تاریخ : 12:02 - 1401/08/30
کد خبر : 1096893
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

در شورایعالی کار چه گذشت/ درخواست بررسی ویژه در موضوع معیشت و جبران قدرت خرید

در شورایعالی کار چه گذشت/ درخواست بررسی ویژه در موضوع معیشت و جبران قدرت خرید

کارگر آنلاین | عضو کارگری شورایعالی کار، موضوعات مطرح در نشست اخیر این شورا را تشریح کرد.

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار)  در ارتباط با موضوعات مطرح شده در نشست شورایعالی کارِ بیست و هشتم آبان گفت: در این نشست قبل از هر چیز، آیین‌نامه‌ی ماده ۱۵۳ قانون کار بررسی شد؛ این آیین‌نامه به تکالیف کارفرمایان در زمینه‌ی ایجاد و تقویت تعاونی‌های کارگری اختصاص دارد.

  • وی ادامه داد: در نشست‌های پیشینِ شورایعالی کار، اصلاح قدرت خرید کارگران به عنوان یک روند در دستور، آغاز به کار کرده بود که به مواد ۱۴۹ و ۱۵۳ قانون کار مربوط می‌شد؛ آیین‌نامه ماده ۱۴۹ در جلسات قبلی به پایان رسید و در جلسه اخیر به ماده ۱۵۳ قانون کار در مورد تعاونی‌ها و وظایف کارفرما در زمینه‌ی تشکیل تعاونی‌ها پرداختیم؛ کار تا حدودی جلو رفت و ادامه اصلاح تکالیف کارفرمایان و جمع‌بندی به نشست بعدی موکول شد.
  • به گفته‌ی خدایی، موضوع بعدی نشست شورایعالی کار، بحث امنیت شغلی کارگران بود که گزارش کمیته امنیت شغلی قرائت و یکسری اصلاحات پیشنهاد شد.
  • او افزود: قرار شد ما نمایندگان کارگری با کارفرمایان جلسه جداگانه بگذاریم و در ارتباط با امنیت شغلی گفتگو کنیم؛ وزیر کار جدید نیز مانند ما نمایندگان کارگری معتقد است با قانون کار فعلی می‌توان امنیت شغلی و قراردادهای دائم کار را بازگرداند منتها کار کارشناسی می‌خواهد. قرار شد در نشست‌های بعدی موضوع نهایی شده و جمع بندی در زمینه‌ی امنیت شغلی صورت بگیرد؛ ما امیدواریم با پیشنهادهای مطروحه قراردادهای دائم کار بازگردانده شود.
  • اما مساله مهم، معیشت است؛ امروز قدرت خرید کارگران به پایین‌ترین میزان رسیده؛ در شورایعالی کار در ارتباط با معیشت و ترمیم مزد چه بحث‌هایی صورت گرفت؛ خدایی در پاسخ می‌گوید: به موضوع معیشت که پیشنهاد گروه کارگری بود در پایان جلسه پرداخته شد؛ ما یکسری درخواست‌ها مطرح کردیم و قرار شد مساله پیگیری شود؛ ما نمایندگان کارگری پیگیر مساله هستیم و قول دادند که جلسه فوق العاده برای این مساله با موضوع جبران قدرت خرید کارگران برگزار کنند.
  • نماینده کارگران تاکید می‌کند: مقرر شد در مورد اصلاح قدرت خرید گفتگو صورت بگیرد و نشست برگزار شود؛ ما با جدیت پیگیر مساله هستیم و اگر در کار تاخیر شود، درخواست جلسه فوق‌العاده خواهیم داد؛ می‌دانیم که طبق آیین‌نامه‌ی شورایعالی کار اگر سه نفر از اعضا درخواست نشست فوق‌العاده بدهند، این نشست باید ظرف مدت یک هفته برگزار شود.
  • به گفته‌ی خدایی، نشست بعدی شورایعالی کار، هفته آخر آذرماه خواهد بود اما مقرر شده در ارتباط با دستمزد و بحران معیشت، زودتر نشست ویژه برگزار شود؛ گروه کارگری این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/
 


منبع : ایلنا