تاریخ : 13:34 - 1402/01/02
کد خبر : 1097655
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بخشنامه نحوه اعمال ماده ۲۷ قانون کار در خصوص فسخ قرارداد کار و اخراج کارگر

بخشنامه نحوه اعمال ماده ۲۷ قانون کار در خصوص فسخ قرارداد کار و اخراج کارگر

کارگر آنلاین | بخشنامه نحوه اعمال ماده ۲۷ قانون کار در خصوص فسخ قرارداد کار و اخراج کارگر (بخشنامه شماره ۲۸۵۴۹۷ مورخ ۱۶/۱۲/۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

به گزارش کارگر انلاین ، بخشنامه نحوه اعمال ماده ۲۷ قانون کار در خصوص فسخ قرارداد کار و اخراج کارگر (بخشنامه شماره ۲۸۵۴۹۷ مورخ ۱۶/۱۲/۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ابلاغ شد . 

مدیران کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها

نظریه مشورتی شماره (۵) اداره کل روابط کار و جبران خدمت

با عنایت به ضرورت ایجاد وحدت رویه در بین کارشناسان روابط کار سراسر کشور و ارتقای معرفت سازمانی در زمینه دانش روابط کار، این اداره کل مبادرت به تنظیم مسلسل وار نظریات مشورتی نموده است. بدیهی است که نظریات مزبور صرفاً جنبه مشورتی داشته و خطاب به کارشناسان روابط کار سراسر کشور صادر شده و تکلیفی برای مراجع حل اختلاف کار ایجاد نمی‌نمایند. به این ترتیب، پنجمین نظریه مشورتی با موضوع «نحوه اعمال ماده ۲۷ قانون کار» برای آگاهی و ابلاغ ارسال می‌گردد.

نحوه اعمال ماده ۲۷ قانون کار در خصوص فسخ قرارداد کار و اخراج کارگر
۱- یکی از شرایط اعمال ماده ۲۷ قانون کار و فسخ قرارداد کار از طرف کارفرما و در نتیجه اخراج کارگر، اعلام نظر مثبت تشکل کارگری موجود در کارگاه است. بنابراین کارفرما قبل از فسخ قرارداد کار و اخراج کارگر، باید نظر مثبت تشکل کارگریی موجود در کارگاه را کسب کند. در صورتی که در کارگاه، تشکل کارگری (شورای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگر، نماینده کارگران) تشکیل نشده باشد، به استناد تبصره ۱ ماده مزبور، اعلام نظر مثبت هیأت تشخیص در فسخ قرارداد کار توسط کارفرما و اخراج کارگر الزامی است. البته با توجه به رویه موجود، چنان‌چه اخراج کارگر بدون کسب نظر مثبت هیأت تشخیص باشد، در صورتی که کارگر اخراجی مبادرت به اقامه دعوا در هیأت تشخیص نماید، حکم متعاقب هیأت تشخیص در خصوص فسخ قرارداد کار و اجازه اخراج کارگر، جایگزین کسب نظر اولیه می‌گردد.

۲- چنان‌چه کارگر به استناد آیین‌نامه انضباطی کارگاه و با اجرای تصمیم کمیته انضباطی کارگاه اخراج گردد، قبل از اخراج کارگر نظر مثبت تشکل کارگری کارگاه الزامی است و صرف تصمیم کمیته انضباطی مجوزی برای اخراج کارگر بدون کسب نظر تشکل کارگری موجود در کارگاه نیست؛ هر چند که نماینده یا نمایندگان کارگران در کمیته انضباطی توسط تشکل کارگری موجود در کارگاه انتخاب شده اند؛ زیرا شخصیت حقوقی تشکل موجود در کارگاه با شخصیت حقوقی اعضای کمیته انضباطی تفاوت می‌کند و حکم صریح مقرر در ماده ۲۷ در خصوص کسب نظر تشکل کارگری موجود در کارگاه همچنان علی رغم تصمیم کمیته انضباطی مبنی بر اخراج کارگر به قوت خود باقی است و در نتیجه بنا بر اصل «ابقاء ما کان» باید عمل نمود.

احمد غریوی- مدیر کل روابط کار و جبران خدمت