تاریخ : 07:11 - 1402/02/25
کد خبر : 1097828
سرویس خبری : فرهنگی
 

پاسخ به شبهات در زمینه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

پاسخ به شبهات در زمینه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

کارگر آنلاین |  فرض کنیم امام زمانی هست وروزی ظاهر خواهد شد،چگونه شیعیان می توانند ثابت کنند که او قادراست برتمام جهان مسلط شده وحکومت جهانی تشکیل می دهد؟

در قسمت «پاسخ به شبهات» ما بر آنیم تا به شبهاتی که در زمینه ی عصر غیبت مطرح می شود پاسخی درون دینی دهیم. امیدواریم که این تلاش تا حدی بتواند ذهن های آزاد اندیش را اقناع کند.

لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را همراهی کنید.

سؤال:

 فرض کنیم امام زمانی هست وروزی ظاهر خواهد شد،چگونه شیعیان می توانند ثابت کنند که او قادراست برتمام جهان مسلط شده وحکومت جهانی تشکیل می دهد؟

شرح سؤال وشبهه:

 با وجود اینهمه قدرت های بزرگ وتوطئه ها علیه شیعیان جهان وداشتن زرّاد خانه های اتمی  و سلطه  استعمار بر جهان  وپیشرفته ترین امکانات جنگی وشبکه های ماهواره ای وتبلیغاتی وایجاد یأس  دردل ملت ها توسط استعمار جهانی، آیا فکر نمی کنید که امثال اینگونه ادعاها بسان خواب ورؤیا می باشد؟

پاسخ:

از نظر شیعیان وقرآن واحادیث شیعی در برخی کتب اهل تشیّع   پاسخ های متنوعی به این مسئله وشبهه داده شده است که به آنها اشاره می کنیم.

درسورۀ  قصص آیه 5 درقرآن کریم آمده است:

وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ﴿٥﴾

ما اراده کرده ایم  به آنان‌که در [آن] سرزمین به زبونی و درماندگی سوقشان دادند نعمتِ [باارزشِ نجات از ستم فرعونیان را] عطا کنیم، و آنان را پیشوایان و وارثان [اموال و سرزمین‌های ستمگران] گردانیم‌ .

این آیه در شان ظهور امام زمان علیه السلام و پیشوایی ایشان بر جهان است.

جواب این اشکال وسؤال درکلمه (ونریدُ)یعنی ما (خدا) اراده کرده ایم که این امر تحقق یابد، کما اینکه مشابه این امور در طول تاریخ درمورد برخی انبیا انجام شده مثل طوفان نوح ونجات بنی اسرائیل وموسی از فرعون وجنگ بدر در صدراسلام با افراد قلیل اما با ایمان قوی مسلمین که برمشرکین پیروز شدند.

      پاسخ  این شبهه را ذیلاً مرور می کنیم:

   احتمال اول:

 نظم جهانی با برخورد ونزاع تمدّن ها وجنگ های فرسایشی رو به انحطاط ومتلاشی شدن پیش می رود همانگونه که در شوروی کمونیستی قدیم روی داد وکشور ها وقومیت  ها تجزیه شدند ، ویا با جنگ ها واختلافات مثل جنگ جهانی اول ودوّم کشور های سلطه جو از بیرون ودرون مثل آلمان نازی متلاشی می شوند وشرایط برای تفوق اسلام آماده می شود.

   احتمال دوم :

فروکش کردن مخازن عظیم  نفت وگاز ومعادن درخاورمیانه و در نتیجه سلطه جویان از این مناطق دور شده وبرای یافتن ذخایر انرژی جدید با یکدیگر نزاع می کنند.

 احتمال سوّم:

 نابودی بیشتر مردم کره زمین براثر زلزله ها یا بیماریها و یا جنگ جهانی سوم واستفاده ازاسلحه های مدرن اتمی برای نابودی یکدیگر و تسلّط برمراکز قدرت جهانی، و افزایش ظلم وجور در جهان و آماده شدن شرایط برای قیام سفیانی و یمانی وامثال آنها که در روایات اسلامی آمده است.

از امام جعفر صادق علیه السلام در روایات هست که "پیش از ظهور مهدی موعود علیه السلام دو سوم مردم عالم نابود می شوند ." والبته شیعیان  در ثلث باقی مانده خواهند ماند.

احتمال چهارم:

بر اثر افزایش ظلم ها وکشتار های شیعیان توسط کفار و مشرکین وسلطه جویان، قیام ها وآمادگی های دفاعی شیعیان درکشور های خاورمیانه و اسلامی به تدریج افزایش می یابد ومقاومت ها و گروه های مسلح برای دفاع از شیعیان و آماده شدن برای ظهورمهدی موعود علیه السلام بیشتر می شود، همانند روایاتی که در مورد خروج خراسانی از ایران و یا امثال آنها در عراق و یمن و غیره آمده است.

