تاریخ : 22:10 - 1401/10/27
کد خبر : 1097244
سرویس خبری : فرهنگی
 

پروفسور هیوارد؛ تازه مسلمان متولد نیوزلند که مورخ برجسته اسلامی شد

پروفسور هیوارد؛ تازه مسلمان متولد نیوزلند که مورخ برجسته اسلامی شد

کارگر آنلاین | پس از حملات ۱۱ سپتامبر، پروفسور هیوارد زمانی به اسلام علاقه مند شد که یکی از افسران ارشد نظامی به او پیشنهاد کرد که این دین نظامی گری دارد.

به گزارش کارگر آنلاین ، به مناسبت قرار گرفتن پروفسور جوئل هیوارد در میان ۵۰۰ مسلمان بانفوذ برتر جهان، مطلب زیر نگاهی کوتاه به زندگی و آثار وی خواهد داشت.وقتی پروفسور جوئل هیوارد ایمیلی دریافت کرد که به او می‌گفت در نشریه‌ای گنجانده شده است که جزئیات ۵۰۰ مسلمان تأثیرگذار جهان را نشان می‌دهد، متواضعانه فکر کرد کسی شوخی می‌کند.

  • او گفت: “از اینکه متوجه شدم در این لیست قرار گرفتم و مردم فکر می‌کنند که من به نوعی در حال ایجاد تفاوت هستم، شگفت زده شدم.”من مورخ هستم و ما تصور نمی‌کنیم که مردم کتاب‌های ما را بخوانند و کتاب‌های ما تفاوتی را ایجاد کند. قرار گرفتن در چنین گروهی از افراد برجسته فراتر از تصور است.”

اعلام اخیر مبنی بر اینکه این محقق ۵۸ ساله در آکادمی ربدان در ابوظبی در نسخه ۲۰۲۳ از Muslim 500 گنجانده شده است، نباید تعجب آور باشد.مورخ برجسته جنگ و استراتژی نظامی بریتانیایی نیوزیلندی در اوایل دهه اول قرن ۲۱ مسلمان شد و اکنون یک مرجع در تاریخ اسلام شناخته می شود.

یکی از جدیدترین کتاب‌های او، رهبری محمد است که بازسازی تاریخی است و به عنوان بهترین کتاب بین‌المللی غیرداستانی در تقدیر بین‌المللی کتاب شارجه سال گذشته انتخاب شد.


پروفسور هیوارد زندگی پیامبر را خیلی پر هیجان و موثر می داند.

پروفسور هیوارد که در نیوزیلند از والدینی بریتانیایی به دنیا آمد، تا حدودی به این دلیل که پدرش یک سرباز بود، به جنگ علاقه نشان داد.علاقه او همچنین از این احساس سرچشمه می گرفت که جنگ زمانی است که “مردم تا شدیدترین سطوح آزمایش می شوند و … ظرفیت شخصیت آنها آشکار می شود”.

او گفت:”مردم خیلی می‌ترسند، خیلی احساساتی می‌شوند، خیلی عصبانی می‌شوند. همچنین، آنها بسیار شجاع می شوند.

این ویژگی‌های باارزش – از خودگذشتگی، رفاقت، شجاعت – که همه ما به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، در زمان جنگ به بهترین شکل نشان داده می‌شوند.”او در دانشگاه کانتربری در کریست چرچ نیوزلند، دکترای خود را در مورد عملیات لوفت وافه در طول جنگ جهانی دوم به پایان رساند و پس از چند سال کار به عنوان مدرس در کشور محل تولدش، به انگلستان نقل مکان کرد.

او در آنجا همچنین در یک آکادمی نظامی به سخنرانی، و نوشتن کتاب در مورد تاریخ نظامی ادامه داد.

روی آوردن به اسلام

پس از حملات ۱۱ سپتامبر، پروفسور هیوارد زمانی به اسلام علاقه مند شد که یکی از افسران ارشد نظامی به او پیشنهاد کرد که این دین نظامی گری دارد.
او در کلاس های عربی شیفت عصر شرکت کرد تا بتواند قرآن را به زبان اصلی بخواند و نزدیک به دو دهه پیش، خودش مسلمان شد.

