تاریخ : 07:12 - 1402/02/23
کد خبر : 1097822
سرویس خبری : فرهنگی
 

روایتی از امام صادق علیه السلام|فواید ذکر الحمدلله

روایتی از امام صادق علیه السلام|فواید ذکر الحمدلله

کارگر آنلاین | امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: کسى که در صبح چهار بار بگوید الحمد لله رب العالمین، بى تردید شکر آن روز را به جاى آورده است.

به گزارش کارگر آنلاین، پیام ذکر "الحمدلله" این است که با رسیدن به نعمتی مغرور نشده و نعمت را از جانب او بدانیم، در این صورت نه تنها نعمت باقی می‌ماند، بلکه فزونی می‌یابد.

امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم را شیوه بوده که هر روز ۳۶۰ بار خدا را حمد مى کردند، به شماره رگ هاى تن انسان و مى فرمودند: (الحمد لله رب العالمین کثیرا على کل حال) سپاس از آن پروردگار جهانیان و در هر حالی بسیار است.
 
 



فواید ذکر الحمدلله
 



 
تحمید الهی
 
یکی از اصحاب امام جعفر صادق، علیه السلام از ایشان نقل می‌کند که ایشان فرمودند: هر دعایی که پیش از آن حمد خدا نباشد، نیمه و پی بریده است، حمد خدا باید و سپس ستایش او. من گفتم: نمی‌دانم چه اندازه از تحمید و تمجید بس است؟
 
حضرت فرمودند: بار خدایا! تویی آغاز و پیش از تو چیزی نیست و تویی انجام و پس از تو چیزی نیست، تویی آشکارا و فرازتر از تو چیزی نیست و تویی نهان و در برابر تو چیزی نه و تویی عزیز و حکمت دار (اصول کافی، ج ۶، ص ۱۱۵)
 
شکر روز و شب
 
امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: کسى که در صبح چهار بار بگوید الحمد لله رب العالمین، بى تردید شکر آن روز را به جاى آورده است. کسى که در شب آن را بگوید، شکر آن شب را ادا کرده است.
 
ذکر الحمدلله قبل از خواب
 
امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که قبل از خواب سه بار ذکر زیر را بگوید، مانند روزی که از مادر متولد شده است، از گناهان بیرون می‌آید:
 
«الحمد لله الذی علا فقهر والحمد لله الذی بطن فخبر، والحمد لله الذی ملک فقدر والحمد لله الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیا و هو علی کل شی قدیر.» یعنی:
 
همه ثنا‌ها مخصوص خداوند پیروز و غالب است، همه ثنا‌ها مخصوص خداوند دانا به نهان و آشکار همه چیز است، همه ثنا‌ها مخصوص خداوند مالک و توانا است، همه ثنا‌ها مخصوص خداوندی است که مردگان را زنده کرده و زندگان را می‌میراند و او بر هر چیزی توانا است. (ثواب الاعمال، ص ۳۲۹)

 

21111