تاریخ : 12:39 - 1401/11/15
کد خبر : 1097404
سرویس خبری : فرهنگی
 

بر اساس روایات، آیا هر کس به نامحرمی نگاه کند، روز قیامت، میخ‌های آتشین بر چشم‌هایش خواهند کوبید؟!

بر اساس روایات، آیا هر کس به نامحرمی نگاه کند، روز قیامت، میخ‌های آتشین بر چشم‌هایش خواهند کوبید؟!

کارگر آنلاین| با عرض سلام؛ کلیپی دیدم که در آن، حدیثی مطرح شده بود که عجیب و سخت و ناامید کننده بود! با این مضمون: کسی که دچار گناه چشم شده باشد روز قیامت که معادل پنجاه هزار سال است و هنوز جهنم برپا نشده، خداوند دو میخ آتشین در چشمان او کوبیده و تا پایان حساب و کتاب، رهایش می‌کند و سپس او را راهی جهنم می‌کند. آیا این حدیث، معتبر و قابل قبول است؟

به گزارش کارگر آنلاین ، در بررسی روایتی که در پرسش به آن اشاره شده باید گفت؛ این تهدید ضمن حدیثی طولانی از رسول خدا(ص) نقل شده است:

«...وَ مَنْ مَلَأَ عَیْنَیْهِ مِنِ امْرَأَةٍ حَرَاماً حَشَاهُمَا اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِمَسَامِیرَ مِنَ النَّارِ وَ حَشَاهُمَا نَاراً حَتَّى یَقْضِیَ بَیْنَ النَّاسِ ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار...»؛[1]

کسى که دو چشم خود را با نگاه حرام (شهوت‌آلود) به زنی نامحرم پر کند، روز قیامت خدای تعالی چشم‌هاى او را پر از آتش نموده و میخ‌هاى آتشین بر آنها می‌کوبد، تا درباره اعمال مردم رسیدگی نماید، آن‌گاه فرمان می‌رسد که او را به سوی دوزخ رهسپار کنند.

ابتدا و در بررسی سندی باید گفت؛ه از دیدگاه روایت‌شناسی شیعه، با آن‌که نویسندگان معتبری مانند شیخ صدوق(ره) به نقل این روایت پرداخته‌اند؛ اما در سلسله راویانش افرادی - مانند ابو هریره - وجود دارند که در کتب رجالی شیعه مورد توثیق قرار نگرفته‌، و یا حتی به آنها اشاره‌ای نشده است؛ از این‌رو نمی‌توان روایت یاد شده را حدیثی صحیح، حسن و یا موثّق دانست.

  • اما از لحاظ محتوا و صرف نظر از سند روایت، و با توجه به این‌که بخش‌هایی از این روایت گسترده، منطبق با آیات قرآن و پذیرفتنی است، این فراز از روایت را -با فرض پذیرش- باید ویژه افرادی دانست که همواره با نگاه‌های شهوت‌آلود به دنبال چشم‌چرانی و برطرف‌کردن تمایلات جنسی خود از این‌راه هستند. و عبارت (ملأ عینه = چشم خود را پر کند) هم ناظر به همین موضوع است، و این مدل از شهوت‌رانی اگرچه در مردان بیشتر است، ولی اختصاص به آنان ندارد و چه بسا زنانی هم وجود دارند که نگاه این چنینی به مرد نامحرم دارند.

گفتنی است؛ همان‌گونه که در آیه 30 و 31 سوره نور تصریح شده است، افراد باایمان -چه مرد و چه زن- باید از نگاه شهوت‌آلود به نامحرم پرهیز کنند، و در روایات نیز چنین نگاهی به تیری از تیرهای مسموم شیطان تشبیه شده است که چه بسا ممکن است به هدف نشسته و آسیب جدی وارد نماید.[2]

بر این اساس، روایتی که در پرسش آمده را نمی‌توان شامل افرادی دانست که در زندگی روزمره و برای مراودات اجتماعی، شغلی و تحصیلی با زنان سر و کار داشته و به طور معمول نگاهشان به نامحرم می‌افتد. و در همین راستا روایاتی وجود دارد که این‌گونه‌ نگاه‌ها را -اگر انسان به خود اطمینان داشته باشد-  دارای اشکال و ایراد نمی‌داند.[3]

[1]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص 286، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، 1406ق.

[2].کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 559، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.

[3]. ر. ک: «اشکال نداشتن نگاه به زنان زیبا بدون قصد شهوانی»، 47031.