تاریخ : 06:45 - 1402/02/18
کد خبر : 1097814
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

اجرای قانون بیمه این کارگران تغییر می‌کند

اجرای قانون بیمه این کارگران تغییر می‌کند

کارگر آنلاین | ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در حالی در انتظار بهره‌مندی از مزایای بیمه تامین اجتماعی و اجرای ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی به سر می‌برند که طرح دوفوریتی اصلاح این قانون از سوی برخی نمایندگان مجلس به جهت بازنگری مجدد آن در نوبت اعلام وصول است.

به گزارش کارگر آنلاین، اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی که بهمن ماه سال گذشته به تصویب مجلس رسید، هجدهم اسفند ۱۴۰۱ از سوی شورای نگهبان تایید و یک هفته بعد جهت اجرا ابلاغ شد. به موجب ماده (۵) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده با دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه کند.


  • نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آن زمان اعلام کرد که برای بیمه ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی به ۱۴ همت بودجه نیاز بود که با تصویب مجلس این مسئله حل شد و همه کارگران ساختمانی طی یک بازه زمانی بیمه خواهند شد.
  • مجلس همچنین پس از تصویب این طرح سه ماه فرصت در نظر گرفت تا آیین‌نامه اجرایی آن تهیه و تصویب شود اما موادی که در سال گذشته در خصوص سازوکار حق بیمه کارگران ساختمانی به تصویب رسیده بود مشکلاتی را در فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی ایجاد کرد تا اینکه طرح اصلاح آن با قید دو فوریت در دستور کار قرار گرفت.
  • چنانچه محمد رضا پور ابراهیمی ـ‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اعلام وصول و در دستور کار قرار گرفتن طرح دو فوریتی اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی برای رفع مشکل توقف صدور پروانه‌ها در شهرهای کوچک و متوسط خبر داد.

به گفته وی به دلیل اشتباهی که در متن نهایی گزارش وجود داشت، نحوه محاسبه صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرهای کوچک و متوسط سرسام‌آور شده و امکان صدور پروانه‌ها از بین رفته و شهرداری‌ها دچار مشکل شدند لذا با اعلام وصول طرح دوفوریتی انتظار می‌رود بتوان مشکل صدور پروانه‌های ساختمانی بابت حق بیمه کارگران ساختمانی در شهرهای کوچک و متوسط را حل کرد.

احتمال اصلاح مجدد قانون بیمه کارگران ساختمانی

درحال‌حاضر درخواست دوفوریتی طرح اصلاحیه ماده (۵) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، به منظور حل مشکل پروانه ساختمانی شهرهای کوچک و متوسط از سوی نمایندگان امضا شده تا پس از اعلام وصول به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود اما ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس طی روزهای اخیر ترجیح داد که این طرح فعلا اعلام وصول نشود و این طور توضیح داد که ما گفتیم این طرح دو فوریتی که برای اصلاح در مجلس آماده شده اعلام وصول نشود و اگر لازم شد خود کمیسیون اجتماعی به این موضوع ورود پیدا کند تا قانون روی زمین نماند.

وی در عین حال از اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت: مجلس بعد از تصویب این طرح سه ماه فرصت در نظر گرفته تا آئین‌نامه اجرایی تهیه و تصویب شود، لذا ابتدا باید تدوین آیین‌نامه به اتمام برسد تا مشخص شود چه میزان قانون در آن لحاظ شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم حقوق کارگران ضایع شود، گفت: مصوبه مجلس در اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی هدیه بزرگی به کارگران بود و به موجب آن ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

در روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی اعلام کرد: با اجرای این قانون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی به‌ زودی تحت پوشش بیمه پایه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، درحال‌حاضر یک ماه از مهلت تعیین شده مجلس برای تدوین آیین‌نامه اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی گذشته و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۴۵ روز آینده این قانون به مرحله اجرا درآید. با توجه به ارائه طرح دوفوریتی اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی باید دید که این طرح چه فرآیندی را در روزهای آینده طی خواهد کرد و کارگران ساختمانی در نوبت انتظار چه زمانی از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد؟