به گزارش کارگر آنلاین ، در روزهای اخیر فعالان کارگری و کارفرمایی در واکنش به اخبار مطرح شده درباره احتمال محدودیت زمانی (۴ ساله) برای کارگران فعال در مشاغل قرارداد موقت و الزام کارفرما به تبدیل آنها به نیروی کار دائمی، واکنشهای متفاوتی از خود نشان دادند. بسیاری از کارفرمایان در ارتباط با مسئله دائمی شدن نیروی کار، بحث فقدان امکان خارج کردن نیروی کار ناکارآمد، بیانضباط و متخلف و هزینههای بالای تعدیل نیرو را مطرح میکنند که ناشی از فقدان آییننامههای انضباطی است.
اخیرا تعدادی از فعالان کارگری اظهار کردند که در دستورالعمل طراحی شده در دولت قبل که اکنون شرایط اجرای آن فراهم آمده، محدودیتی چهارساله برای قراردادهای موقتی که کار در آنها ماهیت دائم دارد، ایجاد شده است و از آن پس قرارداد کار به صورت طبیعی به قرارداد کار دائمی تبدیل میشود. این مطلب اخیرا با رد و انتقاد و تکذیب کارفرمایان روبهرو شد.
در سال ۱۳۷۴ و با شروع فرآیند موقتیسازی نیروی کار، دولت سازندگی اقدام به تسری قراردادهای موقت و پذیرش قانونی آن به عنوان شکل عرفی قرارداد نیروی کار با کارفرما کرد. به این ترتیب ظرف مدت دو دهه، جمعیت نیروی کار موقتی کشور از ۵۲ درصد در سال ۱۳۷۴ به بیش از ۹۲ درصد در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت.
آییننامههای انضباطی
بخش قابل ملاحظهای از کارفرمایان به دعاوی حقوقی میان کارگر و کارفرما در سنوات گذشته اشاره میکردند و معتقد بودند که با قراردادهای دائمی، دیگر کارگر متخلف یا کارگری که در وظایف خود کوشا نبوده و نظمی را رعایت نمیکند، میتواند در جایگاه مدعی حقوقی بیش از آنچه دارد را طلب کند.
همین مسئله باعث شد رفته رفته به توصیه ادارات کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ تنظیم «آییننامه انضباطی کارگاه» ترویج شود. البته این ترویج بیشتر در صنایع دولتی و بزرگ بوده و اکثریت بنگاههای کشور که شامل بنگاههای خرد و متوسط بخش خصوصی است (۹۴ درصد واحدهای تولیدی و خدماتی) فاقد آییننامه انضباطی هستند.
فقدان این آیین نامهها پیشتر باعث شده بود که شکایات کارگران از طریق آیین نامهای که خود ادارات کار داشتند، بررسی شود. در واقع خود آیین نامههای انضباطی واحدهای بزرگ تولیدی نیز از همان آیین نامههای پیشنهادی دولت و ادارات کار الگو میگرفت.
به هر ترتیب شرایط آیین نامههای انضباطی به طور کلی بر این مبنا قرار داشته است که شورای اسلامی کار واحد باید در تدوین آیین نامه و همچنین بررسی اخراج و تعدیل نیرو در واحد نظارت داشته باشد؛ امری که به دلیلعدم وجود شوراهای اسلامی کار در بسیاری از واحدها ناممکن بود.
ضرورت طبقهبندی مشاغل
وی با اذعان به این مطلب که هنوز این طرح و اصلاحیه صورت گرفته در کمیته امنیت شغلی وزارت کار در هیچ واحدی اجرایی نشده است، گفت: این مطلب که نیروی کار موقت پس از چهارسال رسمی شود، مانند بسیاری از قوانین ما که اجرایی نمیشود، اکنون قانونی است اما اجرایی نمیشود. اگر بخواهند آن را اجرا کنند ابتدا باید از صنایع بزرگ با نیروی کار پر جمعیت شروع کنند.
این نماینده کارگران پروژهای نفت تصریح کرد: خود شرکتهای دولتی نفت، فولاد، ایران خودرو و بسیاری از واحدهای مصالحسازی و پتروشیمی دولتی بزرگ کشور در ذیل وزارت صمت و نفت مخالف وزارت کار در اجرای قانون کار و دستورالعمل اجرایی آن درمورد ماده هفتم قانون کار هستند.
