به گزارش کارگر آنلاین ، شاید امروزه بروز کرامات از علما و افراد متقی و پرهیزکار و نیز مستجاب الدعوه بودن آنان کمتر به چشم آید، ولی نمیتوان گفت که چنین افرادی وجود ندارند؛ زیرا چه بسا افرادی صاحب کرامت و مستجاب الدعوه بوده، اما به دلایلی – مانند گسترش ارتباطات و جلوگیری از برخی سوء استفادهها و ادعاهای نادرست - کرامات خود را علنی و آشکار نمیکنند:
هرکه را اسرار حق آموختند *** قفل کردند و دهانش دوختند
پاسخ تفصیلی
معجزات و کرامات، لطف ویژه خداوند است که گاهی لزوم و ضرورت دارد، و گاهی تفضل است. اظهار معجزه و کرامت برای اثبات اصل نبوت،[3] و در مواردی که جز از طریق اعجاز نتوان ضمیر خفته بشر را بیدار کرد، ضرورت دارد؛ اما در غیر این موارد تنها تفضلی از جانب خداوند بوده و به عبارتی خارج از سازمان است.
به نظر میرسد خدای متعال هیچگاه باب کرامات و اعجاز را به سوی خلق نبسته، هر چند ممکن است کم و زیاد شده و یا نوع آن تغییر کند؛ مثلا موضوعی به نام تجربهی نزدیک به مرگ که در تمام دنیا و در کشورهای مختلف گزارش میشود، میتواند نوعی از کرامات باشد، که خداوند متعال دریچهای از غیب را میگشاید تا شاید مردمی که در این عصر زندگی میکنند و مقهور پیشرفتهای علمی و صنعتی و غرق در مادیات هستند، از خواب غفلت بیدار شوند.
هرکه را اسرار حق آموختند *** قفل کردند و دهانش دوختند
[1]. سید رضی، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 43، خ 1، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[2]. «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ»، صاد، 29. «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْکِ الَّتی تَجْری فِی الْبَحْرِ بِما یَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فیها مِنْ کُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ». بقره، 164. ر. ک: «قرآن و دعوت به تعقل و تفکر»، 28101؛ «عقل و گسترده فعالیت آن»، 227.
[3]. ر. ک: «جایگاه معجزه در رسالت انبیا»، 11681؛ «اثبات امامت از راه کرامات»، 2777.