تاریخ : 19:04 - 1401/10/04
کد خبر : 1097056
سرویس خبری : سیاسی
 

همه کشورها قوانین خود را دارند/ اطاعت از قوانین برای امنیت مردم ضروری است

همه کشورها قوانین خود را دارند/ اطاعت از قوانین برای امنیت مردم ضروری است

کارگر آنلاین | یک کارشناس سیاسی گفت: همه جوامع دموکراتیک ملزم به اجرای قوانین و پیروی از آن هستند، شاید در برخی از مواقع قوانین به نفع شخص نباشد اما باید آنها را اجرا کرد تا مردم جامعه در امان بمانند و نظم حفظ شود.

به گزارش کارگر آنلاین ، محمدحسن دهقانی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بازداشت شدگان اغتشاشات، اظهار داشت: در واقع بازداشت شدگان اغتشاشات به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول کسانی هستند که به صورت آگاهانه در تجمعات و تخریب اموال عمومی و مردم شرکت داشتند، دسته دوم تحت تاثیر افراد دیگر یا رسانه‌ها و یا عوامل دیگر در این تجمعات حضور داشتند و اقدام به تخریب کردند که اینها دسته جاهلان یا غافلان هستند و دسته سوم کسانی هستند که با برنامه و مدیریت میدانی وارد این عرصه می‌شوند و در واقع رهبری کف میدان را انجام می‌دهند.

  • وی با بیان اینکه بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر از هر سه گروه هستند، ادامه داد: نوع مجازات در کشور ایران مشخص و روشن است و به طور کلی آنچه که در خیابان یا حتی غیر آن موجب رعب و وحشت، ازبین بردن امنیت و تخریب اموال عمومی شود و در نهایت رسیدن به استفاده از سلاح گرم و سرد و موجب از بین رفتن آدم‌ها باشد، قانون به صورت مشخص وضعیت را برای این افراد تعیین کرده است.
  • این کارشناس سیاسی مطرح کرد: برای این سه گروه، مجازات مختلفی وجود دارد. گروه غافلان و جاهلان همیشه مورد رافت اسلامی قرار گرفتند و خیلی از این افراد چند ساعت پس از بازداشت با یک تعهدنامه کتبی و ضمانت نامه آزاد شدند اما افرادی که در تحریک مردم نقش پررنگ داشتند و به صورت میدانی مابقی را رهبری می‌کردند، با آنها طبق قانون برخورد می‌شود.
  • وی با اشاره به تجمعات اخیر در کشورهای فرانسه، انگلیس و امریکا، گفت: باید به نوع برخورد پلیس این کشورها با مردم نگاه کرد، در واقع کشورهای غربی قانونی دارند که پلیس می‌تواند در کف میدان افراد حاضر در تجمعات را مجازات کند بنابراین در بسیاری از موارد افرادی که در تجمعات شرکت می‌کنند با گلوله مستقیم پلیس در کف خیابان از بین می‌روند شایان ذکر است که این موضوع مربوط به اغتشاشاتی بوده که جنبه صنفی دارند.

همه کشورها قوانین خود را دارند/ اطاعت از قوانین برای امنیت مردم ضروری است

  • دهقانی افزود: اغتشاشات در این کشورها با جنبه سیاسی، برخوردهای شدیدتری در پی دارد، در دو سال گذشته کسانی که وارد کنگره آمریکا شدند هنوز به دادگاه رفت و آمد دارند و مجازات مختلفی می‌شوند، در چند روز پیش در آلمان یک گروهی که فقط نام آنها معترض و مخالف بود و هیچ اقدامی انجام ندادند، پلیس آلمان با آنها برخورد جدی کرد. در کشورهای همسایه همچون عریستان، بحرین، ترکیه و ... مردم حق اعتراض ندارند.
  • این کارشناس سیاسی مطرح کرد: در واقع قیاس این موضوعات باید کاملا بر اساس قوانین داخلی کشورها و مصالح ملی آنها دیده شود بدین معنا که بسیاری از این مجازات‌ها در زمان‌ مختلف، متفاوت است و باید وضعیت عمومی کشور را دید بنابراین به نظر می‌رسد آنچه که در یک مدل ارائه حکمرانی خوب اهمیت دارد، اجرای صحیح و درست قانون در همه جوامع است.
  • دهقانی در پایان با تاکید بر اینکه در تمامی جوامع دموکراتیک همه ملزم به اجرای قوانین و پیروی از آن هستند، خاطرنشان کرد: شاید در برخی از مواقع قوانین به نفع شخص نباشد اما باید آنها را اجرا کرد تا مردم جامعه در امان بمانند و نظم حفظ شود، قطعا کنش‌ها نسبت به کسانی که قصد برهم زدن جامعه را دارند و به دنبال آسیب به جامعه هستند متفاوت با جاهلان وارد شده به این صحنه‌ها است.

منبع : سراج 24