تاریخ : 07:49 - 1401/11/18
کد خبر : 1097432
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 دستمزد پایین ماندگاری در شغل را کاهش می‌دهد/حقوق کم کارگر به نفع کارفرما نیست

دستمزد پایین ماندگاری در شغل را کاهش می‌دهد/حقوق کم کارگر به نفع کارفرما نیست

کارگر آنلاین | دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: در بحث حقوق کارگران، باید رقمی تعیین شود که کارفرما بتواند کارگرش را حفظ کند چون اگر حقوق کارگر کم باشد کارگر ایستادگی ندارد و شغل خودش را عوض می‌کند.

به گزارش کارگر آنلاین ، هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار ، درباره برگزاری جلسه کمیته مزد گفت:ریل گذاری تعیین سبد معیشت در کمیته مزد از سال های قبل تعیین شده است.  تشکیل کمیته دستمزد، مصوب شورای علی کار است و نیاز مبرمی به وجود این کمیته داریم چرا که تعیین هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری توسط کمیته دستمزد مبنایی برای تصمیم‌گیری و محاسبه دستمزد است.

  • نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به افزایش هزینه‌های سبد معیشت کارگران درباره آغاز به کار کمیته دستمزد، گفت: یک کمیته مزد داخلی در کانون انجمن‌های صنفی کارگران داریم که هر ساله همزمان با بررسی دستمزد کارگران تشکیل می شود و وضعیت معیشت خانوارهای کارگری در استانها و نقاط مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ علاوه بر این، وزارت کار هم یک نظرسنجی در خصوص رقم دستمزد و اینکه چه آثاری در جامعه دارد ارائه می‌دهد و بر مبنای گزارش ها نسبت به تعیین مزد در کمیته دستمزد شورای عالی کار تصمیم‌گیری می شود.
  • ابوی افزود: هزینه ماهیانه سبد معیشت کارگران سال گذشته در بهمن ماه  8میلیون و 979هزار تومان تعیین شد و ملاک تعیین دستمزد در شورای عالی کار قرار گرفت.
  •  نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه  برخی کارفرمایان معتقدند که باید هزینه‌های مسکن و اجاره بها از سبد معیشت کارگران خارج شود تا سبد واقعی تر شود بیان کرد:  مسکن باید در درون سبد معیشت خانوار گنجانده شود، چون بخش اعظمی از دریافتی کارگران بابت اجاره بها و مسکن صرف می شود.مگر می شود هزینه های مسکن را از سبد معیشت جدا کرد.
  • دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره مقایسه بین حقوق کارمندان و کارگران گفت:  درواقع، وضعیت حقوق کارگران با کارمندان خیلی تفاوت دارد. ما در حقوق کارمندی بحث‌هایی مانند کارانه و غیر آن داریم که شاید بخشی از هزینه‌های خانوار کارمندی را تامین کند اما در حوزه کارگری این چنین نیست و همان حقوقی است که در جلسات نمایندگان دولت و کارگری و کارفرمایی تعیین می‌شود و کارگران باید با همان معیشت خود را سپری کنند. همانطور که گفتم هیچ ارتباطی بین اینها نیست و دولت با توجه به وضع خودش در بودجه نرخی را برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگانش اعمال می‌کند اما طرف مقابل کارگران، کارفرماها هستند که باید به فکر تامین امنیت شغل خود هم باشند.
  •  وی افزود: در بحث حقوق کارگران باید رقمی تعیین شود که کارفرما بتواند کارگرش را حفظ کند چون اگر حقوق کارگر کم باشد کارگر ایستادگی ندارد و شغل خودش را عوض می‌کند و حتی ممکن است به مشاغل متفرقه و کاذب روی بیاورد و کار کارفرما خراب می‌شود. از آن‌طرف، کارگر با چنین حقوق‌هایی زندگی‌اش اداره نمی‌شود و مجبور است که کار خود را ترک کند برای همین مولفه‌های تعیین حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان بسیار متفاوت است.

منبع : تسنیم