وی با اشاره به کارگران پروژهای گفت: کسانی که نیروی کار پروژهای هستند نیز بر مبنای ماده هفتم قانون کار تا زمانی پروژهشان تمام نشود، (حتی پس از چهارسال) دائمی باید تلقی شوند و پس از اتمام پروژه قراردادشان تمام میشود. البته در زمان آقای ربیعی نیز این طرح اجرایی نشد و هنوز هم مقاومتهایی مقابل آن وجود دارد.
این فعال کارگری افزود: از نظر صندوق بین اللملی پول و بانک جهانی بسیاری از اشکال قراردادها و بیمههای موجود در ایران را ضد بازار آزاد میداند و انتظار دارد همین میزان یارانه و حمایت اجتماعی و ثبات قرارداد نیز برمبنای نئولیبرالیسم وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به بحث آیین نامه انضباطی واحدها گفت: بحث آیین نامه انضباطی و فقدان آن امروزه به بهانهای دیگر در سر راه دائمیسازی و رسمی کردن نیروی کار قرار گرفته است. درحالی که اکثریت قاطع واحدهای اقتصادی و تولیدی بزرگ کشور آیین نامه انضباطی دارند، باز هم شاهد مقاومت در برابر تبدیل وضعیت نیروی کار از قرارداد موقت به رسمی و دائمی هستیم. البته این طبیعی است که کارگاه زیر ۱۰ نفر آیین نامه نداشته باشد.
گیلانی نژاد ادامه داد: البته همان کارگاه زیر ۱۰ نفر نیز برمبنای آیین نامه انضباطی موجود در ادارات کار مورد ارزیابی قرار میگیرند و اگر کارگر یا کارفرمایی شکایت کند، برمبنای همان آیین نامه کلی موجود در شوراهای حل اختلاف مورد قضاوت قرار خواهند گرفت و اینطور نیست که کارگاههای فاقد آیین نامه انضباطی اختصاصی به حال خود رها باشند و امکان رسمیسازی در آنجا نیز از نظر قانونی وجود دارد. ادارات کار عرف آییننامههای انضباطی موجود را درباره این کارگاهها تسری خواهد داد و چهارچوبها در این زمینه نیز رها نیست؛ بر همین مبنا ما امروزه میتوانیم از شاگرد یک مغازه نیز در ادارات کار میتوانیم دفاع کنیم.
فقدان ثبات اقتصادی امکان دائمیسازی نیروی کار را سلب کرده است
وی با بیان این مطلب که «بنده بهعنوان یک فعال کارفرمایی و یکی از نمایندگان صنفی این قشر به هیچ عنوان در جریان مذاکرات مربوط به طرح محدودیت زمانی ۴ساله قراردادهای موقت کار نیستم» تصریح کرد: ما نمیدانیم چطور بدون تایید و اطلاع یکی از شرکای اجتماعی که طرف کارفرمایی است، این مسئله مطرح شده و تبدیل به قانون یا دستورالعمل شده است. اما حتی با فرض قانونی شدن یا لازم الاجرا بودن این طرح، اصلا اجرای آن ممکن نیست.
عطاردیان با اشتباه خواندن این ایده درباره دائمیسازی نیروی کار گفت: قرارداد کار یک مسئله دو طرفه میان کارگر و کارفرما در کارگاه است و این آزادی عمل درباره کیفیت قراردادها و تنظیم آن برای دو طرف وجود دارد و به این ترتیب ایدههایی مثل مدت زمانی محدود قرارداد موقت خلاف روح قانون کار است.
این فعال کارفرمایی با اشاره به اینکه «فقدان ثبات اقتصادی امکان دائمیسازی نیروی کار را سلب کرده است» اظهار کرد: ما سالهای سال است که در اقتصادی به سر میبریم که برای فردای خود نیز نمیتوانیم برنامهریزی قطعی انجام دهیم و بدون یک وضعیت با ثبات و مناسب در کسب و کار کسی به دائمی بودن فعالیت اقتصادی خود امیدی ندارد که حالا بخواهد نیروی کار خود را نیز دائمی کند.
مسیر دائمیسازی نیروی کار
انتهای پیام/