تاریخ : 16:11 - 1401/07/29
کد خبر : 1096827
سرویس خبری : سیاسی
 

آتش اعتراضات در کل اروپا | بحران انرژی غرب نتیجه سرسپردگی به آمریکا

آتش اعتراضات در کل اروپا | بحران انرژی غرب نتیجه سرسپردگی به آمریکا

کارگر آنلاین | روزنامه رای الیوم نوشت: اعتراضات امروز در فرانسه جرقه آتشی است که در روزهای آینده زبانه‌های آن به همه کشورهای اروپایی که هنوز فریب هژمونی آمریکایی را می‌خورند، سرایت می‌کند.

به گزارش کارگر آنلاین ،  روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در یادداشتی به قلم خلدون مدالله المجالی، نویسنده اردنی و با عنوان «‌اگر زمستان با روسیه متحد شود، بهار فرانسوی و اروپایی اتفاق خواهد افتاد» نوشت که وقایع و اعتراضات دیروز فرانسه بسیار شبیه به آن چیزی است که در پایتخت‌های بهار عربی با حمایت مستقیم فرانسه رخ داده بود.

در این یادداشت آمده است: مردم اروپا باوجود هشدارهای قبلی روسیه درباره دروغ پراکنی رسانه‌ های ناتو در بین  افکار عمومی غالب اروپا، حالا خود را در برابر پیامدهای حمایت حکومت‌هایشان از اوکراین می‌بینند.

روس‌ها بارها تاکید کردند که اروپا که به گاز روسیه وابسته است، با عواقب تحریم‌های اقتصادی و تلاش برای منزوی ساختن روسیه مواجه خواهد شد و در این خصوص فقط مساله زمان مطرح است.

  • به عقیده نویسنده، کسانی که جزئیات وقایع و واکنش‌های روسیه در قبال اوکراین را دنبال می‌کنند، متوجهند که تصمیم مسکو برای انجام عملیات نظامی در اوکراین با همه عواقب و انتظارات درباره آن، به طور لحظه‌ای و فی البداهه گرفته نشده است.

وی افزود: مسکو متوجه شده بود که برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق اوکراین و طرفدار روسیه در سال ۲۰۱۴، یک کودتا و پروژه‌ای هدایت شده از سمت غرب بود و توده مردم در خیابان که برکناری یانکوویچ را فریاد می‌زدند در واقع عده‌ای دست نشانده از سوی لندن و پاریس بودند و غرب از این طریق تلاش داشت که با نظامی‌سازی اوکراین، در ناتو بتواند از لحاظ سیاسی و اقتصادی به سرزمین‌های هم مرز با روسیه دسترسی پیدا کند؛ اما در واقع مقصود اصلی از این نمایش، مسکو و کاخ کرملین بود.

در ادامه یادداشت آمده است: از سوی دیگر، تلاش‌های روسیه در فعال کردن گروه بریکس و پمپاژ عمدی فشرده گاز به قاره اروپا - برای تحمیل وابستگی اروپا به گاز روسیه- و انباشت ذخایر طلا به شکلی بی‌سابقه و ایجاد ائتلاف‌های جدید با چین و هند و ایران سرعت گرفت و در عین حال پوتین کانال‌های مخفی را هم با پایتخت‌‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس  گشود تا برای بدترین اتفاقات آینده و نبرد قریب الوقوع آماده باشد.
 
نویسنده تاکید کرد: تمهیدات و آمادگی‌های روسیه، این کشور را قادر ساخت تا با بزرگترین انزوای اقتصادی که در طول تاریخ با آن مواجه بوده، مقابله کند، چیزی که با اخراج از سیستم سوئیفت تا  تحریم‌های اقتصادی، مسدود کردن دارایی‌ها، مصادره اموال و بسیاری موارد دیگر همراه بود؛ اما روسیه با تصمیم خود در اتخاذ روبل به عنوان ارز معاملاتی در فروش گاز و گشودن بازارهای انرژی و نفت خود به روی چین و مبادله با این کشور از طریق ارزهای ملی خود، سیلی سختی به غرب وارد کرد.

المجالی افزود: اروپا که همچنان با رد پذیرش روبل برای خرید نفت و گاز روسیه غرور از خود نشان می‌دهد‌، با تهدید روسیه برای قطع عرضه به دنبال جایگزین جدیدی در منابع نفت و گاز رفت تا نیاز بیشتر کشورهای این قاره در زمستان را تامین کند.

در ادامه آمده است: اروپا در ابتدا قراردادهای گازی با آمریکا را راه اضطراری برون رفت از بحران دانست؛ اما این سوخت بسیار گران تمام می‌شود و قیمت آن 10 برابر یا بیشتر از قیمت گاز روسیه است که منجر به افزایش جنون‌آمیز هزینه‌های گرمایشی و صنعتی و ورود به مشکلات کمبود سوخت، گرانی، تورم، توقف کار کارخانه‌ها، کاهش ارزش خرید و عدم تعادل نرخ یورو شد، همه این مسائل به نفع روسیه تمام شد که شرط بسته بود مبارزه را به داخل کشورهای اروپایی و بین ملت‌ها با حکومت‌هایشان خواهد کشاند.