در اوایل دهه دوم قرن ۲۱، پروفسور هیوارد به امارات نقل مکان کرد و ابتدا در دانشگاه خلیفه، سپس دانشکده دفاع ملی و اکنون در آکادمی ربدان، یک موسسه دانشگاهی دولتی با محوریت امنیت، کار کرد.

او در آنجا بیشتر به جوانان اماراتی که به گفته خودش مشتاق یادگیری هستند، آموزش می دهد. این فرد ساکن ابوظبی بین سه تا پنج ساعت در روز را صرف مطالعه می کند و از شنبه تا پنجشنبه ۵۰۰ کلمه در روز می نویسد.

پیشینه او در روش تاریخی انتقادی منبع غربی، که در آن محققان منابع را به منظور درک انگیزه های آنها بررسی می کنند، همراه با تخصص او در اسلام، دیدگاهی را به او می دهد که تعداد کمی از مورخان دیگر در آن سهیم هستند و با خوانندگان در هماهنگی است.

پروفسور هیوارد تعدادی کتاب در مورد تاریخ اسلام نوشته است که آخرین آنها پیامبر جنگجو: محمد و جنگ است. تقریباً ۵۰۰ صفحه دارد، پروفسور هیوارد تقریباً یک دهه کار مداوم برای تکمیل آن وقت گذاشته است.

 

سیاستمداری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

  • اکنون تمرکز خود را معطوف به سیاستمداری پیامبر صلی الله علیه و آله کرده است. پروفسور هیوارد گفت که پیامبر به عنوان یک دیپلمات دارای قوت های زیادی بود و در مورد آنچه دیگران فکر می کردند، بینش داشت.

پروفسور هیوارد گفت: “وقتی می‌دانید مردم( رقبای شما در قبایل دیگر) چه می خواهند مذاکره بسیار آسان‌تر از این است که ندانید آنها چه می‌خواهند.

 

او نفس، طمع و جاه طلبی، همه چیزهایی که به نظر می رسید رقبای او از آنها انگیزه داشته اند، را فهمید و راه هایی برای کار با این ویژگی ها برای به دست آوردن بهترین نتیجه از مردم و گرد هم آوردن افرادی که معمولاً نمی خواستند دور هم جمع شوند را پیدا کرد.”

پروفسور هیوارد اسلام را نیروی متحد کننده در روزگار کنونی نیز می داند، چرا که‌ مسلمان بودن به او احساس خویشاوندی قوی با هم دین هایش داده است، هرچند که او پیشینه ای بسیار متفاوت نسبت به بسیاری از آنها دارد.

 

او گفت: “این چیزی است که در مورد اسلام وجود دارد – اسلام فراتر از نژاد و قومیت است، همه ما را بدون توجه به پیشینه ما و همچنین بدون توجه به وضعیت اجتماعی-اقتصادی ما به هم پیوند می دهد.

شما به مسجد می روید و در کنار افرادی که ممکن است خدمتکار یا کارگر ساختمانی یا مدیر عامل باشند، نماز می خوانید. آنها حتی ممکن است از یکی از خانواده های سلطنتی باشند. همه فقط با هم در صف نماز می خوانند. نقش وضعیت بی معناست. از جهاتی این یکی از جاذبه‌هاست.”

 

او احساس خوشبختی می کند که در امارات زندگی می کند، جایی که آن را یک کشور مسلمان توصیف می کند. “که به راحتی و به طور کامل مدرنیته را پذیرفته و این کار را با موفقیت انجام داده است”.

من یک دهه است که اینجا هستم و امارات را وطنم می‌دانم. کاش می توانستم برای همیشه اینجا بمانم. نمی توانم تصور کنم جای دیگری باشم.”

منبع: TheNationalNews.com


منبع : سایت رهیافتگان