تاریخ : 11:29 - 1401/11/13
کد خبر : 1097381
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بازنشستگان از مشکلاتِ حذف یارانه دارو  گلایه دارند

بازنشستگان از مشکلاتِ حذف یارانه دارو گلایه دارند

کارگر آنلاین | حسن مرادی از حذف یارانه دارو و پولی شدن آن برای بازنشستگان در مراکز درمانی مختلف انتقاد کرد.

به گزارش کارگر آنلاین ، حذف یارانه مستقیم دارو و قرار بر دادن این یارانه به صندوق‌های بیمه‌ای، مشکلات زیادی برای کارگران و بازنشستگان به وجود آورده است؛ در برخی داروخانه‌های کشور، حتی در داروخانه‌ی بیمارستان میلاد به عنوان بزرگ‌ترین مرکز ملکی تامین اجتماعی، دارو پولی‌ست.

  • دهم بهمن ماه، مرتضا حاجی کاظمی مدیرکل تامین اجتماعی اصفهان گفت: «طرح بزرگ حذف سوبسید (یارانه) دارو در سال جاری آغاز شد. تغییر نظام یارانه دارو کار بزرگی بود که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد برای بیمه هزینه ایجاد می‌کرد. این طرح از تیرماه شروع شد.»
  • حسن مرادی (فعال صنفی بازنشستگان کارگری) در این رابطه با انتقاد از حذف یارانه دارو می‌گوید: ابراز رضایت  مدیرکل تامین اجتماعی در حالی‌ست که از تیرماه داروهای قلب بازنشستگان در سراسر کشور به صورت ۵۰ درصدی داده می‌شود یعنی اگر بازنشسته‌ای ۱۰۰ قرص احتیاج داشته باشد فقط ۵۰ عدد آن را دریافت می کند و مابقی را باید خود تهیه کند.
  • او ادامه می‌دهد: به بعضی از بیماران که دوره‌ای و به صورت مرتب دارو می‌گرفتند و بعد از ۲ ماه، نیاز به مراجعه به پزشک و دریافت دارو داشتند نیز می‌گویند فقط داروی یکماه را می‌دهیم و ماه بعد دوباره مراجعه کنید. در همین راستا مراکز ملکی که به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند مانند بیمارستان میلاد تهران، هزینه دارو را از مراجعه‌کنندگان می‌گیرند.
  • مرادی اضافه می‌کند: با حذف یارانه دارو، سازمان تامین اجتماعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد کمتر هزینه می‌کند و در راستای پولی کردن درمان فعالیت می‌کند. پولی شدن باعث شده با پرداخت نکردن بدهی داروخانه‌هایی که با بیمه آتیه سازان قرارداد دارند، مسئولین فنی برخی داروخانه‌ها مانند قزوین اعتراض کنند و باعث تعطیل شدن بعضی داروخانه‌های شهر شوند و یا مانند بیمارستان صدر روی سردرِ داروخانه نوشته‌ای نصب کنند که «اگر مسئول فنی نداشته باشیم دارو نمی‌دهیم.»
  • به گفته وی، کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی و هیات مدیره‌های کانون‌های شهرها و استان‌ها بایستی در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند و اجازه ندهند با تصمیات اشتباه، تامین دارو و درمان برای بازنشستگان کم‌درآمد به یک معضل اساسی تبدیل شود.
  • او تاکید می‌کند: بدون هزینه دارو هم بازنشستگان در درمان مشکل دارند؛ حذف یارانه مستقیم دارو و پولی شدن آن، مشکلات درمان را بیشتر کرده است.
  • مرادی در پایان می‌گوید: حذف یارانه دارو به معنای مرگ زودهنگام کارگران و بازنشستگان و خانواده‌های کارگری است. کارگران بازنشسته عموماً با مشکلات جسمی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اگر آنها نتوانند داروهای خود را رایگان و به سهولت دریافت کنند، زندگی‌شان به خطر می‌افتد؛ بنابراین مدیران سازمان باید بررسی کنند که حذف یارانه دارو، چه اتفاقاتی برای درمان بیمه‌شدگان کارگری را رقم می‌زند.

خبرنگار: یگانه تیمورپور


منبع : ایلنا