احتمال پنجم:

ظهور علامات اعجازی همزمان با قیام سفیانی در شام وتسلّط بر عراق و حجاز و البته بین مکه ومدینه به امر خدا زمین دهان باز کرده وخسف ویا لشکریان سفیانی در زمین فرومی روند،ونیز علامات دهشت آوری همانند ندا و صیحه آسمانی به زبان های گوناگون دنیا و ندایی که در اطراف کره زمین می گوید:"جاء الحق وزهق الباطل انّ الباطل کان زهوقا".

احتمال ششم:

 تمام علوم بشر پیش از ظهور حضرت حجت علیه السلام 2 بخش از 27 قسمت است ومهدی موعود 25 قسمت از علوم جدید وتکاملی و غیبی راباخود به همراه دارد. حضرت با علوم و فنون و ابزارهای نامریی برای بشر و اعجاز الهی نبرد می کند.

ضمنا خداوند رعب شدید بر دلهای کفار وارد میکند و دل آنان را تسخیر می نماید.خداوند از ملائک غیب برای نابودی آنان که در برابر نیروهای حق قیام کرده اند استفاده می کند و هرگروه و قدرتی که تسلیم حق نگردد زمین گیر  و مطیع می سازد.

حضرت حجت با تمام اقوام جهان به زبان خودشان و با استدلال راه حق را اثبات کرده و راه باطل آنان را نشان می دهند.

برای مثال  در مورد علوم جدید، تاکنون انرژی های هسته ای و برخی امواج نامرئی کشف شده اند که انسان ها برای موبایل و بی سیم یا هدایت سفینه های آسمانی وغیره استفاده می کنند، اما حضرت حجت دارای علوم غیبی زیادی است که با کمک آن علوم غیبی واعجازی برتمام علوم وامواج و سلاح ها وانرژی های موجود غلبه می کند.

البته با نزول عیسی بن مریم از آسمان ونماز خواندن او با حضرت صاحب الزمان علیه السلام در بیت المقدس و اتمام حجت با مسیحیان  جهان وهدایت آنان، بسیاری از مردم جهان پیرو آن حضرت خواهند شد.

در نتیجه نیرو ها و اسلحه های جهانی  به امر الهی نا کارآمد ونیروها وپیروانشان رو به ضعف می روند و قوای پیرو امام علیه السلام بر تمام قوای عالم غالب  شده و پیروز می شوند.

علاوه براین احتمالات وروایات که در جهت برتری لشکریان حجت است،  تمام مردم جهان با افزایش ظلم وجور، آگاهی و نیاز به ظهور و وجود منجی را احساس می کنند و اسلحه های فوق علمی و بی نظیری که همراه لشکر مهدی موعود علیه السلام هست قدرت بی اثرکردن تمام سلاح های  امروزی را دارد و لذا با این امکانات و معجزه های آسمانی و غیبی، لشکر حق برکل باطل پیروز می گردد.

حضرت مهدی علیه السلام با استدلال برای هرقومی با فرهنگ و زبان خودشان بیشتر اقوام و ممالک جهان را اقناع می کنند، فقط برخی  معاندین می مانند که در برابر حضرت می ایستند، ناچار یاران حضرت به کمک ملایک بر دشمنان چیره می شوند.

امام علی علیه السلام فرمودند: «خداوند حضرت مهدی را با فرشتگان و جنیان و شیعیان مخلص یاری می کند» .

 

پاسخ به شبهات در زمینه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

نکات تکمیلی:

تمام ادیان عالم به نحوی معتقد به ظهور منجی هستند تا عدالت را برقرار کند، زمانی که یقین کنند مهدی موعود با زیباترین اخلاق محمدی برای نجات همه مردم جهان آمده و معجزاتی دارد، و نیز علم کامل و قدرت کامل برای ریشه کنی ظلم در جهان دارد و به دنبال صلح جهانی و تحقق آزادی های مشروع و نیازهای کل بشر هست، بتدریج پیرو حضرت حجت می گردند.

خستگی مردم جهان از بلاها و جنگها و بیماریها و زلزله و مصائب گوناگون و شنیدن وعده های آرامش بخش حضرت موجب جذب و شیفتگی بسوی موعود الهی می شود.

در تاریخ هم نمونه های پیروزی حق بر باطل بوده است، برای مثال پس از جنگهای طولانی روم و ایران رمقی برای قدرتمندان و مردم نمانده بود تا اسلام ظهور کرد و پیام های آزادی بخش و صلح جهانی و یاری محرومین داد و فوج فوج از شرق و غرب عالم بسوی اسلام روی آوردند، البته در زمان خلفا متاسفانه بیشتر جنگها با زور بود ولی در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام جنگها دفاعی بود.

لازم به تذکر است که زمانی حضرت ظهور می کند که ظلم جهان را فرا گرفته باشد و هرقدرتی که ادعای اجرای عدالت کند حکومت کرده باشد و مردم جهان کاملا از بی عدالتی ها صبرشان لبریز شده باشد و از اجرای عدالت و صلح و آرامش از حکومتها نا امید شده باشند.

به امید ظهورش و تحقق وعده های الاهی

اللهم عجل لولیک الفرج

 

نویسنده: صادق یادگاری

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

 

منبع/ شیعه نیوز