 ترسیم دقیق سناریو توسط پوتین
نویسنده با بیان اینکه تاکنون، همه شرط‌بندی‌ها و محاسبات روسیه روی رویدادها به نفع آن تمام شده است و  مسکو قبلا نسبت به آن هشدار داده بود، افزود: این نشان‌دهنده پیش‌بینی وقایع و ترسیم دقیق سناریو از سوی تصمیم‌سازان در روسیه است، از وعده‌های این کشور  مبنی بر اینکه اروپا بهای تحریم‌های تحمیلی علیه روسیه را خواهد داد تا  موضع فروتنانه‌ای که روس‌ها در خصوص حادثه انفجار خط لوله گاز نورد استریم در پیش گرفتند، زیرا حتی اگر این کار دشمن هم بود به نفع روس‌ها تمام شد.
 

  • امروزه دولت‌های اروپایی خود را با توده‌های خشمگین مردم مواجه می‌بینند، در فرانسه مردم با اعتراضات گسترده خیابانی خواهان خروج کشورشان از ناتو هستند و تهدید به اعتصاب عمومی گسترده و فلج  کردن حمل و نقل، بخش برق، مدارس و دانشگاه‌ها می‌کنند. پیش از فرانسه، در بروکسل، لندن و برلین هم مردم علیه سیاست‌های حکومتی به خیابان‌ها آمدند.

 
مدعیان حقوق بشر خواسته مردم اروپا برای خروج از ائتلاف با آمریکا را نادیده می‌گیرند
نویسنده تاکید کرد: دولت فرانسه که در مورد حقوق بشر نظریه پردازی می‌کند و به دفاع از حق اعتراض، تجمع و آزادی بیان تظاهر می‌کند و هر زمان که در جهان اختلافی بین دولت‌ها و ملت‌ها پیش بیاید مداخله کرده و دم از دفاع از حقوق بشر سر می‌دهد، خودش تظاهرات‌کنندگان معترض را با توسل به خشونت و ظلم سرکوب می‌کند و حقوق بشر ادعایی را با به راه انداختن درگیری‌های خونین با معترضان نقض می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های ناتو این تظاهرات را دست کم می‌گیرند و جزئیات خواسته‌های مردم را پنهان می‌کنند، گفت: شهروندان اروپایی خواستار از بین رفتن سرسپردگی به آمریکا و خروج از ائتلاف با آن برای تضمین امنیت و رفاه هستند، زیرا امروز تاوان سیاست‌های دولت‌هایشان را با از دست دادن معاش، گرمای خانه و آینده فرزندان خود می‌دهند.

نویسنده اردنی تصریح کرد: وقایع امروز فرانسه بسیار شبیه به آن چیزی است که در پایتخت‌های بهار عربی با حمایت مستقیم فرانسه رخ داده بود، بهار فرانسه جرقه آتشی است که در روزهای آینده زبانه‌های آن به همه کشورهای اروپایی که هنوز فریب هژمونی آمریکایی را می‌خورند؛ سرایت می‌کند.

و هر چقدر به زمستان نزدیک می‌شویم این اعتراضات در اروپا شدیدتر و خونبارتر می‌شود. اروپا امروز در یک بن بست سیاسی و اقتصادی واقعی است که تنها با استقلال در تصمیم‌گیری و تضمین رفاه مردم خود می‌تواند به آن پایان داد.
 
عواقب جبران ناپذیر لجاجت سران اروپا
در ادامه یادداشت آمده است: البته که با توجه سرسختی و ناسازسگاری دولت‌های اروپایی که ناشی از اجبار آمریکایی‌هاست، بعید است اروپا به همین زودی کوتاه بیاید و همچنان به دنبال پیاده کردن مابقی طرحی است که برای تضعیف مسکو و به فرسایش کشیدن این کشور به عنوان مقدمه‌ای برای غلبه بر آن به کار گرفته شده است.
 

 رای الیوم آورده است: رویارویی اجتناب ناپذیر با قطب رو به رشد روسیه، منجر به عواقب بدتری به ویژه برای مردم اروپا در زمینه کمبود مواد غذایی و گرسنگی خواهد شد، بخصوص که اراده روسیه به شکلی هوشمندانه در جهت دور کردن این نزاع و انتقال آن به سمت اروپاست، سرزمینی که امروز مردم آن با بیکاری، قیمت‌های بالا، تورم و ترس از یخ زدن دست و پنجه نرم می‌کند.

نویسنده با اشاره به سابقه استعمارگری اروپا گفت: اروپا که همیشه خواسته است خون ملت‌های مستعمره را بمکد تا رفاه و برتری نژاد سفید را تضمین کند، با همین جام سیراب خواهد شد و دولت‌هایش هیچ نفعی از درخواست از ملت‌هایشان برای  صرفه جویی، صبر و بستن کمربندهایشان در شرایط اقتصادی دشوار کنونی نخواهند برد.
 
در پایان یادداشت آمده است: دولت‌های اروپایی می‌دانند که بقایشان در گرو تامین رفاه شهروندان و زندگی شرافتمندانه برای آنها از هر طریقی حتی استعمارگری و توطئه‌چینی است، چیزی که در گذشته و حال مرتکب شده‌اند، اما شهروندان امروز اروپا کاری به سیاست و ظلم دولت‌هایشان در حق ملت‌های مستعمره هم ندارند، گرسنگی، سرما و آوارگی بیشتر مردم اوکراین در راه است.