | کارگران ساختمانی همچنان منتظر شفاف‌سازیِ وضعیتِ بیمه‌ی خود هستند

هیئت رئیسه‌ی مجلس تعیین تکلیف نمی‌کند! | کارگران ساختمانی همچنان منتظر شفاف‌سازیِ وضعیتِ بیمه‌ی خود هستند

کارگر آنلاین | اکبر شوکت می‌گوید: ایرادی که ۱۶ فروردین ماه به اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی وارد شد در همان صحن هم می‌توانست برطرف شود اما طرح برگشت خورد و دو هفته بعد از آن این ایراد در کمیسیون اجتماعی برطرف شد. ۵ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز این طرح به صحن علنی مجلس برنگشته است.

به گزارش کارگر آنلاین ،  اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بعد از یک سال، ۱۶ فروردین ماه به صحن علنی مجلس رفت تا بعد از تصویب، به بزرگترین مشکل کارگران ساختمانی پایان دهد. این اصلاحیه آن زمان با مخالفت یکی از نمایندگان مجلس به صحن علنی مجلس بازگشت تا بعد از حل مشکل کمتر از یک ماه مجددا به صحن علنی مجلس بازگردد. از آن تاریخ تا امروز ۵ ماه می‌گذرد اما همچنان این اصلاحیه پشت درهای صحن علنی مجلس مانده است. 

  • اکبر شوکت (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی) در خصوص آخرین وضعیت اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گفت: ما بازیچه‌ی دست هیئت رئیسه‌ی مجلس شده‌ایم! علی‌رغم اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس چند ماه پیش در خصوص مشکلاتِ وارده بر طرح، جوابیه فرستاده است اما همچنان هیئت رئیسه‌ی مجلس، به خصوص شخص آقای قالیباف، مانع ورود این اصلاحیه به صحن علنی مجلس می‌شوند. 
  • شوکت می‌گوید: هفته‌ی گذشته برای پیگیری موضوع به کمیسیون اجتماعی رفتم و متوجه شدم اعضای این کمیسیون از به تعویق انداختنِ هفته به هفته‌ی ورود این طرح به صحن علنی مجلس ناراضی هستند. 
  • او می‌گوید: طبق اخباری که نمایندگان مجلس به ما رسانده‌اند، شخص آقای قالیباف مرتب این طرح را به بخش‌ها و افراد مختلف ارائه می‌کند تا نظر آن‌ها را راجع به این طرح بداند، درحالیکه طبق قانون، تنها کمیسیون اجتماعیِ صلاحیتِ اظهارنظر در این خصوص را دارد که آن‌ها نیز خیلی وقت است طرح را برای ورود به صحن علنی مجلس آماده کرده‌اند. 
  • به گفته‌ی این فعال کارگری، کمیسیون اجتماعی، مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان مخالف و موافق همه طی جلساتی طرحی آماده کرده‌اند و راجع‌ به زوایای مختلف آن صحبت کرده‌اند و به متن نهایی رسیده‌اند. این طرح دو بار وارد صحن علنی مجلس شده و هر دوبار به بهانه‌های واهی به کمیسیون اجتماعی مجلس برگشته است. 
  • این فعال کارگری می‌گوید: طی دو سال گذشته بیمه‌ی ۳۰۰هزار کارگر ساختمانی و خانواده‌هایشان قطع شده است و متاسفانه ما هر روز شاهد فوت تعدادی از این کارگران هستیم. 
  • شوکت می‌گوید: اگر هیئت رئیسه مجلس موافقت کند این طرح باید بعد از حدود دو سال به صحن بیاید و تعیین تکلیف شود، وقتی این اتفاق نمی‌افتد یعنی هیئت رئیسه‌ی مجلس مخالف آن است. 
  • به گفته‌ی او؛ ایرادی که ۱۶ فروردین ماه به اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی وارد شد در همان صحن هم می‌توانست برطرف شود اما طرح برگشت خورد و دو هفته بعد از آن این ایراد در کمیسیون اجتماعی برطرف شد. ۵ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز این طرح به صحن علنی مجلس برنگشته است. 
  • رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: اصلاحیه ماده ۵ به لحاظ مالی بررسی شده و در صحن علنی از نظر موارد مالی در ۱۶ فروردین ماه رأی آورده است. تنها موردی که در آنجا به آن ایراد وارد شد، مغایرتِ بخشی از اصلاحیه با قانون اساسی بود که آن هم اصلاح شد. اما اینکه مجددا در برخی از محافل در خصوص مسائل مالی بیمه کارگران ساختمانی صحبت می‌شود، به نوعی بازگشت به عقب و تمایل برای به تعویق انداختنِ تصویب این طرح است. 
  • شوکت می‌گوید: زمزمه‌هایی می‌شنویم که برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند رأی‌گیریِ ۱۶ فروردین ماه قبول نیست و مجددا باید در صحن علنی مجلس رأی‌گیری شود. تمام اینها نشان می‌دهد عده‌ای به جد به دنبال‌ عدم به نتیجه رسیدن این طرح هستند. 
  • این فعال کارگری می‌گوید: هیئت رئیسه‌ی مجلس باید تکلیف خود را روشن کند که آیا حامیِ کارگرانی که سال‌ها تحت ظلم قرار گرفته‌اند هست یا خیر؟

 


منبع : ایلنا