تاریخ : 07:31 - 1401/11/02
کد خبر : 1097281
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دستمزد و حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ این چنین می شود؟

دستمزد و حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ این چنین می شود؟

کارگر آنلاین |  جلسه شورای عالی کار جهت تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ عصر روز گشذته تشکیل شد . جلسه‌ای دیرهنگام و پرحاشیه که طبق معمول با حضور سه رکن اصلی یعنی دولت، نماینده کارفرمایان و نماینده کارگران برگزار شد.

به گزارش کارگر آنلاین ، جلسه شورای عالی کار جهت تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402 عصر روز گشذته تشکیل شد . جلسه‌ای دیرهنگام و پرحاشیه که طبق معمول با حضور سه رکن اصلی یعنی دولت، نماینده کارفرمایان و نماینده کارگران برگزار شد.


شورایی برای تعیین دستمزد کارگران

  • همه ساله در ابتدای بهمن‌ماه، شورای عالی کار با دعوت از نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان قانونی دولت در حوزه کار و برگزاری جلسات مکرر، حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده را اعلام می‌کند.
  • یکی از حواشی امسال این جلسه مربوط به حقوق هفت میلیون تومانی کارمندان در لایحه پر سروصدای بودجه 1402 است. بعد از آن که معلوم شد دولت چه خوابی برای کارمندان دیده، این واقعیت که دستمزد کارگران فراتر از حقوق کارمندان نخواهد بود روشن شد! نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم مهر تاییدی بر این پیش‌بینی زد و گفت که مزد کارگران امسال در بهترین حالت تنها 20 درصد افزایش خواهد داشت. اظهار نظری که با واکنش تند جامعه کارگری همراه شد تا جایی که حمیدرضا امام قلی تبار- عضو مجمع عالی نمایندگان کارگران اعلام کرد: «مجلس در تعیین دستمزد کارگران نقشی ندارد.»

پیش از این فعالان کارگری این احتمال را پررنگ دیده بودند که فشار دولت در مذاکرات دستمزد برای همراه کردن مزد کارگری با رقم حقوق کارمندان مضاعف شود. حالا به نظر می‌رسد مجلس نیز با دولت هم‌صدا شده تا همچنان سایه فقر بر زندگی جامعه کارگری سنگینی کند. ظاهرا بهانه دولت برای بالا نبردن مزد کارگران، «تورم» است. اما فعالان جامعه کارگری می‌گویند دستمزد اثر تورمی در اقتصاد ایران ندارد. دلیل‌شان هم روشن است: مزد، مولود تورم است نه مولد آن.
جامعه کارگری که سال 1401 را با تورم بی‌سابقه‌ای پشت سر گذاشته و نگرانِ نرخِ تورم سال آینده است آیا بهره‌ای از نشست شورای عالی کار خواهد برد و مزد کارگران در سال بعد با در نظر گرفتن رقم تورم، واقعی می‌شود؟ تا هفته نخست اسفند فرصت باقی‌ست.


در نخستین جلسه تعیین دستمزد چه گذشت؟
مهمترین محورهای جلسه امروز تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402 را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

  • تشکیل کمیته دستمزد در شورای عالی کار
  • بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع مزد منطقه‌ای کارگران
  • اصلاح موادی از آیین دادرسی کار.

شورای عالی کار در نخستین جلسه تعیین حقوق و دستمزد کارگران، مصوب کرده است که این جلسات تا تعیین تکلیف رقم دستمزد به صورت هفتگی برگزار شوند. همچنین شورا با تشکیل کمیته دستمزد در این شورا نیز موافقت کرده است.

  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مزد منطقه‌ای کارگران در جلسه شورا، بررسی و طبق نظر کارگران اعلام شد که در حال حاضر شرایط برای مزد منطقه‌ای فراهم نیست و دولت باید به فکر بسته‌های حمایتی برای کارگران باشد.

برخی نمایندگان کارفرمایان هم خواستار حذف هزینه مسکن از سبد معیشت کارگران بودند که با مخالفت کارگران همراه شد. به گزارش تسنیم، هادی ابوی، نماینده کارگران در این جلسه گفته است: اینکه عده ای از کارفرمایان بیان می کنند، هزینه مسکن باید از سبد معیشت حذف شود، اظهارنظری غیر منطقی است؛ مگر هزینه مسکن جزو هزینه های زندگی کارگران نیست؟ چطور ممکن است که هزینه مسکن را از سبد معیشت حذف کرد.