تاریخ : 11:26 - 1401/12/24
کد خبر : 1097628
سرویس خبری : فرهنگی
 

مدیران فرهنگی که پژوهش محور نیستند برکنار شوند/تفکر انتقادی نتیجه محور عامل موفقیت است

مدیران فرهنگی که پژوهش محور نیستند برکنار شوند/تفکر انتقادی نتیجه محور عامل موفقیت است

کارگر آنلاین | بهزاد تیمورپور در یادداشتی نوشت : اساسا شناخت مسایل فرهنگی نیازمند بررسی تغییرات زمانی و مکانی است و این مهم فقط با تفکر انتقادی پژوهش محور میسر می شود . در این میان با توجه به اینکه ما فرهنگ را زیربنای توسعه و پیشرفت می دانیم مدیران اجرایی فرهنگی از این موضوع مستثنی نیستند .

کارگر آنلاین | بهزاد تیمورپور در یادداشتی نوشت :  اساسا شناخت مسایل فرهنگی نیازمند بررسی تغییرات زمانی و مکانی است و این مهم فقط با تفکر انتقادی پژوهش محور میسر می شود . در این میان با توجه به اینکه ما فرهنگ را زیربنای توسعه و پیشرفت می دانیم مدیران اجرایی فرهنگی از این موضوع مستثنی نیستند .

وی نوشت : علت اینکه فعالیت های سنتی دستگاه های فرهنگی در بستر جامعه کم نتیجه یا بی نتیجه می باشد این است که الگوریتم های رفتارهای فرهنگی در جامعه در زمان های کوتاه در حال تغییر است ولی اقدامات آموزشی  و اجتماعی و فرهنگی با یک نسخه قدیمی به روز نشده در حال اجراست .

وی نوشت : با تغییر عناوین برنامه ها محتوا عوض نمی شود و باید محتوا و تکنیک ها و الگوریتم ها را مدام با نیاز مخاطبان تغییر داد و نیاز به یک کار علمی و گروهی و شبانه روزی با تکیه بر رصد تغییرات فرهنگی داریم .

 

  • پژوهش یا تحقیق (به انگلیسی: Research) یا گاهی بازجُستن، (از فعل پژوهیدن به معنای جستجو کردن) یک جستجوی منظم و هدفدار است؛ یعنی مراحلی دارد که باید به ترتیب طی شوند تا به [نتیجه] و هدف برسد. به این مراحل «روش علمی» می‌گویند[۱].پژوهش‌ها بر اساس هدف به دودسته پژوهش‌های زمینه‌ای و کاربردی تقسیم می‌کنند. پژوهش‌های زمینه‌ای پژوهش‌هایی هستند که هدفشان فراهم کردن زمینه برای انجام پژوهش‌های کاربردی است و تأثیر آن‌ها مستقیماً در زندگی حال حاضر انسان‌ها مشخص نیست. پژوهش‌های زمینه‌ای را گاها توسعه‌ای هم نام‌گذاری می‌کنند و نشانگر این است که این پژوهش‌ها به دنبال توسعه علم و کشف زوایای جدید برای اضافه شدن به زندگی انسان هستند.


 هدف از انجام پژوهش‌های زمینه‌ای فراهم کردن شرایط برای انجام پژوهش‌های کاربردی است. پژوهش‌های کاربردی پژوهش‌هایی هستند که باهدف بهبود زندگی انسان انجام می‌شوند و نتایج آن‌ها مستقیماً در زندگی انسان‌ها کاربرد دارد. این پژوهش‌ها به دنبال این هستند که مشکلات جوامع انسانی را شناسایی کنند و برای رفع آن‌ها راهکارهایی پیدا کنند. پژوهش‌های کاربردی به دنبال پیدا کردن راهی برای بهتر کردن شرایط زندگی هستند، در حیطه علوم پزشکی می‌توان پژوهش‌هایی را که به دنبال راه‌حلی برای بیماری‌ها، تولید داروهای جدید، تولید ابزارها و آزمایش اثربخشی آن‌ها هستند را به‌عنوان پژوهش‌های کاربردی مثال زد.

  • پژوهش یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامان مند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده‌ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته‌ها است.

تمام پژوهشها با یک سوال یا مشکل شروع میشوند. کار پژوهشگر این است که به صورت مداوم به دنبال پاسخ سوالات و راه حلی برای مشکلات موجود باشد. در تعریفی که در ابتدای این مقاله داشتیم به خوبی به هر دو نوع پژوهشها یعنی زمینه‌ای و کاربردی اشاره شده است. در آنجا که در مورد ایجاد نظریات جدید صحبت میشود هدف نویسنده اشاره به پژوهشهای زمینه و جایی که به پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات صحبت میشود هدف اشاره به پژوهشهای کاربردی است. دیگر کلماتی که در این تعاریف اهمیت زیادی دارد “آگاهانه” و “هوشیارانه” هستند. از اینجا میتوان نتیجه گرفت که انجام یک فعالیت پژوهشی باید روندی کاملا هدفمند و مشخص شده داشته باشد. ما باید بدانیم که چه کاری را میخواهیم انجام بدهیم، چه هدفی را دنبال میکنیم، در راه رسیدن به این هدف و انجام کارمان چه ابزارها، وسایل و دانشی را نیاز داریم و باید استفاده کنیم و همینطور باید بدانیم که چطور باید این کار را انجام دهیم.

 

  • بهزاد تیمورپور پژوهشگر و نویسنده و کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه