تاریخ : 23:40 - 1401/07/13
کد خبر : 1096781
سرویس خبری : فرهنگی
 

توطئه فرقه‌های مختلف برای به انحراف کشیدن فرهنگ مهدویت در جامعه

توطئه فرقه‌های مختلف برای به انحراف کشیدن فرهنگ مهدویت در جامعه

کارگر آنلاین | رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی گفت:فریب عوامل دنیایی را نخوریم و بدانیم فرقه‌های مختلف با جذابیت‌های مختلف می‌خواهند همگان را از وجود امام زمان (عج) غافل کنند و ما را در برابر دین و احکام الهی قرار دهند. بنابراین مراقبت نیاز است تا بتوانیم از این موانع عبور کنیم.

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: یکی از سنت‌های جاری در عالم، هدایت است که پروردگار متعال پس از خلق مخلوقات، وظیفه هدایت‌گری همه مخلوقات جهان هستی را هم بر عهده دارند.

  • به گفته وی، به همین خاطر خداوند متعال را خالق و رب العالمین می‌نامیم. «رب» به معنای وجود بی‌نهایتی که هدایت و رفع نیاز در موجودات را بر عهده دارد و شایسته اولوهیت و هدایت است.
  • رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی افزود: یکی از شاخه‌های هدایت، هدایت تشریعی است و انسان علاوه بر هدایت تکوینی، نیاز به هدایت تشریعی دارد. انسان موجوی مختار است و خداوند متعال لطف کرده و عوامل هدایت را برای او به شکل بیرونی و درونی ایجاد کرده است.
  • وی ادامه داد: این عوامل از دورن از طریق عقل و فطرت و از بیرون توسط انبیا و رسل تعیین و مشخص شده‌اند. استمرار این هدایت، یک قانون قطعی در نظام هستی است و عدم استمرار آن در نظام هستی تخلفی در نظام احسن است؛ بنابراین تخلفی در سنت‌های الهی وجود ندارد و معتقدیم خداوند امام و پیشوایی برای هدایت بشر گسیل و معرفی کرده است.

استمرار هدایت در جامعه

  • حجت‌الاسلام نیلی‌پور اظهار کرد: در سوره بقره آمده است که ما هیچ آیتی از آیات الهی را نیاوردیم الا اینکه جانشینی برای او آوردیم که یا شبیه همان و یا اینکه بهتر از پیشینیان بود. آیه تفسیرهای مختلفی دارد که یکی از مصادیق آن استمرار هدایت در جامعه و حکایت از جانشینی امام پس از امام دارد.
  • وی تاکید کرد: منظور این آیات، استمرار نظام امامت است. پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) و پیرو سنت هدایت الهی طبق این آیات شریفه، لازم است استمرار هدایت را دنبال کنیم. جانشین امام یازدهم فرزند بزرگوارشان امام مهدی (عج) است که نامشان محمد است و سیره و منش ایشان نیز مطابق با سیره و حالات پیامبر اسلام (ص) است.
  • رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان ادامه داد: نکته اول در این رابطه اینکه ما باید همچنان که در نظام تکوین ماه، خورشید و ستارگان را داریم و هوا و آب نیاز ضروری در زندگی ما محسوب می‌شود، در زندگی روحی و معنوی مثل نیاز آب و هوا و خورشید، نیاز به وجود امام داریم به همین خاطر امام در روایات ما به خورشید و ماه تمثیل شده است.
  • وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از هدایت امامان بزرگوار به‌ویژه امام مهدی (عج) بهره‌مند باشیم باید جز مهتدین باشیم و بداینم هادی همواره به مهتدی نیاز دارد. مهتدی فردی است که در خودش هدایت پذیری را ایجاد کرده است.
  • حجت الاسلام نیلی‌پور افزود: این‌طور نیست که هر فردی هدایت پذیر باشد؛ نمونه آن فردی است که به هنگام بارش باران رحمت الهی، زیر سقف رفته و لذتی از باران نمی‌برد. افرادی که با غفلت، جهالت و عناد در برابر دین و هادیان دین مقاومت می‌کنند هدایت پذیر نیستند کمااینکه در روز عاشورا امام حسین (ع) نتوانستند تعدادی را هدایت کنند چرا که آنها مهتدی نبودند، بنابراین برای اینکه از نور و وجود امام بهره مند شویم باید عوامل هدایت پذیر را در خودمان تقویت کنیم.

مراقب عوامل بازدارنده هدایت باشیم

  • وی اضافه کرد: سومین نکته که باید به آن اشاره کرد عوامل بازدارنده زیادی است که بین ما، قرآن و خداوند وجود دارند. یکی از آنها غفلت، شهوت پرستی و و بی‌توجهی است. اگر می‌خواهیم از هدایت‌های امام برخوردار باشیم لازم است موانع هدایت و حجاب‌هایی که بین ما و هدایتگری امام و قرآن می‌تواند مانع باشد از سر راهمان برداریم. مراقبت کنیم گرفتار عواملی که بازدارنده هدایت هستند نشویم.
  • رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اظهار کرد: اگر فردی اهل معصیت، شهوت یا لقمه حرام باشد اینها مانع هدایت او هستند و اجازه تابش نور امام به وجود آدمی را نمی‌دهند. در هر مقطع و زمانی که باشیم خداوند متعال عوامل هدایت را برای ما ایجاد و فراهم می‌کند.
  • وی تصریح کرد: عوامل پیدا و پنهان متعددی بودند که قصد خاموش کردن نور حق و امام را داشتند اما این وعده خداوند است که هر چه پیش رفته‌ایم نور و برکت وجودی امام مشتعل‌تر شده و با ظهورامام عصر (عج) این نور، فراگیر و جهانی خواهد شد.
  • حجت الاسلام نیلی‌پور تاکیدکرد: فریب عوامل دنیایی را نخوریم و بدانیم فرقه‌های مختلف با جذابیت‌های مختلف می‌خواهند همگان را از وجود امام زمان (عج) غافل کنند و ما را در برابر دین و احکام الهی قرار دهند. بنابراین مراقبت نیاز است تا بتوانیم از این موانع عبور کنیم و در جمع هدایت پذیران از نور وجود قرآن و امام زمان (عج) باشیم.